Saffransmarinerad kycklingfilé med rotfrukter

Än så länge är vi inne i december månad och då tänkte jag dela med mig av detta underbara recept på en saffransmarinerad kycklingfilé med rotfrukter. Det blev en sådan där lagom smak som inte tog över för mycket och med rotfrukterna blev det gudomligt gott ! :) Jag kommer äta denna rätt många gånger det kommande året och inte bara under december månad. ;)
 
 
Här kommer receptet på denna smarriga rätt ! :) 
Receptet är till 4 portioner.
 
Saffransmarinad:
 
Du behöver:
 
* 4 kycklingfilé
* 2 pkt saffran ( 0,5 g )
* 1 pressad vitlöksklyfta
* 2 msk rapsolja
* 1 msk honung
 
Gör så här:
 
Blanda ihop allt i en skål och pensla på kycklingfilérna. Lägg i en påse och låt stå över natten om du har tid till det. Går annars att tillaga direkt.
 
Till rätten:
 
Du behöver:
 
* Olivolja
* 6 potatisar
* 4 morötter
* 4 rödbetor
* 2 palsternackor
* Creme fraiche
* Solrosfrön
 
Gör så här:
 
1. Skala alla rotfrukter och dela dem i bitar. Häll olja över potatisen och rödbetorna och kör in i ugnen på 225 grader.
 
2. Stek kycklingfilérna i en stekpanna så de får färg, lägg över i en ugnsfast form och sätt in i ugnen. Du kan använda samma ugn då det ska tillagas i 225 grader i ca 10 minuter. Sedan sänker du ugnen till 190 grader.
 
3. När du sänker ugnen till 190 grader lägger du på morötterna och palsternackan bland rödbetorna och potatisen.
 
4. Låt kycklingen och rotfrukterna vara i ugnen ca 15-20 minuter till. Strö sedan över solrosfrön när rätten serveras.
 
Serveras med en klick creme fraiche !
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Sanna Preifelt:

Guud vad gott! jag älskar rotfrukter och jag älskar saffran, så detta är säkerligen en bra kombo!

Hoppas att din jul har varit bra, att du fick umgås med dina nära och kära! ♥

Svar: Ja detta är så otroligt gott :) Min jul har varit underbar :) Hoppas även din var det ? Kram
Baakochmaat

#2 - - Life of Johanna:

Så smarrigt! :)

#3 - - Alcie:

Så gott!

#4 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Muums vad gott :)

#5 - - Liborius:

mums!

#6 - - ♫♪ sandra:

åh vad gott!

#7 - - Ida Lindborg ♡:

muuums!

Sv. tack så hemskt mycket! :D kram

#8 - - Erika:

Det ser fantastiskt gott ut :)

sv. Ja det kan jag tänka mig, tullen bir ju en extra summa pengar :)

#9 - - Elin:

Åh vad hungrig jag blev nu! :D

#10 - - MADDISENJ.SE:

Lät riktigt gott

#11 - - Linda:

riktigt mumsigt

#12 - - milina.blogg.se:

saffran är så himla gott! :)

#13 - - Pauline:

det lät väldigt gott

#14 - - Emmy Lam:

Mmm, låter ju hur gott som helst :)

#15 - - Lisa:

Gott!

#16 - - Erica:

Kyckling är riktigt gott! :D

#17 - - Boel:

Mums vad gott! :)

Sv: Kul att du tycker det :)

#18 - - anniepiie:

så gott, jag måste bli bättre på och göra rotfrukter i ugn, så himla gott! :D

Svar: Ja det är ju så gott och enkelt :)
Baakochmaat

#19 - - ida ❀ ᴘʜᴏᴛᴏ ᴀɴᴅ ʜᴏʀsᴇs ∞:

åhh så gott! de åt jag på lilljul, suuuupergott! älskade det verkligen haha :'D
sv; åh så fuskit! tusen tack ❤

Svar: Ja det är ju så otroligt gott :)
Baakochmaat

#20 - - amanda:

det där ser jätte gott ut:D

#21 - - Anita:

Ååh, detta måste jag verkligen testa!! :D

Svar: Ja det måste du, så otroligt gott :)
Baakochmaat

#22 - - Linda-Mamma till Alfred:

Hoppas diin jul varit bra! Gott Nytt år nu då,snart;)
Kyckling är en favorit här,går ju av variera i evigheter,me like!!

Svar: Ja den var underbar :) Hoppas även din jul var bra ? Ellerhur ? Perfekt maträtt :)
Baakochmaat

#23 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Ser gott ut de där. Jag såg att du hittade min insta :-)

Svar: Tack fina du <3 Ja och måste ju följa dig, så bra matråd och underbara bilder :)
Baakochmaat

#24 - - Nicki:

Oj vad gott det låter nu blev jag verkligen både sugen och hungrig..kram Nicki

Sv: Hej Sara...
Vi fick snö til jul på självaste julafton kom han Kung Bore...
Hoppas din jul varit fin min var toppen..
Önskar dig nu en fin fortsättning och ett gott nytt år ifall jag inte hinner in något mer innan dess.. massor av kramar från Nicki

Svar: Tack fina du <3 Precis så det ska vara att besöka min blogg :) Min jul var underbar ! Härligt att höra. :) Önskar även dig ett nytt år :) <3
Baakochmaat

#25 - - ✫ Fru Eriksson:

Mummsigt ♡ ..........

#26 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Tack <3 Hoppas din dag blir perfekt!!

Svar: Tack detsamma fina du <3
Baakochmaat

#27 - - Elin:

Idag ska vi testa denna!! Är superspänd på och smaka :D Mums vad det vattnas i munnen...<3

Svar: Åh vad roligt Elin :) Hoppas ni kommer tycka om denna rätt :)
Baakochmaat