Amerikanska cookies

Supergoda amerikanska cookies, varför betala dyra pengar på fik när man kan göra dessa hemma och resultatet blir dessutom så mycket godare !
 
Till ca 50 cookies behövs:
 
* 6 dl havregryn
* 4 dl vetemjöl
* 1/2 tsk salt
* 1 tsk bakpulver
* 1 tsk vaniljsocker
* 1 tsk bikarbonat
* 250 g smör
* 2 dl strösocker
* 2 1/2 dl farinsocker
* 2 ägg
* 200 g grovt hackad mörk choklad
* 200 g hackade hasselnötter
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 190 grader.
 
2. Blanda havregryn, vetemjöl, salt, bakpulver, vaniljsocker och bikarbonat.
 
3. Blanda smöret med sockersorterna, helst i en matberedare men funkar även med en elvisp. Häll ner mjölblandningen, tillsätt äggen och sist den hackade chokladen och de hackade nötterna.
 
4. Kör ihop till en deg i matberedaren eller arbeta samman för hand.
 
5. Rulla ca 50 ganska stora kulor och tryck sedan ut dem litegrann, lägg dem glest på en plåt med bakplåtspapper. Lägg dem inte för tätt då de flyter ut en del.
 
6. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 15 minuter. 
 
Sedan är de bara att avnjuta. Även perfekt att ge bort om man är bortbjuden, köp ett fint kakfat / burk och lägg dem lite snyggt, tips är även att skriva av receptet på ett fint papper.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Aina Strand:

De ser galet goda ut! :D

#2 - - Silke:

Det måste jag testa!!

#3 - - VERONICA - modeblogg:

Gud så bra tips, ser sååå gott ut! :) Kramar på dig! Ha en underbar söndag!

#4 - - Kelly:

Mums!

#5 - - Sofia:

så gott :D

#6 - - Sofia:

ja visst är det :D

#7 - - Marina:

Precis vad jag letar efter till min dotter tror jag!

Är dessa så där lite sega,,,mjuka?

Svar: Åh men så roligt :) Jag tycker dessa är mer lite spröda som marylands cookies t.ex :)
Baakochmaat