Kladdkakscheesecake

Så var det måndag igen och juni månad...En helt underbar månad enligt mitt tycke :) Idag ska jag bjuda er på en helt magisk efterrätt som får en att dö sötdöden. Kladdkakscheesecake !! Varför ska man bara välja att ha det ena i ett recept när man kan komponera ihop både och ? :) Mina idéer ploppar upp lite här och där och när denna idén kom visste jag att det skulle vara en fullträff, och det var det ! Tänk er en ljuvligt god cheesecake med digestivebotten, kladdkaka som är blandad med karamelliserad mjölk och ett täcke med Marabou mjölkchoklad...Mums <3
 
Mina man kunde inte sluta äta efter han tagit första tuggan. Han sa att det var tur att han cyklar så många mil varje vecka annars hade han rullat fram..Alltså ett gott betyg :)
 
 
 
 
 
 
Ni måste bara prova denna ljuvliga kladdkakscheesecake, så här kommer receptet !
 
Cheesecake:
 
Du behöver:
 
* 250 g crem cheese philadelphia.
* 4 dl socker
* 6 dl grädde
* 3 tsk vaniljsocker
* 6 äggulor
* Halvt paket Digestivekex
* 100 g smält smör
 
Gör så här:
 
1. Börja med att smälta smöret. Blanda philadelphiaosten, socker och vaniljsocker i en skål och vänd ner äggulorna en och en. Vispa grädden halvhård och vänd ner i smeten Krossa digestivekexen och blanda i smöret, täck botten och tryck upp en liten kant. Använd en springfrom som är 23 cm.
 
2. Häll i smeten och låt stå i frysen minst 6 timmar. Men gärna över natten.
 
 
 
 
 
Kladdkaka:
 
Du behöver:
 
* 100 g smör
* 2 ½ dl socker
* 2 ägg
* 1 ½ dl vetemjöl
* 3 msk kakao
* 1 tsk vaniljsocker
* 1 burk karamelliserad mjölk.
* 200 g Marabou mjölkchoklad
 
Gör så här :
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smör och bröa en form med löstagbara kanter. Använd en springform som är 23 cm.
 
2. Smält smöret. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. 
 
3. Grädda mitt i ugnen cirka 20 minuter. Kakan ska bli låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten.
 
3. Låt den svalna. Och smula sedan ihop hela kladdkakan i en skål. Blanda med den karamelliserade mjölken. Ställ i kylskåpet tills cheesecaken är frysen. Bre sedan på kladdkaksblandningen på cheesecaken, ställ in i frysen igen.
 
4. Smält chokladen över vattenbad och bre ut över kakan. Ställ in i frysen tills det stelnat. Ta ut ca 15 minuter innan servering.
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på instagram baakochmaat
 
 
 
#1 - - Julia:

åh ser riktigt gott ut :)

Svar: <3
Baakochmaat

#2 - - Nicki:

Kladdkaka vilken dröm finns inget som är så gott favoriten är med choklad men alla sorter går ner mums..
Har inte varit här på ett tag Sara med det betyder inte att jag glömt dig.. Hoppas din 1:a Juni är fin och hoppas du får en bra sommar... Kram Nicki

Svar: Ja visst är det :) Så roligt att du tittar in då och d¨<3 Hoppas även du haft en toppenstart på juni månad :)
Baakochmaat

#3 - - ISA:

Lyckost alla i din omgivning som får smaka på dessa bakverk ;)

Svar: Ja de är nöjda :) hi hi
Baakochmaat

#4 - - Anonym:

Såg helt fantastiskt god ut!! Tror du att det går att byta ut den karamelliserade mjölken mot nå mjölkfritt alternativ? :)

#5 - - Caroline :

Tror du att det går att byta ut den karamelliserade mjölken mot nå mjölkfritt alternativ ? :)

Svar: Tror det funkar att blanda i lite mjölkfri grädde istället :)
Baakochmaat

#6 - - Hanna Rosell:

Allt med choklad är ju super gott! Är så många recept man vill hinna testa :D

Svar: Ja men ellerhur ? :) Ja det finns en del, man får ta det lite då och då :)
Baakochmaat

#7 - - Maja J.:

Muums! Kladdkaka som är såå gott!:)

Svar: Ja visst är det ? Och med cheesecake också så blir det bara bättre :)
Baakochmaat

#8 - - Lisa:

Så god!

Svar: <3
Baakochmaat

#9 - - Jasmine:

Nej men åh vad gott det såg ut och lät!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#10 - - sandra:

näe vad sötsugen jag blev nu!

Svar: <3
Baakochmaat

#11 - - Sara Ekman:

Åh låter ljuvligt!!

Svar: Tack fina du <3 Det var det med ;)
Baakochmaat

#12 - - Ida Lindborg ♡:

Mumsigt :)

Svar: <3
Baakochmaat

#13 - - Mizca:

Svar: Precis - vi har en låt som skall vara med som betyder mycket för oss. Som är våran låt ... =)

#14 - - Emma:

Så gott, låter inte alls så dumt! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#15 - - S A N N A ♥:

Låter som himlen:DDD

Svar: Tack fina du <3 Den smakade verkligen himmelskt :)
Baakochmaat

#16 - - Ztinas - Motivation att följa dina drömmar:

Denna ska jag definitivt testa :)
sv; Tack så jättemycket! Ja, jag tycker det är så himla viktigt att tänka så :)

Svar: Tycker jag du gör helt rätt i :)
Baakochmaat

#17 - - LIENE:

Åh, måste testa!

