En stor Snickers

Hej på er !
 
Var så länge sedan jag skrev men mycket här i livet som tar tid och måste just nu lägga all min fokus på det, vilket jag givetvis tycker är roligt. :) Men då och då kommer det dyka upp inlägg här med smarriga recept och idag är en sådan dag. Jag har äntligen testat den populära Snickerskladdkakan som ser ut och smakar som en riktigt stor Snickers. Givetvis gjorde jag om litegrann som vanligt i receptet och nu passar receptet mig perfekt. Alltså på riktigt den här slår ALLA kladdkakor som jag någonsin har bakat, magiskt god var den. Tänk er perfekt kladdkaka med en jordnötsnougat och nötkola och sedan är hela härligheten täckt i choklad ! <3
 
IMG_1204
 
Jag menar titta bara på de här lagerna, den är verkligen så god som den ser ut OCH mäktig men vad gör det. ;)
 
IMG_1210
 
 
Du behöver:
Kladdkakan:
 
*100 g smör
*2,5 dl strösocker
*2 ägg
*1 dl vetemjöl
*4 msk kakao
*2 tsk vaniljsocker
 
Nougatlager:
 
*1 burk marshmallow fluff (normalstor)
*1 dl jordnötssmör
 
Nötkolalager:
 
*1 burk karamelliserad mjölk
*200 g salta jordnötter
 
Choklad:
 
*200 g Marabou mjölkchoklad
*100 g mörk choklad
 
Gör så här:
 
1.Kladdkakan:Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör ner socker och ägg, blanda ordentligt.
 
2.Rör ner övriga ingredienser och blanda ordentligt. Häll smeten i en smord avlång form (30x11)  och täck formen med bakplåtspapper som täcker formen.
 
3.Grädda mitt i ugnen mellan 15-20 minuter, den ska bli kladdig så ta ut den innan den är helt fast. Låt svalna av.
 
4.Nougatlager: Rör ihop marshmallow fluff och jordnötssmör, micra några sekunder så nougaten mjuknar. Häll nougaten över kladdkakan och in i kylskåpet tills nougaten stelnar.
 
5.Nötkola: Blanda ihop den karamelliserade mjölken och jordntterna, häll kolan över nougaten och ställ in kakan i frysen ca 30 minuter.
 
6.Choklad: Smält chokladen över vattenbad. Ta bort kakan från formen men klipp endast bort bakplåtspappret runt kanterna och låt pappret sitta kvar under kakan. Lägg kakan på ett galler med bakplåtspapper under och bred ut den smälta chokladen. Stryk ett jämt lager över kakan och runt kanterna. Ställ in i kylskåpet så att chokladen stelnar.
 
Går att servera med citrongrädde om man vill ha lite syrligt till den maffiga chokladiga smaken. <3
 
IMG_1205 Underbar kladdkaka som räcker till minst 10 personer, perfekt att ha på middagsbjudningen... IMG_1206 IMG_1209 IMG_1207 IMG_1208