Lussebullar med mjölkchoklad

Hej på er ! Den här kvällen ska jag bjuda på världens godaste lussebullar som jag bakade dagen till ära igår då det var första advent. Men då jag inte är så otroligt förtjust i russin kom jag på idén att trycka ner mjölkchoklad istället för det är ju bara såååå gott. Och inte nog med det efter de hade gräddast doppade jag ner lussebullarna i uppvispat ägg och strödde över lite strösocker, magiskt goda blev dem ! IMG_0712
 
Du behöver:
( ca 30-40 bullar )
 
* 50 g färsk jäst
* 150 smör
* 2 pkt saffran
* 2 dl strösocker
* 5 dl mjölk
* 250 g kvarg
* 1/2 tsk salt
* 1 ägg
* 16 dl vetemjöl
* 1 ägg till pensling
* Ca 400 g Marabou mjölkchoklad ( välj de mindre 100g chokladkakorna)
* Extra strösocker
* 2 extra ägg
 
Gör så här:
 
1. Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret. Rör ner saffransaromet i det smälta smöret. Tillsätt mjölken och ljumma upp degspadet till ca 37 grader.
 
2. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, socker, kvarg, salt och ägg. Arbeta i nästan allt vetemjöl och arbeta degen ca 5 minuter i maskin ( 10 minuter för hand ). Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under bakduk i ungefär 45 minuter.
 
3. Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk. Knåda in lite mjöl i degen. Baka ut degen till valfria former och längder. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 250 grader. Låt jäsa under bakduk ca 40 minuter. Dela Marabou chokladen så att det blir hela rutor, tryck ner två rutor i varje lussebulle (istället för russin)
 
4. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Vispa sedan upp två ägg, doppa ner varje lussebulle och strö sedan över strösocker. Låt svalna på galler övertäckt med bakduk.
 
IMG_0708IMG_0709 IMG_0714 IMG_0713