Giffelkladdkaka

Hej på er den här söndagskvällen!
 
Den här helgen har varit så underbar. Fått ett härligt besked, umgåtts med goda vänner och haft babyshower för min bästta vän, så helgen kan summeras i ett ord, MAGISK!
 
I fredags skulle vi ha vänner över och jag ville baka något som inte tog för lång tid och alla vet ju att jag älskar kladdkakor i alla dess former, så när jag och min man satt och pratade dagen innan vad jag skulle göra sa han gifflar är ju sååååå gott. Då bara kom idén att göra en kladdkaka med gifflar i och toppa den med vaniljvisp, gifflar och choklad. Alltså jag säger så här älskar man gifflar och kladdkaka är det här efterrätten för dig, en otroligt len smak som verkligen smakar som en stor giffel.
 
 
 
Kladdkakan
 
Du behöver: 
 
* 100 g smält smör 
* 2 ägg 
* 3 dl socker
* 2,5 tsk vaniljsocker
* 4 msk kakao 
* 0,5 tsk salt
* 1,5 dl mjöl 
* Ströbröd till formen
* En halv påse gifflar
 
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt svalna. 
 
2. Smöra en rund form (20X20) och strö ströbröd i formen. Rör ihop ägg och socker i en skål. Blanda ner resten av  de torra ingredienserna. Avsluta med att röra ner det smälta smöret. 
 
4. Hacka gifflarna i mindre bitar och rör ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda i ca 20 minuter. Låt kakan svalna.
 
Garnering
 
Du behöver:
 
* 2,5 dl vaniljvisp + några skvättar vispgrädde
* Ca 6 stycken gifflar
* Lite riven mörk choklad
 
Gör så här:
 
1. Vispa upp vaniljvispen med grädden så det blir en aning fastare. Hacka gifflarna.
 
2. Bred på den vispade vaniljvispen och dekorera med de hackade gifflarna. Riv över lite mörk choklad.
 
Ställ in i kylskåpet och låt den stå till sig innan servering.