Pitabröd

Jag älskar att baka pitabröd för man kan ha det till så mycket. Då min man är från Kroatien så är han uppväxt på att man har bröd till alla olika maträtter ( kanske inte så nyttigt, men ack så gott ) så vi har det till lasagne , spaghetti och köttfärsås olika grytor ja allt man kan doppa i helt enkelt. Sedan har vi det till att fylla med olika röror, som kyckling, kött med mera eller varför inte göra en favoritmacka och bara avnjuta direkt när brödet kommer ut från ugnen.
 
Du behöver:
( till 25 st )
 
* 50 g jäst
* 8 dl vatten
* 1 msk olivolja
* 1 msk salt
* ca 2 liter vetemjöl
 
 
 
Gör så här:
 
1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör tills den lösts upp. Tillsätt olivolja, salt och mjöl, spara lite till utbakningen. 
 
2. Arbeta degen smidig ca 5 minuter. Låt jäsa ca 30 minuter under bakduk.
 
3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela degen i 25 bitar och forma till runda bullar. Tryck ut bullarna till platta kakor, ca 1/2 cm tjocka och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.Låt jäsa ca 20 minuter under bakduk.
 
4. Sätt ugnen på 275 grader. Vänd bröden och grädda dem mitt i ugnen på 7 - 8 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.
 
 
 
 
 
#1 - - Alina:

sv: eller hur? Den är grym :)

#2 - - Sara:

Så gottigt!

#3 - - Felicia:

nomnom!

puss

#4 - - Alice :

Åh, pitabröd är så gott!

#5 - - Alice :

Åh, pitabröd är så gott!

#6 - - E.W:

taaaack sötnos..

ohh PITABRÖD ! synd bara att jag & jäst inte går ihop. DÖBAKAR alltid

#7 - - LORISSA LOVEBOMB:

Älskar pita! Blir era "ihåliga"? :)

Svar: Ja det blir ihåliga, så man kan ha dem och fylla upp med olika fyllningar :)
Sara Tuvesson

#8 - - Lisa:

Alltid bra att ha i frysen!

#9 - - Susanne P:

Jag gillar inte söta bakverk (beror mest troligt på att två av våra barn har diabetes) men goda matbröd gillar jag desto mer. Både att baka och att äta.

Önskar dej en trevlig helg.

#10 - - ✫ Fru Eriksson:

Mmm...Gottit - Känner riktigt doften av nybakat hihi
Ha en trevlig Fredagskväll!

#11 - - V I L M A L A ♔:

goooooott :D

#12 - - Jennisbeauty:

Sååå gott med hembakat pitabröd! :D kramar

#13 - - Pauline:

de lät gott!

#14 - - mot plus:

såå gott!!!

ha en fin kväll! =)

#15 - - mot plus:

såå gott!!!

ha en fin kväll! =)

#16 - - Liborius:

men åh vad gott:D du har inget bra recept på ciabatta?:)

Svar: Tack fina du :) Ska faktiskt testa att göra det nästa vecka har jag tänkt så kommer upp recept om någon vecka :)
Sara Tuvesson

#17 - - Amanda♥:

Åh mums! :) Åt det idag, haha.

#18 - - Celine:

Svar: Tack snälla fina du! Hoppas du får en riktigt härlig fredagskväll :) Kram

#19 - - Ama de casa:

Jag och bakning är inte riktigt vänner... Speciellt inte när det är jäst inblandat. För husfridens skull så köper jag bröd istället - och pitabröd är verkligen jättegott :-)

Svar: Ja usch det kan vara så, bäst att köpa då ;)
Sara Tuvesson

#20 - - dianasdrömmar:

Men mums vad gott kram Diana

#21 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Fy va gott :)

#22 - - Elin:

Gott! :)

#23 - - Caroline:

Så gott, längesedan jag åt det. :)

#24 - - bella:

Jätte fin blogg! :)
kika gärna in på min om du har tid
www.isabellamillings.blogg.se

#25 - - G I N A ~:

Tack! Detta ska jag testa till veckan :) såg as goda ut!

Svar: Åh vad roligt att du gillade receptet :)
Sara Tuvesson

#26 - - E.W - Photography:

Tack så jättemycket hörre du:D

#27 - - fashion:

Gott!! :D