Halloweenspöken

Otroligt god bakelse med en rulltårta fylld med körsbärsmarmelad, toppat med hallon och grädde. För att få spökliknande bakelser har jag täckt dem med marsipan. Hur gott som helst och vad är mer passande än spöken när det är Halloween :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
( ca 8 bakelser )
 
* 3 ägg
* 1 1/2 dl strösocker
* 3/4 dl potatismjöl
* 3 msk kakao
* 1 tsk bakpuvler
 
Fyllning:
 
* 2 dl körsbärsmarmelad
* 200 g hallon
* 3 dl vispgrädde
 
Garnering:
 
* 600 g marsipan
* 20 g smält mörk choklad
* Florsocker
* Hallon
 
 
 
 
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver, sikta ner i äggpöset. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper.
 
2. Grädda kakan mitt i ugnen ca 5 minuter. Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper och dra bort pappret som kakan gräddats på. Bred på körsbärsmarmeladen och rulla ihop från långsidan. Låt kakan kallna.
 
3. Skär rulltårtan ca 3 cm höga stubbar. Ställ dem på kant och fördela hallonen ovanpå. Vispa grädden till ett fast skum och bred ut den över rulltårtsbitarna.
 
4. Kavla ut marsipanen och skär ut ca 15 cm i diameter. Täck bakelserna med marispanen. Klipp ett hål som mun.
 
5. Smält chokladen och ta spetsen på en tesked, doppa den i chokladen och tryck dit ögon på bakelserna. På visa drog jag ner lite choklad så det blir som tårar. Pudra över florsocker och dekorera med hallon vid servering.
 
Dessa går snabbt att slänga ihop så har ni inget för er denna spökkväll kan ni alltid baka. Och jag hoppas ni får en mysig Halloweenkväll. Detta var sista inlägget om just Halloween , men snart är julen har så då kommer det poppa upp massa underbara recept :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - JoJo:

men åh, så söta! :D

sv; tack snälla vad glad jag blir! :)
hoppas du får en fin helg tjejen! <3

#2 - - Felicia:

Men gud så söta, och goda antar jag! ;)

puss

Svar: Tack fina du, ja verkligen supergoda :)
Sara Tuvesson

#3 - - Amanda Niclasson:

Men åh så söta och häftiga. Var dem lika goda som söta? :)

Svar: Ja de var även helt underbart goda :)
Sara Tuvesson

#4 - - Fröken.A:

Hur söta som helst ju !! :)

#5 - - Sofia:

Tack! :D

Gud vad söta !!

#6 - - Linnea:

Mm, ser gott ut <3

#7 - - Julia:

Sv; Jaa det satt verkligen fint eftersom det är så länge tills nästa skollov, det är ju jullovet... Tack! :)

#8 - - ♫♪ sandra:

men åh så gulliga!

#9 - - Sofia:

Naw så söta! :D

#10 - - Carolina:

Jo tack det har vi haft :D hoppas att din dag också var bra!

Sjukt söta spöken :D hoppas dem är goda också ;)

Svar: Tack fina du, ja verkligen supergoda. Ja min dag har varit bra :)
Sara Tuvesson

#11 - - Elin:

Otroligt himla söta!!! :D Goda med kan jag förstå!

Sv; Jag tog mig an och bakade rulltårta för första gången faktiskt. Vet dock inte om den blev bra eller dålig..hm vi får helt enkelt se imorrn! ;)
Det blev Ostfylld torskfilé med hasselnötstäcke, tror jag absolut att vi kommer tycka! :) Kramar

Svar: Åh tack fina du :) Tror du lyckades med rulltårtan :) Åh den fiskrätten är så god !
Sara Tuvesson

#12 - - My Fredblad:

Gud vilka underbara! Blir dom nästan som små mini-tårtor?

