Petras laxgratäng med pesto och fetaost

När jag var hemma hos min fina vän Petra, så bjöd hon på en otroligt god laxrätt. Jag var bara tvungen att slänga ihop något liknande hemma och oj så gott det blev. Pesto, fetaost och lax funkar verkligen perfekt ihop ! Det sköna med denna maträtt är att den endast tog några minuter att slänga ihop och sedan skötte ugnen tillagningen. Perfekt när man har en liten flicka att jaga efter och inte riktigt hinner stå vid spisen hela dagen och kvällen ! ;)
 
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
 
* 4 laxfilé
* 2,5 dl lätt créme fraiche
* 2,5 dl mellangrädde eller matlagningsgrädde
* 1 dl pesto
* 1 röd lök
* 150 g fetaost
 
Gör så här:
 
1. Hacka löken. Blanda ihop alla ingredienser i en skål. Sumla ner fetaosten och tillsätt löken.
 
2. Lägg laxen i en ugnsform och häll på blandningen. In i ugnen på 180 grader i ca 25 minuter.
 
Serveras med klyftpotatis !
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Siri |Diabitfit|:

Hade provat om jag inte var vegetarian hehe :]

#2 - - MATILDA ROSQVIST:

mumsigt :D

#3 - - Lisa:

Denna rätt är mycket god!

#4 - - Ida Lindborg ♡:

åh mums vad gott! nu blev man hungrig här på lektionen haha :D

Sv: Tack så mycket :D

#5 - - Kajsa-Stina:

Alltså gud vad gott det ser ut! Det vattnas i munnen på mig riktigt ordentligt haha och det är ett gott tecken! Älskar lax och ska definitivt låna detta receptet och testa mig på att laga det! :)<3

Svar: Åh vad roligt att du tyckte om receptet ! :) Kramar <3
Baakochmaat

#6 - - Therese Bjärstig:

Mums! Just kryddat lax, å har ju både creme fraiche och fetaost hemma så jag tar nog å gör en variant av detta till dagens middag :-D Super inspo!

Svar: Åh vad roligt ! :) Hoppas det blev gott :) Kram
Baakochmaat

#7 - - MALIN:

Lax måste vara något av det bästa som finns!

#8 - - Pernilla:

Vad använder du för sorts pesto? Grön va?
/P

Svar: Ja precis grön pesto :)
Baakochmaat

#9 - - Erika:

Det lät verkligen som en väldigt bra kombination :)

#10 - - linah:

oh va gott ,älskar lax<3

#11 - - Anita:

Åh, himla bra recept. Detta måste jag testa! :D

Svar: Åh vad roligt att du gillade det :)
Baakochmaat

#12 - - Liborius:

gott!

sv. nä det är aldrig roligt att vantrivas på jobbet men det är bara ett vikariat så jag ser ett slut på det :)

#13 - - Mia Forsberg:

Ja det är riktigt smarrigt, men jag vill ha mycket äpple i annars är det "bara" en tråkig sockrkaka tycker jag, haha :P

Mumma med lax, jag älskar det! Särskilt med klyftpotatis, morötter och lök i ugn :)

Svar: Håller verkligen med dig ! :) Ja visst är det gott ?
Baakochmaat

#14 - - Filippa:

Men jisses vad gott!!!

#15 - - Clin:

Lax är ju bara så gott!!

#16 - - Prietha:

Pesto och lax har jag aldrig provat än, måste göra!

#17 - - Prietha:

Pesto och lax har jag aldrig provat än, måste göra!

#18 - - Boel:

Gud vad gott!

#19 - - Emma:

Mums :)

#20 - - anette:

Lax och fetaost i kombo är så gott.......Kram Anette

Svar: Ja det är så gott ! Måste du prova ! :) Kram
Baakochmaat

#21 - - Elin:

Nejmen fy vad underbart gott! Jag och min familj älskar lax så ska absolut tipsa mamma om denna rätt :D

Svar: Vad roligt att du gillar receptet :) Tycker verkligen ni ska prova denna rätt hemma :)
Baakochmaat

#22 - - Teaafugglas:

Mums, ska helt klart testa detta nästa gång vi äter lax, så tråkigt och bara steka upp och köpa någon sås och koka lite potatis. Det här är ju så mycket godare och dessutom enkelt :).

Svar: Ja men ellerhur ? Roligare med en gratäng variant :)
Baakochmaat

#23 - - Sofie:

Åh så himla gott, älskar lax!!

#24 - - Jessica Högberg:

Verkligen nåt för mej, men jag kör så klart fullfeta mejerier;)

#25 - - Mikaela:

Det ser riktigt gott ut :)

#26 - - Ida - foto & häst:

åh lax är såå himla gott asså :D

#27 - - maria at inredningsvis:

Nu vet jag vad det blir till middag TACK:) jag önskar dig en fortsatt vårsolig vecka.

Ny post ute..en ny inredningsbutik ingen får missa :)

LOVE Maria at inredningsvis – inredning it’s, Swedish for decor :)

Svar: Vad roligt att du gillade receptet ! :) Detsamma till dig !
Baakochmaat

#28 - - Caroline:

MUMS MUMS MUMS!

#29 - - Ztinas - Motivation att följa dina drömmar:

Men mums! Tack för tipset! Det ska jag absolut testa nästa gång jag lagar lax :)

Svar: Tycker jag du ska göra, den är såååå god :)
Baakochmaat