Äpplekaka med Dumle

Hej på er denna underbara fredagsmorgon !
 
Jag vill börja med att be om ursäkt att jag inte bloggat på några dagar men nästa fredag har jag den största tentan någonsin och jag försöker bara hinna med att läsa alla (!!) böcker vi har och få in så mycket information som möjligt, så mitt fokus ligger tyvärr där nu även om jag skulle vilja blogg varje dag. Men som kompensation  för mitt dåliga bloggande ska jag idag bjuda er på en underbart god äpplekaka med Dumle, yes ni hörde rätt...DUMLE! Den här äpplekakan är verkligen något utöver det vanliga, magiskt god om ni frågar mig. :)
 
IMG_0404 IMG_0419
 
Du behöver:
Pajskal:
 
*4 dl vetemjöl
*2 tsk bakpulver
*1 msk vaniljsocker
*150 g smör
*1 ägg
 
Fyllning:
 
*6 st äpplen
*3 msk socker
*1 msk kanel
*Ca 20 st Dumle kolor
 
Pensling:
 
*Mjölk
 
Gör så här:
 
1.Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Smula ner smöret i blandningen och tillsätt ägget. Foga ihop till en deg.
 
2.Dela degen i två delar, en större och en mindre. Lägg degbitarna i kylskåpet ca 30 minuter.
 
3.Tärna äpplena och lägg dem i en bunke, strö över socker och kanel och blanda väl. Hacka Dumle kolan och blanda i med äpplena.
 
4.Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut den större degbiten och lägg den i en smord springform ca 24 cm i diameter. Täck hela kanten. Häll i äppleröran i formen. Kavla ut den andra degbiten och lägg på den som ett lock.
 
5.Foga ihop kanterna och pensla ytan med mjölk. Grädda mitt i ugnen ca 25-30 minuter.
 
Serveras med vaniljsås..Mumma ! <3
 
IMG_0416 IMG_0411 IMG_0422 IMG_0406 IMG_0417 IMG_0408 IMG_0409 IMG_0420 IMG_0407
#1 - - Elin:

Lycka till med tentan fina du!
Låter farligt svårt :(

Mhm sååå gott!!

#2 - - baakochmaat:

<3