Choklad och jordnötskakor

Hej på er alla mina underbara läsare ! :) Jag är inte bara inne i en slushs period här hemma utan även i en cookies period, bakar alla möjliga cookies och senast blev det de här choklad och jordnötskakorna. Det är ett grundrecept från Allt om mat som jag ändrat om så att de blir lite mer på mitt vis.. Rekommenderar verkligen att ni bakar de här kakorna om ni vill ha något gott att smaska på till eftermiddagsfikat. :) IMG_2322 Du behöver: * 100 g mörk choklad * 1 dl salta jordnötter * 1,5 dl strösocker * 2 dl brun farin * 250 g smör * 1 ägg * 4 dl vetemjöl * 0,75 dl kakao * 1 tsk bakpulver * 0,5 tsk salt * 2 msk jordnötssmör * 50 g vit choklad Gör så här: 1. Sätt ugnen på 200 grader. Grovhacka choklad och jordnötter. Rör de båda sockersorterna och smör poröst. Tillsätt ägget. 2. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Rör ner det i smeten tillsammans med choklad och nötter. Rör ihop till en smidig deg. Blanda sist i jordnötssmöret och blanda snabbt. Forma degen till runda bollar. 3.Lägg bollarna glest på plåtar med bakplåtspapper 4.Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Lossa kakorna försiktigt och låt dem kallna på galler. 5. Smält därefter den vita chokladen över vattenbad och ringla över kakorna. Ställ in i kylskåpet så att chokladen stelnar. IMG_2332 IMG_2324 IMG_2329
#1 - - Annika Magnusson:

Hejhej,
Kände igen receptet, jag har översatt det från en amerikansk kokbok jag köpte när jag var i NY 1992. Jag bytte ut vit choklad till mörk och macademianötter till jordnötter. Fick det senare publicerat i Allt om mat. Ser att du la till jordnötssmör, jag får testa det nästa gång

#2 - - baakochmaat:

Åh men så roligt att det är du som är receptskaparen :) Verkligen supergoda kakor. :) Ja testa med jordnötssmör, verkligen supergott. :) Kramar på dig !

#3 - - Dixi Wonderland - Toppbloggare hos Vione:

Ser fantastiskt gott ut ;D

#4 - - Elin:

Oh, de ser allt spröda och goda ut!

#5 - - Lovisa:

Åh, blir riktigt sugen på att ta en bit!

#6 - - baakochmaat:

Tack fina du <3

#7 - - baakochmaat:

<3

#8 - - baakochmaat:

<3

#9 - - Ingela:

Hej!
Vilket märke av vit choklad har du använt? Går all vit choklad att spritsa så där fint? Tips?

#10 - - baakochmaat:

Hej, jag använder Odense choklad. Jag spritsar inte chokladen utan fyller en tesked och sedan är jag lätt på handen och strö över chokladen i sick snack mönster . :) Lycka till ! Kram