Julstubbe

Hej mina fina läsare ! Igår tog jag en dag off från bloggen, kände att jag behövde det då jag hade fullt upp med förberedelse inför idag och jag har åkt på en ordentlig förkylning så har inte alls mått så bra. Men idag är det nyår så då mår man alltid lite bättre och ikväll blir det fest. Vi ska ha folk hemma hos oss, äta massa gott och bara umgås, precis så som ett nyår ska vara. :)
 
Idag tänkte jag bjuda på denna Julstubbe som jag bjöd på till Julafton, en rulltårta fylld med choklad. Tycker även den passar att bjuda på som efterrätt idag, en klick grädde och färska bär så blir det en perfekt efterrätt ( här hemma blir det dock en Red Velvet tårta ).
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
 
* 4 ägg
* 1 1/4 dl socker
* 1 2/3 dl extra fint vetemjöl
* 2 msk kakao
 
Glasyr:
 
* 150 g mörk choklad
* 2 äggulor
* 1 2/3 dl mjölk
* 1 1/4 dl smör
* 4 msk florsocker
 
Garnering:
 
* Kristyrsmet ( blandas med florsocker och vatten )
* Florsocker att pudra över.
 
Gör så här:
 
1. Smörj en långpanna, 30 x 23 cm och klä med bakplåtspapper.
 
2. Vispa ägg och socker med elvisp i 10 minuter, eller tills smeten är ljus, skummig och vispen lämnar spår i smeten. Blanda mjöl och kakao och vänd ner i äggsmeten. Häll över i långpannan och grädda i 200 grader i ca 12 minuter eller tills kakan fjädrar lätt.
 
3. Pudra ett bakpapper med florsocker och stjälp upp kakan. Dra bort det första pappret och skär bort de ojämna kanterna. Skär ett litet snitt halvvägs in på kakan, ca 1 cm från ena kortänden. Rulla ihop sockerkakan med pappret, lägg över på ett galler och låt kallna.
 
4. Bryt chokladen i bitar och smält i en skål över vattenbad. Vispa ner äggulorna och mjölk. Rör och koka upp. Smeten ska vara tjock så att den täcker ytan på en salladssked eller en stor sked. Lägg över fuktat bakpapper och låt kallna. Rör smör och socker. Blanda i smeten.
 
5. Rulla ut kakan, ta bort papperet och bred på 1/3 av glasyren. Rulla åter ihop tårtan och lägg på ett fat. Bred ut resten av glasyren över tårtan och gör spår med en gaffel. Låt glasyren stelna.
 
6. Blanda ihop florsocker och vatten, spritsa ut kristyren i lite ojämnt på kanterna. Pudra över florsocker.
 
Gott Nytt år på er ! Hoppas ni får en underbar kväll och natt :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - ♫♪ sandra:

men mums!

#2 - - Lisa:

Denna var riktigt god!

#3 - - milina.blogg.se:

ser jättegoda ut!

#4 - - Julia:

Så gott :)

#5 - - Josephine :

Ser riktigt god ut! :D

#6 - - Pauline:

ser smarrigt ut!

gott nytt år! :)

Svar: Tack :) Detsamma till dig :)
Baakochmaat

#7 - - Elin:

Mums, inga fel på den inte! :D

Du får krya på dig!<3 och du får ha en fin nyårsafton - Gott nytt år!

#8 - - Linda:

jag hoppas det.

#9 - - Linda:

jag hoppas det.

#10 - - Lilla Malin:

Mm, vilken mumsig dessert. Hoppas du får en fin kväll!

SV: Åh, tack så mycket :)

#11 - - Herr Nilssons Fru:

Oj oj den där såg redigt smarrig o söt ut, helt kalorifri förmodar jag :) önskar dig nu ett gott slut på 2014
och ett riktigt Gott Nytt blogg år, ett gott bakår och ett för övrigt
Ett Gott Nytt År.
kramiz

Svar: Tack fina du. Ja den var nästan kalorifri ;) haha. Detsamma till dig, hoppas du får ett underbart år :) Kram
Baakochmaat

#12 - - Prietha:

Guuud så gott!!

#13 - - ✫ Fru Eriksson:

Mumms ....
Gott Nytt År finaste ♡

Svar: Detsamma till dig <3
Baakochmaat

#14 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Det bara smälter i munnen, mums vad det där såg gott ut!

Svar: Åh tack fina du, vad glad jag blir :)
Baakochmaat

#15 - - NICOLE:

Tråkigt att du blivit förkyld men hoppas du hade en riktigt fin kväll ändå! Gott nytt år =)

Svar: Tack fina du, blev en lyckad kväll ändå :) Detsamma till dig :) Kram
Baakochmaat

#16 - - Angelica Bengtsson Fotografi:

Shiit vad gott det ser ut!! Hoppas du hade en fin nyårskväll!

Svar: Tack fina du <3 Detsamma till dig :)
Baakochmaat

#17 - - Erika:

Det där såg ju ljuvligt ut! :)

#18 - - Olivia:

Å gud det ser jue helt fantastiskt gott ut! Jag ska definitivt testa:)
Iallafall skulle vara jättesnällt om du ville kika in på min blogg och säga vad du tycker om min nya outfit som jag har lagt upp? Tack i förhand:)
Gott nytt år!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#19 - - Tokiga Tigern🐯:

ååååååååh den ser jätte god ut ska försöka baka den någon gång!
hoppas värkligen att du har haft en fin nyårsafton!
GOTT NYTT ÅR😄😄😄!!!

#20 - - Emma:

Oj så gott det där såg ut, måste prova det någon gång!

Vill du får du hemskt gärna kommentera min frågestund.
Kram på dig!

Svar: Åh tack fina du :)
Baakochmaat

#21 - - Emma:

Tack så mycket! Skriver en liten kommentar när svaren på frågestunden är uppe.
Kram