Cookie Caramel Mudcake

Hej på er!
 
Idag fick jag ett sådant där sug efter att baka som jag inte känt på väldigt länge, givetvis älskar jag alltid att baka men när tiden inte finns blir det bara ett jobbigt måste. Men idag så ville jag bara ställa mig mellan kastruller och slickepottar och baka. Mitt sug efter bakningen kan ha att göra med att jag länge gått och tänkt på en idé och det är en Cookie Caramel Mudcake, alltså ni förstår inte huuuuuur gott det blev! Tänk er en kladdig kladdkaka, en god karamelsås och en lagom seg chokladcookie. Verkligen helt perfekt! Jag menar titta bara på bilderna nedan man vill ju hoppa in datorn och ta en bit direkt.
 
(null)

Man kan ju tro att den här kladdkakan tog lång tid att göra men under en timme så var den klar, sen rekommenderar jag några timmar i kylskåpet så att den får stå till sig lite. 
 
Och självklart ska ni får receptet! :)
 
Kladdkakan
 
Du behöver:
 
* 100 g smält smör 
* 2 ägg 
* 3 dl socker
* 2,5 tsk vaniljsocker
* 4 msk kakao 
* 0,5 tsk salt
* 1,5 dl mjöl 
* Ströbröd till formen
* Ca 8 st Digestive med choklad på
* En burk karamelliserad mjölk
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt svalna. 
 
2. Smöra en rund form (20X20) och strö ströbröd i formen. Rör ihop ägg och socker i en skål. Blanda ner resten av  de torra ingredienserna. Avsluta med att röra ner det smälta smöret. 
 
4. Häll smeten i formen och grädda i ca 20 minuter.
 
5. Låt kakan svalna. Bre sedan ut den karamelliserade mjölken över kakan och ställ in i kylskåpet.
 
(null)
 
 
När kakan står till sig i kylskåpet förbereder du choklad cookien.
 
Choklad cookie:
 
Du behöver:
 
* 75 g smält smör
* 1 msk ljus sirap
* 0,5 äggula
* 0,5 ägg
* 1, 75 dl socker
* 1 tsk vaniljsocker
* 2 dl vetemjöl
* 0,25 dl kakao
* 3 krm salt
* 3 krm bikarbonat
* 100 g hackad mörk choklad
 
 Gör så här: 
 
1. Börja med att hacka chokladen. Smält smöret och låt svalna.
 
2. Blanda i socker, sirap och vaniljsocker. Tillsätt ägget och äggulan och vispa ihop smeten.
 
3. Rör ihop alla torra ingredienser och tillsätt i smeten. Blanda ihop allt snabbt tills degen blir jämn. Blanda till sist i chokladen.
 
5. Sätt ugnen på 175 grader och smöra och bröa en rund form 20x20 cm. Tryck ut smeten jämt och grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Ta ut och låt kakan svalna.
 
6. Lägg sedan över cookien över kladdkakan och ställ in i kylskåpet så kakan står till sig.
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
#1 - - Lismarie:

Ser riktigt smaskig ut!