Nougatrutor

Hejsan på er ! Hoppas ni har en underbar dag att se fram emot och snart är det helg igen. Galet vad tiden går fort. På helgen är det perfekt att lyxa till det med småkakor och dessa nougatrutor är helt underbara. Försvinner i ett kick så se till att äta några innan någon annan i familjen äter upp dem. Enkla är de med att slänga ihop, här kommer receptet :)
 
 
 
 
 
Du behöver:
( ca 25 kakor )
 
* 100 g smör
* 4,5 dl havregryn
* 1 dl strösocker
* 2 tsk vainljsocker
* 1,5 tsk bakpulver
* 1 msk vetemjöl
* 2 msk ljus sirap
* 250 g nougat
 
Gör så här:
 
1. Sätt på ugnen på 200 grader. Smält smöret. Ta bort kastrullen från värmen när hälften av smöret smält och låt resten av smöret smälta av värmen runtomkring.
 
2. Ta fram en ugnsform och klä den med bakplåtspapper.
 
3. Blanda havregryn, strösocker, vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl i en bunke. Tillsätt det smälta smöret och sirap och rör till en jämn smet. Platta ut smeten till ett jämnt lager i formen.
 
4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 minuter tills kakan fått gyllene färg. Låt kakan ligga kvar i formen.
 
5. Hyvla eller skär nougaten med kniv och lägg sedan nougatbitarna på kakan så att den smälter. Bred ut nougaten till ett jämnt lager. Låt nougaten stelna i kylskåp.
 
6. När nougaten stelnat skär i rutor. Förvara kakorna i kylen eller frysen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Emmy:

Ooh, de ser riktigt goda ut!! :D

#2 - - Emmy:

Ooh, de ser riktigt goda ut!! :D

Svar: Tack fina du, det var dem med :)
Baakochmaat

#3 - - ✫ Fru Eriksson:

Gottit ....

Svar: Ja verkligen supergott :)
Baakochmaat

#4 - - Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

GOTT!!!!!

sv: Ja jul på Liseberg är fantastiskt. Nu är det bara den riktiga snön som fattas.

Svar: Ja verkligen supergott :)
Baakochmaat

#5 - - JOHANNAOFSWEDEN ! :

Åh vad gott det ser ut! Älskar verkligen dina inlägg, så läsvärt! :D

Svar: Tack fina du vad glad jag blir. :) <3
Baakochmaat

#6 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh så gott!

Svar: Ja verkligen supergott :)
Baakochmaat

#7 - - carolines ♥:

Men gaah, mums! Kommer alltid på mig själv med att dreggla ner mig själv i princip varje gång jag kikar in på din blogg haha! :)

SV: Haha ja det förstår jag & du lyckas verkligen! Men precis - egentid är himla viktigt! Vad brukar du göra på din egentid? ♥

Svar: Ja bilder kan göra en sugen direkt :) Tack fina du <3 Jag bakar givetvis eller lagar mat och annars dansar jag väldigt mycket :) Sj då ?
Baakochmaat

#8 - - Christina:

Åh det lät väldigt gott :) De ska jag prova göra sen efter flytten :)

Svar: De är verkligen supergoda :) Ja det tycker jag :)
Baakochmaat

#9 - - Linda-Mamma till Alfred:

OH my god!Dessa är verkligen mina absoluta favoritkakor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ge mig!!!!!!!!
Hihi jag vi fick en himla massa fint verkligen i goodiebagsen;)

Svar: Ja de är sååå goda ! :) Skickar över några till dig ;)
Baakochmaat

#10 - - Alice:

Åh, de ser riktigt goda ut! :D

Svar: Tack fina du , de är verkligen supergoda :)
Baakochmaat

#11 - - Lilla Malin:

Mm, det verkade både enkelt och gott ju!

Svar: Ja det är det :)
Baakochmaat

#12 - - Linnea:

Mm såååå gott det ser ut <3

Svar: Tack fina du :) Ja det är verkligen gott :)
Baakochmaat

#13 - - Elin:

Men guuuuud sååå gott!!!! :o:o

Sv; Absolut! Tack :)

Svar: Tack fina du :) Ja verkligen supergott : )
Baakochmaat

#14 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Åh vad gott det ser ut :)

Svar: Ja det är dem verkligen :)
Baakochmaat

#15 - - JoJo:

hur hinner du med att baka allt? :)

sv; det var sjukt gott! :D

Svar: Just nu är jag mammaledig så därför jag hinner göra allt. Men annars så är det mitt intresse så hittar tid till det, det och min dansträning :)
Baakochmaat

#16 - - Henrietta Nylund:

Ååh vad gott!

Svar: Ja verkligen supergott :)
Baakochmaat

#17 - - Josephine - Living in London:

Så gott!!

Svar: Ja farligt goda :)
Baakochmaat

#18 - - carro:

Vad gott :)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#19 - - Emma & Julia:

Åhh vad gott det ser ut :)

Svar: Tack fina du :) Ja det är verkligen supergott :)
Baakochmaat

#20 - - amelia & emma - enäggstvillingar och modeller:

vad gott det ser ut :)

Svar: Tack fina du ! :) De var verkligen supergoda :)
Baakochmaat

#21 - - My Fredblad:

Shit så gott!