Svar: Tack fina du ! Ja precis det blir de :)
Sara Tuvesson

#13 - - Gabriella:

Vilka söta små spökbakelser! Fiffiga och de smakar säkert smarrigt:)
Kram

Svar: Tack fina du :)
Sara Tuvesson

#14 - - Alice:

Himla gulliga, och de låter riktigt goda! ^^

#15 - - MATILDA:

vad fräcka :D

#16 - - linnea:

åh vad roliga :D

#17 - - Lisa:

Små söta spöken och säkert också jättegoda, ser fram emot att få smaka!

#18 - - Isabelle Olsson:

Men åh vad duktig du har varit att baka nu till halloween! Jättemycket söta/läskiga grejer! :-D Dessa var ju helt galet fina!!

Kram!

Svar: Åh tack fina du vad glad jag blir ! Ja jag älskar att baka till högtider :)
Kram
Sara Tuvesson

#19 - - Maria:

men åh vad söta :)

#20 - - Lillabus:

Vilka söta spöken och låter verkligen gudomligt gott!

Svar: Tack fina du :)
Sara Tuvesson

#21 - - ✫ Fru Eriksson:

Hihi,så söta ...

Svar: Tack fina du :)
Sara Tuvesson

#22 - - FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger och resorf:

Dom är ju helt galet söta ser dessutom väldigt goda ut!

Svar: Tack fina du ! Ja de var supergoda :)
Sara Tuvesson

#23 - - sara:

Vilka söta halloween-spöken, ser riktigt goda ut också :) Hoppas du får en bra lördag! :)

Svar: Tack fina du, hoppas att din helg varit bra :)
Sara Tuvesson

#24 - - Emma Ekstén:

Men åh så söta! Helt perfekta ju!

Svar: Tack fina du :)
Sara Tuvesson

#25 - - Kajsa-Stina:

Åh så otroligt söta små spöken hihi! Och jag älskar ju marsipan så det är ju kanon :) Så kul idé nu till halloween och allt!

Svar: Tack fina du :) Ja då passar dessa bakelser perfekt till dig :)
Sara Tuvesson

#26 - - Julia Müller-Sandvik:

sv: Jag förstår det ;) Men jag tror att det är en period, om det gick skulle jag gärna leva på godis - trots att jag inte tycker att det är så himla gott. Beroende, anyone? ;)

#27 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Åh så söta. :D

#28 - - Helen:

Gud så härliga, ibland önskar jag att jobbet inte tog så mycket tid så man hann göra lite bakelser som tex nu inför halloween

Svar: Ja det förstår jag. Jag gör massor nu under mammaledigheten, får se hur det blir sen ;)
Sara Tuvesson

#29 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Så söta dom blev :)

Svar: Tack snälla du :)
Sara Tuvesson

#30 - - Therese Bjärstig:

Mums! Här har vi värsta snöfallet och busvädret så vi behövde värma oss med varm choklad då vi varit ute en stund. Lade i marängspöken, men de smälte ju fortare än ögat ;-P Så lite "slöseri" men barnen gillade det ändå! Ha en fin dag/helg <3

Svar: Ja det är det viktigaste vad dem tycker. Men lite mysigt med busväder :)
Kram
Sara Tuvesson

#31 - - Lilla Malin:

Jag funderade på att göra sådana men så blev det ändå aldrig av ;) Fina blev de i alla fall!

Svar: Det kommer flera gånger. Tack fina du :)
Sara Tuvesson

#32 - - Clin:

Men åhh så söta =)
Helt underbara ju!!

Svar: Tack fina du :)
Sara Tuvesson

#33 - - carolines:

Vad påhittig du är!

#34 - - Prietha:

Ser supergott ut!

#35 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Men åh så söta!

#36 - - Teaafugglas:

men så söta!

#37 - - Isabella:

Åh vad söta! :D

#38 - - angelica bengtsson:

Nej så söta och fina, perfekta halloween-bakelsen!

Svar: Tack fina du :)
Sara Tuvesson

#39 - - Ellen:

Så himla söta!!!

Svar: Tack fina du :)
Sara Tuvesson