Ostburgare i salladsblad

Jag är en riktigt hamburgarälskare och detta alternativet med salladsblad istället för bröd är verkligen perfekt. Det blir inte lika tungt som när man äter med bröd och man får en lagom mättnadskänsla. Jag valde att servera detta med aiolisås och klyftpotatis.
 
Du behöver:
 
* 150 g bacon
* 500 g nötfärs
* 1/5 tsk salt
* 1/5 tsk svartpeppar
* 1 msk smör
* 8 skivor ost
* 1 kruka romansallad
* 1 tomat
* 1 röd lök
* creme fraiché
* 1 pressad vitlöksklyfta
* 800 g potatis
* olja
 
Gör så här:
 
1. Dela potatisen till klyftpotatis häll olja över och sätt in i ugnen på 215 grader i ca 30 minuter. Hacka vitlöken och pressa ner den i creme fraichén, häll i lite svartpeppar och rör om. Ställ svalt.
 
2. Blanda i salt och svartpeppar i nötfärsen, forma 4 bollar och platta ut dem. Skiva baconen och stek dem knapriga. Låt rinna av på hushållspapper.
 
3. Hetta upp stekpannan med lite mer smör och bryn hamburgarna på bägge sidorna i ca 5 minuter. Lägg på två skivor ost på köttet och låt smälta en aning.
 
4. Skölj romansalladen och platta ur vattnet med papper. Lägg upp två blad på tallriken, lägg en klick sås längst bak , framför såsen lägger du tomatskivor och löken. Lägg på köttet och strö bacon uppepå. Avsluta med två blad romansallad över köttet.
 
5. Fyll på med lite klyftpotatis och lite sås.
 
Ett hett tips att bjuda på när man får folk men vill vara lite nyttigare.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Henrietta Nylund ♥:

Åh vad gott! Smart att byta ut brödet ju! :)

#2 - - Elin:

Smarrigt! :D
Sv; Tack så himla mycket! :)

#3 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Fy va gott säger jag bara :D

#4 - - Julia ♥:

Är också en hamburgar älskare! ;)

#5 - - natalia:

Åh vad gott!!

#6 - - Fanny:

Såg väldigt gott ut! :D

#7 - - MADDISENJ.SE:

Mums vad gott,

#8 - - Julia:

Gott! :)

#9 - - Lisa:

Gott och lite nyttigare!

#10 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Men mums!

#11 - - ♫♪ sandra:

åh så gott!

#12 - - AmandaB:

SV; åh tack så hemskt mycket :D vad glad jag blir! Är det bra med dig?

MVH AmandaB

#13 - - Amanda:

Ser gott ut! :)

#14 - - livet med Asperger och kronisk smärta:

Hej tänkte bara tipsa om jag just nu kör veckans blogg där du har chansen att bli länkad inför mina 200-500 unika läsare/dag:)

http://www.domkallarmighannes.com/2014/09/veckans-blogg_7.html
Om du inte gillar sådana här kommentarer eller fått en liknande så ber jag om ursäkt och hoppas att du får en bra dag kram:)

#15 - - Petra:

hoppas du har haft en bra dag

#16 - - KassandraPalma:

gott!

#17 - - ebba:

men gud vad det där såg gott ut :)

#18 - - Susan:

Supergott helt i min brödfria smak!

#19 - - Mia Forsberg:

Ja det är så härligt att vara tillbaka på gymmet! :) Jag älskar verkligen att gymma.

Mums så gott! Jag älskar både hemmagjord hamburgare och hemmagjorda klyftpotatisar, så gott! Har också provat nångång att göra hamburgare i salladsblad istället för bröd, för det är som du säger inte lika tungt som med bröd. Men nu för tiden när jag gör hemmagjorda hamburgare blir det oftast med klyftisar och så sallad, gurka, tomat, lök på tallriken bredvid. :)

#20 - - emma:

gott ut

#21 - - Amanda♥:

Ser ju inte fel ut alltså! :)

#22 - - linnea:

bra tips! :)

#23 - - Ljuvliga Drömmar:

Är också en riktigt hamburgarefantast! :) har du prövat att göra kåldolmar?

