Mjölk och äggfri sockerkaka

Hej på er mina fina läsare !
 
På Novas kalas hade vi några som var mjölk och äggallergiker så då bakade jag denna mjölk och äggfria sockerkaka. Den blev verkligen luftig och fin, trodde inte det kunde bli så bra att baka utan just ägg. Givetvis smakar den lite annorlunda då mjölk och ägg ger en helt annan smak till bakverk, men kan man inte äta av den riktiga varan så är detta toppen. Bara för man är allergiker så måste man kunna njuta då och då...
 
 
 
 
 
 
Och givetvis ska ni kunna baka denna sockerkaka med, så här kommer receptet !
 
Du behöver:
 
* 4,5 dl vetemjöl
* 3 dl socker
* 3 tsk bakpulver
* 2 tsk vaniljsocker
* 50 g smält mjölkfritt smör
* 3 dl Vatten
* Ströbröd att bröa fromen med

 

Gör så här:

1. Blanda mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.

2. Blanda vattnet och det smälta smöret och häll sedan ner i mjölblandningen och vispa kraftigt tills alla ingredienser har blandat sig.

3. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form och häll i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter.

 

 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
#1 - - starsinlife.blogg.se:

Perfekt tips!! Ha en fin fredag o helg:)) ♡

Svar: Så roligt att du gillade tipset :) Kramar
Baakochmaat

#2 - - Thea:

Ser väldigt gott ut!

Svar: <3
Baakochmaat

#3 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Mums vad gott det där såg ut att vara! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#4 - - Gabriella:

Så gott det ser ut! Länge sen jag bakade sockerkaka kom jag just på. Härlig helgmeny där nedan även:)
Kram

Svar: Tack fina du <3 Ja man glömmer ju tyvärr det bakverket. Kram
Baakochmaat

#5 - - Elin:

Den såg ju jättegod ut :) jättekul att du lägger ut sådant som allergiker inte kan äta, det tror jag dem tycker om! :)

Svar: Tack fina du <3 Åh vad roligt att du tycker det, hoppas att fler tycker det :) Kram
Baakochmaat