Marängtårta

Hej på er den här lördagskvällen
 
! Hur är det med er ? Själv är jag otroligt förkyld, så typiskt att bli förkyld mitt i sommaren, men det är ju bara att gilla läget. Idag tänkte jag bjuda er på en smarrig sommarefterrätt som alltid går hem, nämligen en marängtårta. Jag har valt att ha massa chokladgrädde i min tårta och sen massa olika bär och toppat tårtan med riven choklad, verkligen magiskt gott! Ber om ursäkt för att bilderna inte är av bästa kvalité men behövde ta bilderna snabbt och då fanns mobilen till hands...
 
2
 
Du behöver:
 
*Två marängbottnar (jag köpte mina)
*2 askar hallon
*2 askar blåbär
*1 låda jordgubbar
*Riven choklad
 
Chokladgrädde:
 
* 4 dl grädde
* 4 msk kakao
* 4 msk strösocker
 
Gör så här:
 
1. Blanda i kakaon i grädden. Rör runt några varv så att kakaon fördelas jämnt i grädden. Låt stå kallt ca 1 timme. När grädden tas ut är det viktigt att se så det inte blivit klumpar av kakaon. Sila i sådant fall grädden.
 
2. Blanda i strösockret och vispa upp grädden.
 
3. Lägg sedan ut en marängbotten på ett tårtfat och bred ut chokladgrädde, lägg därefter på en till marängbotten och på med mer chokladgrädde. Avsluta med att dekorera med hallon, blåbär, jordgubbar och riven choklad.
 
Servera gärna extra bär i små skålar till gästerna, det blir alltid uppskattat.
 
3 efterrätt