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#18 - - Erika:

Det här vill jag helt klart testa :)

Svar: Tycker jag verkligen du ska göra :)
Baakochmaat

#19 - - Elin:

Gudars vad gott! :D blev helt förälskad!

Svar: Tack fina du <3 Man blir ännu mer förälskad när man äter den :)
Baakochmaat

#20 - - Mia Forsberg:

Gud så mumsigt det ser ut!! :) Älskar både kladdkaka och cheesecake så det här måste ju vara en perfekt kaka, hihi.

Ja nu i slutet av maj har det inte varit så härligt väder här i Borås heller, massa regn.. :( Men början av maj tycker jag var bra, då var det soligt och varmt :) Hoppas juni bjuder på bättre väder, men bäst väder hoppas jag det är i juli när jag har semester och åker upp till släkten i norr :)

Hoppas du har haft en bra måndag dina du! :) <3

Svar: Ja denna kakan var verkligen perfekt :)
Ja nu hoppas vi på att juni blir en varm och fin månad :)

Hoppas du haft en underbar dag :) Kram
Baakochmaat

#21 - - Gabriella:

Åh wow så gott! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#22 - - sara:

Såå gott!! :D

Svar: <3
Baakochmaat

#23 - - Mamma Malin:

Åh, det bästa i världen enligt min man tror jag. Det är bara banan som fattas ;)

Svar: Åh det låter spännande :)
Baakochmaat

#24 - - Pauline:

mumsigt!

Svar: <3
Baakochmaat

#25 - - Netti:

Jösses vad gott och jag hade gjort precis som din man - Att inte kunna sluta äta :-D

Svar: Ja det är lätt hänt ;) hihi
Baakochmaat

#26 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Mhhmmmm! Ännu en sak jag MÅSTE testa att göra! :)

Svar: Ja denna måste du testa, såååååå god :)
Baakochmaat

#27 - - Ida - foto & häst:

åhh så gott! både kladdkaka och cheesecake är stora favoriter :D

Svar: <3 Ja hos mig med, det är ju bara för gott :)
Baakochmaat

#28 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Okej, detta låter typ som det bästa från två världar!

Svar: Det var det verkligen :) <3
Baakochmaat

#29 - - Nelly:

Ser helt magiskt gott ut!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#30 - - Helen:

Oj oj oj vad smaskigt!! <3

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#31 - - Helen:

Oj oj vad smaskigt!!

Svar: <3
Baakochmaat

#32 - - Siri |Diabitfit|:

Låter som en helt underbar kombo med kladdkaka och cheescake :D

Svar: Ja detta var så otroligt gott ! :)
Baakochmaat

#33 - - LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams:

Alltså, det ser sjukt gott ut. Jag gillar inte kladdkaka, men nu blev jag sugen... haha

Svar: <3 Ja denna var riktigt god, men om du inte gillar kladdkaka så kan du skippa själva kladdkakan och bara bre ut en burk med karamelliserad mjölk :)
Baakochmaat

#34 - - anniepiie:

oj oj, nu vattnas det i munnen igen. hihi :D Ser jättegod ut!! Kram

Svar: Tack fina du <3 Den var riktigt god :)
Baakochmaat

#35 - - Mårtensson kök:

Vilken makalöst smarrig idé du fått, den hade vi inte tackat nej till en bit av!

Svar: Åh tack så mycket :) Ja detta kan nog vara den bästa idén på länge :)
Baakochmaat

#36 - - Amanda:

Åh, denna måste jag prova att göra någon gång :)

Svar: Tycker jag verkligen du ska göra <3
Baakochmaat

#37 - - Linnea - fotoblogg:

Åh, måste verkligen prova att göra den! Ser och låter jättegod!

sv: Visst är de! Nej, det är hemskt :/

Svar: Tack fina du <3 Tycker jag verkligen du ska göra, den var såååå god :)
Baakochmaat

#38 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Åh vad gott!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#39 - - cecce:

Åh, måste testas, liksom nötdrömmarna i inlägget nedan:-)/Cecce

Svar: Ja det tycker jag du ska göra, denna kladdkakscheesecake var helt gudomlig. Och nötdrömmarna är ju drömmar, finns ingen bättre småkaka :) Kram
Baakochmaat

#40 - - Jensvollen:

alltsååå omg vad gooott :D Du är ju bara för grym på det du gör!

Svar: Tack fina du, så otroligt glad jag blir av din fina kommentar :) <3 Kram
Baakochmaat

#41 - - Sofie Gillberg:

Ojojoj Sara! Kommer snart och våldgästar dig om du inte slutar baka så mycket gott :'D

Svar: Det är bara att komma Sofie :) Du är alltid välkommen :)
Baakochmaat

#42 - - starsinlife.blogg.se:

Oj oj oj vad smaskigt!!

Svar: <3 Denna var riktigt god :)
Baakochmaat

#43 - - Kai:

Gott! :)

Svar: <3
Baakochmaat