Plättar

God morgon på er mina fina fina läsare!
 
Idag tänkte jag dela med mig av den bästa frukosten som finns. Plättar med extra allt, det ska vara fruktsallad, nutella, uppvärmda hallon, jordgubbssylt och grädde. Det är ju så gott att man blir helt tokig! Jag är egentligen ingen frukostmänniska, helst så skippar jag frukosten helt om det inte är brunch då och den intas runt 11-tiden, men plättar och pannkakor det slinker alltid ner.
 
IMG_0342
 
 
Du behöver: ( 4 portioner)
 
*2 ägg
*6 dl mjölk
*2 1/2 dl vetemjöl
*1/2 tsk salt
*0,5 tsk vaniljpulver
* 1 msk smör eller margarin
 
Gör så här:
 
1.Vispa äggen i en skål tillsammans med hälften av mjölken. Tillsätt mjölet och vispa till en klumpfri smet. Vispa ner resten av mjölken, vaniljpulvret och saltet.
 
2.Smält matfettet och blanda ner det i smeten. Låt smeten stå till sig ca 20 minuter.
 
3.Hetta upp en plättlagg på full värme och bred på lite smör, sänk sedan värmen till medelvärme och häll tunna lager av smeten i plättlaggen. Tänk på att vispa upp smeten under varje gång så inte mjölet hamnar i botten.
 
4.När ytan stelnat och undersidan fått fin färg är det dags att vända plättarna. Serveras med vilka tillbehör du vill, själv har jag fruktsallad, nutella, grädde, jordgubbssylt och uppvärmda hallon, verkligen en riktigt pangfrukost.
 
IMG_0345 IMG_0346
#1 - - Elin:

Mums så gott, det skulle man vilja ha på mornarna, men en annan gör ju bara mackor och gröt ;)