Marockansk lammgryta

Så fort det blir kyligare och en mörk årstid älskar jag att laga och äta grytor. Annars brukar jag inte äta grytor så ofta, men på vintern så kan jag vilja äta det vid varje middagstillfälle. Denna marockanska lammgryta är otroligt matig och god. Det som gör att den passar perfekt till vår julmånad är kanelstängerna som kokas upp med grytan. Den där lagom kanelsmaken i munnen får en verkligen att tänka på julen ! :) Det jag älskar med grytor är att de nästan sköter sig själv, perfekt när man inte vill ha hundra järn i elden.
 
 
 
Du behöver:
( 6 portioner )
 
* 1,5 kg lammstek i bitar
* 2 finhackade gula lökar
* 3 msk olivolja
* 2 finhackade vitlöksklyftor
* 1 tsk paprikapulver
* 4 dl passerade tomater
* 1 tärning köttbuljong
* 7 dl vatten
* 2 kryddnejlikor
* 2 kanelstänger
* 350 g morötter
* 100 g russin
* 100 g pinjenötter
* 2 lagerblad
* Salt och peppar
 
Gör så här:
 
1. Skär lammsteken i grytbitar, bryn köttet i hög värme i en gryta med tjock botten. Salta och peppra.
 
2. När köttet fått lite färg tillsätt lök, vitlök och paprikapulver. Sänk värmen och låt löken fräsa i drygt två minuter.
 
3. Rör om och tillsätt passerade tomater, buljong, kanelstänger, lagerblad, kryddnejlika och hälften av vattnet.
 
4. Låt grytan stå och sjuda i 50 minuter och tillsätt morötter skurna i lite större bitar. Låt grytan fortsätta sjuda i drygt 20 minuter till under lock, späd med vatten då och då och rör om. Smaka av med salt och peppar. 
 
5. Lägg i russinen och låt sjuda 5-10 minuter till. Koktiden varierar beroende på hur stora köttbitarna är så kontrollera att köttet är färdigkokt. Strö till sist äver pinjenötter.
 
Serveras med ris eller cous cous.
 
 
#1 - - Therese Bjärstig:

Inte ofta en gryta ser vacker ut, men denna gör faktiskt det!

Svar: Tack fina du, vad glad jag blir :) <3
Baakochmaat

#2 - - Annika:

Tur att jag nyss ätit lunch nu när jag tittar in till dig, i vanliga fall blir man så hungrig när tittar in hos dig. Kram

Svar: Åh tack fina du, alltid roligt att höra <3 Kram
Baakochmaat

#3 - - Erika:

Åh vad gott det såg ut, nu blev jag hungrig! :)

#4 - - Sanna Preifelt - JULKALENDER:

Mums vad gott, jag är inget fan av lamm, men det låter mumsigt och skulle kunna byta ut köttet mot något annat kanske :)

Svar: Jadå det tycker jag, tror det skulle funka med kyckling :)
Baakochmaat

#5 - - Elin:

Spännande ;)

#6 - - Boel:

Låter och ser så gott ut!

Sv: Tack! :)

#7 - - ♫♪ sandra:

- nej vad roligt, håller tummarna! :D

#8 - - Alice:

Så gott med grytor på vintern, och vad roligt med lite annan kultur! :)

#9 - - Anna - photography, life and style:

Vad gott det verkar och kul att du skriver recept :D

#10 - - NICOLE:

Så gött! Det ska vi också göra nu =)

#11 - - LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams:

Ser riktigt gott ut!

#12 - - JoJo:

första gången jag inte gillar nåt du har lagt upp, jag tycker inte alls om lamm :(

sv; ja det är jättemysigt att gå på julmarknad tycker jag! :) har du varit på någon i år? :)

Svar: Ja någon gång ska det ske ;)
Baakochmaat

#13 - - Ida - foto & häst:

men så gott! grytor är super :D
sv; jaa verkligen :D

#14 - - Kattis:

Vad spännande, har aldrig testat att mixa lamm med kanel!:)

Svar: Det är otroligt gott :)
Baakochmaat

#15 - - Mia Forsberg:

Ja det var gott med julbord, i alla fall dessertbordet ;) å sen var det ju en mysig stämning, att få göra lite annat med kollegorna än bara jobba :) Ja fy det är inte kul nu på jobbet med allt som ska göras, har värsta paniken hur jag ska hinna allt :(

Verkar mumsigt! Har aldrig dock smakat lamm.

#16 - - Emmelie:

Jag har aldrig testat lamm! Är lite tråkig när det gäller kött och håller mig helst till säkra kort, nöt och gris. ev lite älg.

Svar: Ja det burkar jag med, men har börjat tycka lamm är riktigt gott :)
Baakochmaat

#17 - - Prietha:

En skål med het soppa skulle inte sitta fel nu!

#18 - - A D E L I N A:

sv: kul att du gilla det :D

#19 - - Christina:

Mmm, det där låter riktigt gott :)
Tack för tipset :)

#20 - - linnea:

jag är inte så mycket för grytor! :)

#21 - - Clin:

Så gott =) Älskar marockansk mat, då min särbo är därifrån ;)

Svar: Åh så roligt. Ja det är otroligt gott :)
Baakochmaat

#22 - - Lilla Malin:

Jag brukar heller inte göra grytor mer än på höst och vinter men det är något som hänger ihop lite tycker jag. Likaså en viss sorts soppor, de lite mustigare.

#23 - - Sofia:

gud vad gott :D

#24 - - - Caroline:

Gud så gott det lät!

#25 - - milina.blogg.se:

lamm är något jag aldrig kunna äta (även när jag inte var vegetarian), fick nästan ett lamm som husdjur en gång haha! hade häst förut, där fanns det massa lamm och så hade dom precis fått ungar men en av mammorna vart jätte elak mot en av sina ungar, så jag fick mata den med flaska och ifall ingen annan mamma hade tagit sig ann ungen så skulle bonden slakta den, isåfall hade jag och mamma tagit hem den, men tillslut så tog en annan mamma hand om den!

Svar: Ja usch det förstår jag. Man ska verkligen inte äta det man vill. Bra att du står upp för vad du tycker <3
Baakochmaat

#26 - - Herr Nilssons Fru:

Grytor är gott emellanåt, jag är inte så förtjust i sås så jag silar bort de mesta på på min tallrik :)
Saffranssnurror - de bakade jag förra året men mitt recept är borta, har du något bra?? Sökte lite här på din sida men fann inget.

Kramiz

Svar: Det kommer upp i slutet på veckan :) Kommer även upp en god saffranskaka meed chokladganache :)
Kram
Baakochmaat

#27 - - Angelica:

sv: Maxi hos oss har valt att inte sälja Scans julskinka utan väljer att satsa på närproducerad skinka :D

-Lammgryta är såååå gott!

#28 - - Kajsa-Stina:

Men åh vad gott! Detta måste testas här hemma :D Tycker lamm är såå gott :)

Svar: Roligt att du gillade det :) En av mina favoriträtter just nu :)
Baakochmaat

#29 - - Jenny Karlsson:

sv: Tack vad kul att det uppskattas :)

#30 - - Emmy:

Mmm, det låter gott :D

sv;
Tack så jättemycket, vad glad jag blir!!