Hallonbiskvier

Var ett tag sedan jag bakade biskvier så jag tog helt enkelt tag i det och gjorde hallonbiskvier förra helgen.  Till dessa biskvier gjorde jag en lite lösare kräm så de blev mer platta än klassiska biskvier med toppad smörkräm. Jag använde saften från hallonen just för att få den så där krämig och syrlig. Om man vill ha fastare kräm kan man använd mindre saft från hallonen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 Du behöver:
( Ca 10 stycken )
 
Bottnar:
 
* 250 g mandelmassa
* 2 äggvitor
* 1 1/2 dl strösocker
 
Hallonssmörkräm:
 
* 200 g smör ( rumstempererat )
* 2 dl frysta och tinad hallon ( använd även saften )
* 1 1 /2 dl florsocker
* 3 äggulor ( rumstemperade)
* 3 tsk vaniljsocker
 
Topping:
 
* 300 g vit choklad
* ca 50 g mörk choklad
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 180 grader. Riv mandelmassan och blanda med äggvitorna och socker tills det blir en jämn smet. Istället för att spritsa så tar jag alltid en matsked och lägger ut en klick och jämnar till. Tycker det blir bättre bottnar då. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Bottnarna ska bli gyllenbruna så ha koll i slutet då de snabbt kan få färg.
 
2. Till smörkrämen är det viktigt att alla ingredienser är rumstempererade och rörs ihop för hand. Är det för kallt så kan smörkrämen skära sig. Rör ihop alla ingredienser  till en jämn smet. Lägg på en klick kräm på varje botten med en slickepott och bre ut ett jämnt lager. Ställ in biskvierna i kylen och låt stelna.
 
3. Smält chokladen över ett vattenbad, doppa biskvierna och låt de rinna av på ett bakplåtspapper, ställ sedan i kylen så de stelnar. Smält den mörka chokladen över ett vattenbad och dekorera sedan dina biskvier. Ställ in i kylen och låt stelna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
#1 - - Siri |Diabitfit|:

Du är så himla duktig på att få bakverken så fina :)

Svar: Men tack fina du, så otroligt glad jag blir att du tycker det ! <3 :)
Baakochmaat

#2 - - Anette Starby:

Det där är ju livsfarligt gott :-D

Svar: Ja verkligen ! <3 Tur jag bjöd hem folk på fika så man inte åt upp alla själv :P
Baakochmaat

#3 - - Boel:

Men gud vad gott :D

Sv: Tack snälla!

Svar: <3
Baakochmaat

#4 - - Alice:

Vill verkligen testa baka det någon dag!

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#5 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Det måste jag prova att göra. :)

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#6 - - Ida Lindborg ♡:

så gott!! :D

Sv: tack så jättemycket :)

Svar: <3
Baakochmaat

#7 - - Kattis:

Mums hallon är mitt favoritbär alla dagar i veckan!:)

Svar: Ja hallon är ju bara för gott ! :)
Baakochmaat

#8 - - MALIN:

Mums! Vad gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#9 - - Lisa:

så goda!

Svar: <3
Baakochmaat

#10 - - Mamma Malin:

Mums! Jag har alltid trott att det har varit supersvårt att göra men så såg jag Roy Fares göra det och då verkade det inte så avancerat. Kanske rent av får för mig att prova någon dag :O

Svar: Ja det är inte så svårt som man tror. Tycker absolut att du ska prova att baka biskvier någon dag. :)
Baakochmaat

#11 - - Erika:

Mums! Det har jag aldrig smakat :)

Svar: Riktigt gott, det måste du prova :)
Baakochmaat

#12 - - Mia Forsberg:

Gud så gott! Jag äskar biskvier, så jäkla mumsigt. Har dock aldrig ätit hallonbiskvier utan bara de "vanliga" :)

Ja Gekås är underbart, älskar att vara där! Finns hur mycket som helst och man kommer aldrig ut tomhänt ;) Brukar du vara där ofta? :)

Svar: Ja visst är det gott ! :) Åh du måste testa dessa då :)
Baakochmaat

#13 - - Helen:

Men vad finna:)))

Svar: Åh tack fina du <3
Baakochmaat

#14 - - Therese Bjärstig:

Mums, måste testas, har aldrig sett denna kombinationen förr...

Svar: Ja det tycker jag att du ska göra, så otroligt gott ! :)
Baakochmaat

#15 - - Elena - Gravid BF April. :

Smarrigt! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#16 - - Klara Andersson:

mums

Svar: <3
Baakochmaat

#17 - - Gabriella:

Tack ska du ha, så glad jag blev av dina fina ord ska du veta!
Hallonbiskvier har jag aldrig smakat. Men så smarriga de såg ut, riktigt begärliga säkert:)

Svar: Du måste smaka dessa, så otroligt goda :)
Baakochmaat

#18 - - Jeanette - Livet i London:

Åh så otroligt gott! Har aldrig gjort biskvier, verkar roligt att göra :)

Svar: Ja dessa är goda ! Du måste testa att baka biskvier :)
Baakochmaat

#19 - - Hanna Karlsson:

Det är ju så gott med biskvier!

Svar: Ja visst är det ? Supergott ! :)
Baakochmaat

#20 - - Malin:

Aldrig smakat sådana, såg då riktigt smarrigt ut!:)

Svar: Ja det är dem också, du måste prova dem :)
Baakochmaat

#21 - - carolines:

Men guuud så gott!!

Svar: <3
Baakochmaat

#22 - - koehler:

men åååh. Jag suger på att baka så du får gärna skicka hem några till mig (A) :D

- Jaa hon är grym! Och tack så mycket! :D

Svar: Skicka över dem till dig ;)
Baakochmaat

#23 - - Elin:

Dem där såg gudomligt goda ut :D

Svar: <3
Baakochmaat

#24 - - Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

Men de där ser så goda ut och även snickerskakan i inläggt över här:) Åhh sluta suktas:P

Svar: Ja du både snickerskladdkakan och hallonbiskvierna var verkligen mums ! :)
Baakochmaat