Svamprisotto med grönkål

Hej på er !
 
Lite tyngre inlägg igår då det var ett år sedan en vän gick bort och kände att jag behövde skriva av mig lite, men känslorna är ljusare än de var för ett år sedan. <3 Idag tänkte jag bjuda er på en vegetarisk svamprisotto med grönkål, alltså jag fullkomligt älskar risotto och speciellt på en fredagskväll då jag tycker att det är lite extra lyx. Den här risotton har en ganska så tung vitlökssmak och det är något jag älskar men om ni endast vill ha en vitlöksklyfta i går det bra också. Så sitter ni där och funderar på vad ni ska slänga ihop ikväll är det här rätten för er, och ni som ska ha vänner över på middag kan ju imponera med den här enkla risotton. :)
 
risotto4
 
 
Du behöver:
 
*4 port. arborioris
*1 liter vatten
*3 msk grönsaksfond
*1 gul lök
*1 msk smör
*2 msk vitvinsvinäger + 1 dl vatten
*150 g grönkål
*250 g champinjoner
*2 vitlöksklyftor
*2 krm vitpeppar
*2 krm flingsalt
*1 citron
*100 g parmesanost
*Salt och peppar
 
Gör så här:
 
1.Koka upp vatten och fond, håll sedan varmt. Hacka löken fint, stek den i smör till den är genomskinlig, rör i riset och låt det steka med i ett par minuter utan att det tar färg.
 
2.Häll i vitvinsvinäger blandat med vatten och låt det ånga av. Skopa i ett par skopor av buljongen och låt det koka in, fortsätt hälla på buljongen tills risotton är klar. Rör om då och då.
 
3.Koka upp vatten och förväll strimlad grönkål snabbt, använd bara fina gröna blad och det yttersta av grönkålen. Skölj i kallt vatten.
 
4.Ansa och hacka svampen. Stek den i en torr stekpanna. Rör i en klick smör när svampen har vätskat av sig. Krydda med pressad vitlök, peppar och salt.
 
5.Rör i svampblandningen och grönkålen i den färdiga risotton. Smaka av med salt, peppar och pressad citron. Riv i osten och rör om. Servera med skivade parmesanost .
 
risotto2 risotto3
#1 - - självhushållar-Lena:

perfekt för mig som ska försöka äta mer vegetariskt, tusen tack för recept

#2 - - baakochmaat:

Åh så roligt att du gillade receptet, kikar under fliken vegetariskt så finner du mer inspo. :) Kramar