Kantarellfylld lövbiff

Vad passat bättre än svamp och vinbärsgelé i en gräddig sås med fyllda lövbiffar och råstekta potatis ? Och visst är det perfekta smaker när vintern är i vårt land och mörkret lägger sig på eftermiddagen ? 
 
Tycker själv att denna rätt passar perfekt en söndagseftermiddag då man bara vill mysa till det lite extra ! :)
 
 
Du behöver:
( till 4 portioner )
 
* 4 stora lövbiff
* 200 g kantareller
* 1 vitlöksklyfta
* 2 msk smör
* 2 1/2 dl matlagningsgrädde
* 1 dl hackad basilika
 
Sås:
 
* 2 dl köttbuljong av 1/2 tärning
* 1 msk svartvinbärsgelé
* Maizenaredning för mörka såser
* Salt och svartpeppar.
 
Råstekta potatis:
 
* 1 kg potatis
* 1 vitlöksklyfta
* Salt och vitpeppar
* Olja till stekning
 
Gör så här:
 
1. Ansa och dela kantarellerna om de är stora. Skala och finhacka vitlöken. Fräs svamp och vitlök i lite av smöret, tillsätt grädde och basilika.
 
2. Lägg ut lövbiffarna på skärbräda. Fördela hälften av svampröran och rulla ihop. Fäst med tandpetare. Stek rulladerna i resten av smöret tills de har fått fin färg och är genomstekta. Håll dem varma i ugnen medan det andra tillagas.
 
Sås:
 
1. Blanda resten av svampröran med resten av grädden, buljong och vinbärsgelé.
 
2. Låt koka upp under omrörning. Tillsätt redning enligt anvisning på förpackningen. Smaka av med salt och peppar.
 
Råstekta potatis:
 
1. Skala potatisen. Skölj den i kallt vatten och skiva. Torka av potatisskivorna.
 
2. Stek skivorna i olja i 15- 20 minuter. Stek antingen i två pannor eller i omgångar. Krydda med pressad vitlök, salt och peppar.
 
Smaklig måltid på er !
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Erika:

Men åh vad gott! Synd att fästmannen inte gillar svamp..

Svar: Ja det var ju synd, du får äta det någon gång själv, eller fylla den med något annat gott :)
Baakochmaat

#2 - - Boel:

Guuud vad gott :D

Sv: Ja otroligt roligt :)

#3 - - mot plus:

mm såg jättegott ut! =)

ha en fin kväll! =)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#4 - - Lisa:

Detta får vi testa!

Svar: Tycker jag ni ska göra :)
Baakochmaat

#5 - - amanda:

åh gud vad gott :D

#6 - - ida foto. ♛:

åh lövbiff är så himla gott :D
sv; visst är den fin! och tusen tack :')

#7 - - Inez:

Sv: Tack så mycket, det var så lite så! :)

#8 - - Elin:

Mums vad gott då!!

#9 - - E m e l i e:

Det låter spännande ju! :)
- jadå, den var faktiskt rätt bra ändå ;)

#10 - - Matilda Sundin:

Men åh vad gott! :D

#11 - - Emelie Ekman Lindqvist:

Men vad gott :D super fina bilder också!

#12 - - Emelie Ekman Lindqvist:

Men vad gott :D super fina bilder också!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#13 - - Anonym:

MUMS är allt jag kan säga. :)

Svar: Tack , blir så glad av sådana fina kommentarer :)
Baakochmaat

#14 - - michelle bergström:

Sv: det låter bra tycker jag :) jag åt de för första gången förra året och jag blev helt kär! så smarrigt! :) Jag har dock ljus choklad i min, gillar inte mörk ;)

#15 - - Isabelle Johansson:

Hej på dig vill bara gylla dig med en kommentar hur fin blogg du har och vilken fin person du är! Ha det bra dag och din blogg är så fin och bra ta åt dig!

Svar: Tack fina du , så otroligt glad jag blir av din kommentar <3 :) KRAM
Baakochmaat

#16 - - Pauline:

å så gott

#17 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Det såg verkligen gott ut, nu blev jag hungrig. :) Du lägger upp så mycket härliga recept här, så tack! :)

Svar: Åh tack fina du, vad glad jag blir :) <3
Baakochmaat

#18 - - Lilla Malin:

Åå så gott det lät! Jag misslyckas dock alltid med min lövbiff :/

Svar: Ja det är riktigt gott ! :) Ok vad synd, är det att den blir för hård och torr ?
Baakochmaat

#19 - - NICOLE:

Mumsigt :D
Blev väldigt sugen på svamp nu :)

Svar: Tack fina du <3 Precis så det ska vara att läsa min blogg :)
Baakochmaat