Janssons Frestelse

Denna klassiker behöver man inte säga mycket om så jag bara ger er receptet direkt. Tycker faktiskt man kan äta Janssons någon mer gång än på julen för det är ju så gott ! :)
 
 
 
 
 Du behöver:
( till ca 10 personer)
 
* 1 1/2 kilo potatis
* 2 gula lökar
* 2 burkar ansjovisfiléer ( 125 g per burk )
* 2 msk smör
* 2 krm nymald svartpeppar
* 5 dl mellangrädde
 
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär potatisen i tändsticksstora stavar. Skala och finstrimla löken. Låt anjovisen rinna av men spara spadet.
 
2. Fräs löken i smör i en stekpanna tills den mjuknat. Krydda med svartpeppar.
 
3. Varva potatis, lök och anjovis i en smord ugnssäker form. Vispa mellangrädden och anjovisspadet lätt. Häll på anjovisspad och grädde.
 
4. Gratinera i nedre delen av ugnen ca  40 minuter.
 
 
 
#1 - - Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

Åh jag håller med, det är så gott. Pappa är så bra på jansson:)

#2 - - Emelie:

Mums♥

#3 - - Klara Andersson:

åå en jul favo!

#4 - - Elin karlsson:

Åh det som är så gott!!

#5 - - Lilla Malin:

Tyvärr har jag inte riktigt lärt mig äta det :/

#6 - - Anita:

Såå himla gott :D

#7 - - anette:

Vi äter Jansson mer än vid högtider. Jag tycker det är så gott! Kram Anette

#8 - - Matilda Sundin:

åh vad gott, älskar jansson :D

#9 - - Käthes Mode:

Ja, jättegott!

#10 - - Mia Forsberg:

Ja det var en jättemysig julafton med släkten! :) bara mommo som saknades. Hoppas du också hade en bra julafton.

Ah okej, då kanske det är dig jag ska kontakta om jag har frågor kring mina försäkringar ;) Jag är inte alls insatt i sånt utan brukar alltid be mamma om hjälp, haha :P

Åh Janssons frestelse är så gott! Lite konstigt att jag älskar det då jag inte annars äter sill/ansjovis, haha :D Gjorde janssons för första gången själv i december och sen gjorde jag även det hemma hos mamma, så nu kommer jag göra det oftare för det var ju så lätt! :)

Svar: Ja julen var helt perfekt :) Ja det tycker jag , har du frågor är det bara att höra av dig :)Är ju lite knepigt med försäkringar. Vad roligt att du gjorde den själv med, blir så mycket godare. Är inte heller förtjust i ansjovis eller sill, men Janssons gillar jag med konstigt nog :P
Baakochmaat

#11 - - Elin:

Älskar Janssons Frestelse, är mumma!