Tomatsoppa med chorizo och ciabattakrutonger

Så var ännu en vecka slut och söndagsmyset är här. Alla pratar alltid om fredagsmys men jag tycker allt att söndagen är lika mysig. Speciellt nu när det börjar bli så där höstigt ute och vad passar då bättre än att värma sig med en rykande soppa ? Denna soppa är utom denna världen.. Så otroligt god och enkel att göra, precis så man vill att det ska vara i köket. Och krutongerna...Wow säger jag bara, kommer aldrig köpa färdiga krutonger mer..Vilken skillnad i smak alltså. Perfekt spröda på utsidan och mjukare på insidan, mumma. :)
 
Så sitter ni där i soffan idag och fryser lite extra är detta en perfekt soppa för er ! :)
 
 
 
Du behöver:
( 4 portioner )
 
* 200 g rotselleri
* 1 gul lök
* 1 vitlöksklyfta
* 1 msk olivolja
* 2 pkt krossade tomater
* 3 dl vatten
* 1 kycklingbuljongtärning
* 1 dl créme fraiche
* 1 tsk oregano
* 2 krm strösocker
* 2 krm salt
* 1 krm vitpeppar
* 300 choriza ( ett paket )
 
 
Gör så här:
 
1. Skala och tärna rotsellerin. Skala och hacka löken.
 
2. Stek rotselleri, lök och pressad vitlöken i olivolja i en kastrull i ett par minuter. Tillsätt krossade tomat, vatten och buljongtärning. Sjud soppan under lock i ca 25 minuter, tills rotsellerin är mjuk. Gör krutongerna medan soppan sjuder.
 
3. Skiva korven och stek den krispig. När rotsellerin är mjuk mixa soppan, men låt det ändå va några bitar kvar så den inte blir helt slät, rör i créme fraiche, oregano och smaka sen av den med socker, salt och vitpeppar. Låt den stå till sig så den blir varm igen. 
 
 
Ciabattakrutonger:
 
Du behöver:
 
* 1 pkt ciabatta
* 1 msk olivolja
* 1 tsk salt
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
 
2. Skär ciabattan i tärningar. Lägg dem på en plåt och ringla över olja och strö på salt.
 
3. Laga i ugnen ca 10 minuter tills de fått fin färg.
 
 
Vid servering toppa soppan med krutonger och chorizo.
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
#1 - - linah:

såå gott!!

#2 - - starsinlife.blogg.se:

Åhh då gott!!

#3 - - a n n i k a:

Super mumsigt :D

#4 - - Erika:

Ser gott ut :) och håller med, söndagsmys är minst lika bra!

#5 - - Therese Bjärstig:

Älskar tomatsoppa, så denna testar jag i veckan!!! Tack!

#6 - - Mia Forsberg:

Mums så gott, detta låter som en maträtt för mig! :) Är galen i chorizo, hihi :D

Ja sockerbulle-kladdkaka är riktigt gott!

Hoppas du har haft en bra helg fina du! :)<3

#7 - - Emmelie:

Jag älskar verkligen soppor, kan äta det för restan av mitt liv. Dock har jag en smula svårt för just rotselleri men jag kanske bara har haft otur, hihi :-)

#8 - - Alice:

Åh, det låter väldigt gott! ^^

#9 - - Elin:

Amen du, hur gott?? :D

Hoppas att du haft en fin helg och att du får ett fint avslut!<3

#10 - - linah:

ha en bra start på veckan:D!!

#11 - - VERONICA - fashionblog:

Woooho vad gott! Fantastisk tips :) Kramar!

#12 - - Maria:

Så mumsigt, mina barn älskar tomatsoppa ,så det vill jag prova.
Maria

#13 - - angelicasvarld.blogg.se:

MEn så gott! Det där SKA jag prova!

#14 - - Teaafugglas:

Kul och hitta tillbaka till din blogg och bloggandet igen! Detta ska jag prova idag, ser sjukt gott ut :D.

Svar: Åh vad roligt att du tycker det, dock så bloggar jag inte här längre, utan på finest.se/baakochmaat/ :)
Baakochmaat