Citronmaränger

Hej på er ! Äntligen är det fredag och oj vad behövligt det är för mig. Jag går runt och är förkyld hela tiden hinner inte riktigt vila upp mig så den här helgen får bli en extra ledig dag och snart ska jag och Nova åka hem till mamma och baka pepparkakor, en sådan välbehövlig mysdag. <3 Men innan jag drar iväg ska ni få ett underbart recept på citronmaränger, de här marängerna ska jag använda till efterrätten som jag ska komponera ihop till Nobel, jag menar man får ta tillfälle i akt att ha finmiddagar och vad är då bättre än att fira Nobel själv..Efterrätten håller jag på ett tag till då jag inte hinner testbaka allt innan den 10 december, men kan säga att det blir en smakupplevelse med minivarianter av godsaker. IMG_0716
 
Du behöver:
(ca 100 små maränger)
 
* 3 äggvitor
* 3 dl florsocker
* 2 msk rivet citronskal
* 2 msk citronsaft
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 125°C.
 
2. Blanda florsocker och äggvitor i en skål. Vispa pösigt över sjudande vattenbad, se till att skålen passar i kastrullen, så att inte ångan sipprar upp. När massan pösat till sig efter ca 5 minuter, ta från vattenbadet och fortsätt att vispa tills smeten är helt fast med en elvisp.
 
3. Riv ner citronskalet och blanda i citronsaften vispa någon minut till.
 
4. Spritsa ut marängerna och låt dem ligga och torka ca 20 minuter, gör inget om de ligger längre. Lägg dem på bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i ca 40 minuter. Öppna sedan ugnsluckan en aning och sätt en sked emellan och låt de marängerna vara kvar i ugnen ca 30 minuter.När marängerna inte känns kladdiga på undersidan är de klara. IMG_0717 IMG_0715