Smörkola

Idag tänke jag bjuda på en underbar smörkola. Jag älskar att äta kola året om men under julen får man en anledning att äta det lite oftare. Smörkolan är precis som knäck det sköter sig själv på spisen, men man får givetvis hålla koll så den inte bränner fast.
 
 
 
 
 
 
 
Här kommer receptet på dessa smarriga kolor !
 
Du behöver:
( ca 90 kolor, beroende på storlek )
 
* 100 g smör
* 3 dl socker
* 2 dl vispgrädde
* 1 dl ljus sirap
* 1 msk vaniljsocker
 
Gör så här:
 
1. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt övriga ingredienser. Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är ca 125 grader. Rör om då och då. Koktiden kan variera mellan 15-30 minuter.
 
2. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna ca 20x30 cm. Häll smeten i pannan. Låt kolan stelna något. Skär eller klipp den i bitar.
 
Jag slog in dessa smörkolor i cellofan och knöt ett juligt band runt, om man känner att man inte har tid till det går det givetvis att låta de vara som de är eller slå in i bakplåtspapper.
 
Ett tips är att ge bort dessa godsaker i julklapp ! :)
 
Från och med imorgon kommer det komma upp två inlägg om dagen fram tills julafton. Och veckan ut blir det ju julgodis frossa i bloggen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - bexollila:

å de är så gott :D

#2 - - caroline:

Åh, vilka söta! :D

Svar: Tack fina du :)
Baakochmaat

#3 - - Elin:

Mums vad gott, älskar smörkola! :D

Svar: Ja jag med, så otroligt gott :)
Baakochmaat

#4 - - Maria:

åh vad söta och säkert supersmarriga :)

Svar: Tack fina du <3 Ja dessa är magiska :)
Baakochmaat

#5 - - Pauline:

vad gott, super bra som present ju!

Svar: Tack fina du <3 Verkligen otroligt goda :)
Baakochmaat

#6 - - Alice:

Mumsigt! ^^

#7 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Så gott de ser ut :) Fina bilder :)

Svar: Tack fina du <3 Dessa är verkligen goda :)
Baakochmaat

#8 - - Emmy Lam:

Älskar smörkola!

#9 - - Lisa:

Så fina små paket och dessutom goda!

Svar: Tack fina mamma <3
Baakochmaat

#10 - - F E L I C I A:

Älskar dessa jultips!!

Svar: Tack fina du <3 Vad glad jag blir :)
Baakochmaat

#11 - - MADDISENJ.SE:

Mums vad gott

#12 - - ♫♪ sandra:

vad gulligt att du slagit in dom med snören sådär! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#13 - - Henrietta Nylund:

Åh vad gott och så sött dekorerade dom är! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#14 - - Anna - photography, life and style:

Vilka härliga bilder :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#15 - - amanda:

åh vad gott! det där vill jag testa! vad är de inslagna i? :D

Svar: Tack fina du <3 Cellofanpapper :)
Baakochmaat

#16 - - Käthes Mode:

Så fint inslagna!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#17 - - Linda:

ja jag älskar dom!

#18 - - bexollila:

ja en liten kul tävling hon tackar nog :D

#19 - - anniepiie:

ser ju jättegoda ut!! :D Och fina med måste jag säga!! ;) Kram

Svar: Tack fina su, vad glad jag blir <3
Baakochmaat

#20 - - Boel:

Gud så fint :) Ser så gott ut!

Sv: Åh men visst är den :)

Svar: Tack fina du, vad glad jag blir <3
Baakochmaat

#21 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh så gott, måste göra dessa!

Svar: Tack fina du <3 Tycker jag absolut att du ska göra :) Så otroligt gott :)
Baakochmaat

#22 - - Ida - foto & häst:

så himla gott! och fina bilder, supersnyggt med små paket hihi
sv; ja verkligen! tack❤

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#23 - - Linnea Kinis:

smörkola lät gott!

Svar: Ja det är verkligen gott :)
Baakochmaat

#24 - - Emmelie:

Kola och fudge är mina avvisar på gottisbordet :-D Vilka söta små paket du gjort!

Svar: Ja det är ju bara så gott :) Tack fina du <3
Baakochmaat

#25 - - Cissi:

Sånna tänkte jag testa göra men "mörka" och kanske med pepparkakskrydda i.
Tror det kan vara gott? ;P

Svar: Åh det tror jag blir riktigt gott ! :) Testa och berätta gärna hur resultatet blev :) Kram
Baakochmaat

#26 - - ✫ Fru Eriksson:

Mmm...Mumms & som alltid riktigt vackert presenterat ♡ ....

Svar: Tack fina du, vad glad jag blir :) <3
Baakochmaat

#27 - - Kajsa-Stina:

Alltså åh♥ Älskar kolor av alla dess slag. Så fruktansvärt gott! Älskar smaken helt otroligt mycket alltså att det inte är klokt haha! :D Så fint också med att ha dem söta snörena runtom. Ett väldigt bra julklappstips! Kramar♥

Svar: Ja det är ju så gott :) Tack fina du <3 Kram
Baakochmaat

#28 - - NICOLE:

Så smidigt att göra :) Och gott :D

Svar: Ja ellerhur :)
Baakochmaat

#29 - - Lilla Malin:

Ååh så gott!

#30 - - Josephine :

Åh, min favorit! :D Ska nog ta och göra imorn! :D

Svar: Åh vad roligt :)
Baakochmaat

#31 - - Julia:

så gott! =)

Svar: Ja dessa var verkligen goda :)
Baakochmaat

#32 - - Helen:

Mums vad gott!! vilka fina bilder:)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#33 - - Helen:

Mums vad gott!! vilka fina bilder:)