Svar: Tack fina du . :)
Baakochmaat

#22 - - Elin:

Så ju så gott ut:)

Haft en bra torsdag?

Svar: Tack fina du :) Det är supergott ! Jag är lite krasslig men det blev mycket vila igår :)
Hoppas du får en underbar helg :)
Baakochmaat

#23 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

De va nått nytt för mej :) Låter gott :)

Svar: Ja de är så god och enkla att göra :)
Baakochmaat

#24 - - Pauline:

å så gott!

Svar: Ja verkligen supergott :)
Baakochmaat

#25 - - JUNITJEJ:

Vad det ser gott ut!

Svar: Tack fina du, är verkligen supergott :)!
Baakochmaat

#26 - - Mia Forsberg:

Ja det är riktigt gott! Kladdkaka är ju aldrig fel ;)

Åh nougatrutor är mina favoriter! De är så himla lätta att göra och supersmarriga, jag älskar dem! :D

Svar: Javisst är det, superenkelt och så gott. Så man får inte göra de för ofta för då äter man alldeles för mycket :O haha
Baakochmaat

#27 - - Martina - Jultiden.blogg.se:

Ser underbart gott ut! Ska nog testa någon dag :)

Svar: Tack fina du :) Ja det är verkligen gott, så det måste du göra :)
Baakochmaat

#28 - - Jennie:

Ser mumsigt ut

Svar: Tack fina du, är verkligen gott :)
Baakochmaat

#29 - - Klara Andersson:

ÅÅÅ vad gott måste göra !

Svar: Ja det tycker jag, verkligen supergott :)
Baakochmaat

#30 - - Marlene:

Kommer ihåg att min farmor bakade dessa försvinnande goda kakor ska genast baka 😊

#31 - - Marlene:

Kommer ihåg att min farmor bakade dessa försvinnande goda kakor ska genast baka 😊

#32 - - Marlene:

Kommer ihåg att min farmor bakade dessa försvinnande goda kakor ska genast baka 😊

Svar: Vilken nostalgi ! :) Ja det är verkligen goda :)
Baakochmaat

#33 - - Lisa:

Mums!

#34 - - Sofia Karolina:

Ser fantastiskt gott ut! Känns som ett recept som kan passa in bland julgodiset?! Hur stor form brukar du använda dig av?

Svar: Tack fina du ! :) Ja det passar perfekt som julgodis :) Jag använder en djupare ugnsplåt :)
Baakochmaat

#35 - - Sofia:

Asså du gör ju så mycket gott! Äter du allt di gör? :P

Svar: Tack vad söt du är :) Nja jag smakar allt men äter inte så mycket. Fryser in så vi har när folk kommer och annars får mannen ta med till hans jobb, så de får mest äta allt :P haha
Baakochmaat

#36 - - K.J:

Mums! Det där ska jag prova!

Svar: Så roligt, du kommer inte bli besviken de är supergoda :)
Baakochmaat

#37 - - Maria:

lät riktigt gott :)

Svar: Tack fina du :) Verkligen supergott !
Baakochmaat

#38 - - Paulina Suonvieri:

mums!!

/hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Ja verkligen mums :)
Baakochmaat

#39 - - Mimmi Olsson:

Ser riktigt gott ut!! Måste testa!! 😍😍

Svar: Ja det är det verklige ! :) Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#40 - - c:

oh this looks so fine!

Svar: Thanx dear :)
Baakochmaat

#41 - - Annster:

Så gott :)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#42 - - milina.blogg.se:

åt såna idag faktiskt! så goda :D

Svar: Åh vilket sammanträffande, de är ju bara såååå goda :)
Baakochmaat

#43 - - fenixmona:

Ser mycket gott ut och verkar inte alltför komplicerat att göra! Kramiz

Svar: Ja det är det och verkligen perfekt då det inte är så svårt :)
Baakochmaat

#44 - - Ida - foto & häst:

omg!! de måste jag testa, älskar nougat!! :')
sv; tack fina du ♥

Svar: Ja det måste du verkligen är fantastiskt goda :)
Baakochmaat

#45 - - biggeros:

Ljuvligt gott!!!

Svar: Ja verkligen :)
Baakochmaat

#46 - - Julia:

så gott :)

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#47 - - Marie Bergman:

Ska nog ta och baka dem redan i helgen faktiskt =)

Svar: Åh vad roligt, du kommer älska dem :)
Baakochmaat

#48 - - Malin Wederberg:

Så galet gott :D

Svar: Ja verkligen supergott :)
Baakochmaat

#49 - - Maddiie:

Åh vad goda de ser ut! De måste jag testa att göra :)

Svar: Tack fina du ! :) Ja de är verkligen goda :)
Baakochmaat

#50 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mums

#51 - - Johanna:

Ååh.. vad goda dom ser ut att vara! <3

Svar: Tack fina du, de var verkligen supergoda :)
Baakochmaat

#52 - - Elina:

Simpelt men säkerligen väldigt smaskigt så snor med mig detta receptet som en julklapp! ;)

Svar: Ja verkligen :) Tycker jag du gör rätt i :)
Baakochmaat

#53 - - I run for Chocolate:

Nougat är ljuvligt gott!
Är ingen hejare i köket, men de där kanske jag vågar mig på :)

Svar: Ja det är ju så gott :) Tycker jag absolut du ska testa :)
Baakochmaat