Toffifee kladdkaka

Så var fredagen har och jag tänkte bjuda er på en otroligt god kladdkaka som jag slängde ihop igår..Det cirkulerar väldigt många kladdkakor som är förstorade chokladbitar och då kom jag på att jag måste göra en Toffifee kladdkaka, helt enkelt en enda stor Toffifee. Ett perfekt innehåll med en smarrig kladdkaka, kolasås, hasselnötter, nougat och mörk choklad. Mäktig men verkligen otroligt god, jag tycker det är perfekt att servera den med vaniljglass så chokladen bryts av lite.
 
IMG_0110 IMG_0117
 
Kladdkaka
Du behöver:
 
* 1 dl rapsolja
* 2 ägg
* 2,5 dl strösocker
* 1,5 dl vetemjöl
* 5 msk kakao
* 1 msk vaniljsocker
* 1 krm salt
* 1 krm bakpulver
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 180 grader. Vispa samman olja, socker och ägg.
 
2. Rör ner de övriga ingredienserna försiktigt i äggblandningen.
 
3. Knid in en springform med rapsolja och häll smeten i formen.
 
4. Grädda mitt i ugnen ca ca 15-20 minuter.
 
Toffifee 
Du behöver:
 
*100 g hasselnötter
*2 dl ljus sirap
*2 dl strösocker
*2 dl grädde
*2 tsk vaniljsocker
*250 g nougat
*100 g mörk choklad
*11 Toffiffee att dekorera med
 
Gör så här:
 
1.Rosta nötterna tills de börjar knäppa. Lägg över dem i en handduk och skrubba av så mycket av skalet som möjligt.
 
2.Koka upp strösocker, ljus sirap, grädde och vaniljsocker. Så fort det börjat koka sänk värmen och rör inte om medan det kokar. Koka till 120 grader eller gör kulprovet. Tänk att det ska bli kola och inte knäck.
 
3. När kola än klar häll det över kladdkakan , tryck sedan ner hasselnötter. Ställ in i kylskåpet medan du smälter nougaten över vattenbad. Häll den smälta nougaten över kladdkakan, dekorera sedan med Toffifees runt hela kakan. Ställ tillbaka in i kylskåpet,
 
4.När nougaten har stelnat så smält den mörka chokladen över vattenbad. Ta sedan något runt med hål i jag använde en springform som är ca 10 cm. Häll över den mörka chokladen i hålet och ställ in i kylskåpet så att chokladen stelnar.
 
5.När chokladen har stelnat så ta bort den lilla formen, formen kan sitta lite fast i den mörka chokladen så ta en kniv och skär försiktigt längs med kanten.
 
IMG_0113 IMG_0123 IMG_0128 IMG_0127