Hoppas att du har haft en fin dag! Kram

#24 - - Ljuvliga Drömmar:

Är också en riktigt hamburgarefantast! :) har du prövat att göra kåldolmar?

Hoppas att du har haft en fin dag! Kram

#25 - - yasmine mamma till dennis:

tack
åh vad det där ser gott ut. din suktare.
jag som är gravid och natthungrig som vanligt haha.
fast nu ska jag dra mig i säng hoppas på någon timmes sömn om hon lugnar sig i magen
kraam

#26 - - Ama de casa:

Såg både gott och fiffigt ut :-)

#27 - - Viktoria Eriksson:

Åh, nam så gott! :)

#28 - - Julia Müller-Sandvik:

Älskar burkare, men liksom du är brödet alltid too much :/

#29 - - Isabelle:

Mmmm, jäklar vad gott det såg ut! Middagstips till helgen! :-D

#30 - - Maria:

vilken rolig variant på cheeseburgare! :)

#31 - - camilla:

Mums. Det ser väldigt gott ut!
Kram!

#32 - - Pauline:

men mums!

#33 - - Ida Lindborg ♡:

fy vad gott!

#34 - - ✫ Fru Eriksson:

Gottit ♡ ...
Föruton Rödlöken då,tål inte lök ;)
Som vanligt riktigt fina foto!

#35 - - Beatrice Johansson:

Det ser otroligt gott ut!:)

sv: hihi, det var det:) Kramisar♥

#36 - - Ellen:

Lät gott. Nu blev jag hungrig igen. Haha, kan verkligen inte besöka matbloggar utan att bli hungrig.
sv: Gör det! Divergent är verkligen bra :)

#37 - - Therese Bjärstig:

Mums, ska testa detta recept men byter ut till älgfärs istället :-) Ha en fin torsdag!

#38 - - Jennisbeauty:

Ser jättegott ut! :D

#39 - - Anita:

Åååh, så gott :))

#40 - - Fröken J!:

Åh gud så gott de ser ut! Detta ska jag testa någon dag, men byta ut potastisen mot bara en sallad :)
Du kan ju kika in mitt recept på praliner, ska även slänga upp ett på glutenfria muffins de kommande dagarna!

#41 - - Släpp taget. följ flödet:

Gott!! Det där skulle min sambo älska! :)

#42 - - sara:

Gott! :)

#43 - - Käthes Mode:

Ser lika gott ut som allt annat här. :)

#44 - - Malin Lindgren:

Åh herre vad gott det ser ut! Måste be min mamma laga det där, vattnas ju i munnen av att se bilderna! :)

Svar: Åh så roligt, hoppas ni kommer att gilla det :)
Sara Tuvesson

#45 - - Mikaelas tårtor och bakverk:

Eller hur! Blir kul att se om det är någon ny hollywoodfru den här gången eller om de är de vanliga.

#46 - - Sandra:

Men shit så gott! I somras började vi testa ett gäng olika burgare från den här sidan http://www.cheeseandburger.com/ och efter det tröttnade vi lite på just den maten. Men nu kan jag mycket väl tänka mig en smaskig burgare igen märker jag, för jag blev så sugen bara av att titta på dina bilder :P

#47 - - Alice:

Vilket smart recept! :)

#48 - - LINNEA:

de där såg inte så dumt ut, yuuuum

sv; visst är hennes stil ball! kram :)

#49 - - Liza Ludvigsson:

Åh denna maträtt hade jag totalt glömt bort! Det är ju så himla gott! Mycket godare än med bröd i mitt tycke. Ska bjuda pojkvännen på detta nästa gång han kommer hem från en tuff dag i skolan!
Lägger till din blogg bland mina favoritsidor, du hade ju en massa spännande!

#50 - - fashion:

Muums!! :D

#51 - - Katta:

Åh så gott!

#52 - - fashion:

Gott :D