Äppelmos

Min mormor gjorde alltid äppelmos så när mina föräldrar frågade om vi ville ha äpplen från trädgården så tvekade jag inte en sekund. Man kan ju göra så mycket med äpplen, äpplepaj, äppeldricka, äpplemuffins och givetvis äppelmos. Själv så äter jag faktiskt inte äppelmos men min man älskar det så då ställer jag mig självklart i köket och kokar ihop lite, går på ett kick.
Du behöver:
* 1 kg äpplen
* 1/2 dl vatten
* 1 msk socker
Gör så här:
1. Använd väl mogna, men inte övermogna äpplen till mos. Skala och kärna ur äpplena. Det är viktigt att skadade partier och insektsangrepp skärs bort. Lägg de färdigansade äppelklyftorna i kallt vatten så att de inte mörknar.
2. Koka upp på svag värme så att det inte bränner vid. Rör om då och då. Känn med en provsticka så att äpplena är mjuka. Rör ner sockret och låt koka upp igen. ( Man kan utesluta sockret helt. )
3. Mosa äpplena med en potatispress eller stavmixer.
4. Häll upp i frysburkar. Låt svalna och sätt på lock. Förvara burkarna i frys. Där är mosets hållbarhet ca 1 år. Ta fram så mycket som går åt och låt tina i kylskåp. Mosets hållbarhet i kylskåp är begränsat till 1-2 veckor.
img_0273_542502ac2a6b22894d11e25e
img_0277_542502c62a6b22898e40ac5b
#1 - - Augusta:

Mums, så gott! Gillar verkligen äppelmos.

#2 - - Augusta:

Mums, så gott! Gillar verkligen äppelmos.

#3 - - Anonym:

åh så fina burkar!

#4 - - Anita:

Har alltid äppelmos på min gröt på morgonen. Så himla gott :-)

#5 - - ✫ Fru Eriksson:

Åh,äppelmos är ju sååå gottit - Nu blev jag sugen på det & pannkakor hihi ....

#6 - - Anonym:

jag älskar äppelmos i havregrynsgröt :D

#7 - - Anonym:

jag älskar äppelmos i havregrynsgröt :D

#8 - - natalia:

Hej! Vill du hjälpa mig att vinna en tävling?

Gå in på : http://bian.bloggplatsen.se/2014/10/11/10888986-rosta-pa-fototavlingen/

Och rösta på mitt bidrag, mitt bidrag är nummer 1!

Tänk på att den gången du kommer behöva röster kommer jag rösta på dig. :)

Kram!

#9 - - Alice:

Åh, äppelmos! Min mormor gör alltid av våra äpplen i vår trädgård. ^^

#10 - - Alice:

Åh, äppelmos! Min mormor gör alltid av våra äpplen i vår trädgård. ^^

#11 - - Alice:

Åh, äppelmos! Min mormor gör alltid av våra äpplen i vår trädgård. ^^

#12 - - Lisa:

påminner så mycket om när mamma gjorde äppelmos!

#13 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Vad gott. :)

#14 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Vad gott. :)

#15 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Vad gott. :)

#16 - - Elin:

Äppelmos är riktigt gott :D Kramar

#17 - - Emmelie:

Nämen, tokboll och inte gilla äppelmos! Det är ju så smaskigt på allt, pannkakor, gröten, filen... :-D

#18 - - Anonym:

Tack så mycket :)

#19 - - Anonym:

Haha ja jag vet alla säger det, men det är något som inte funkar för mig :P