Drömmarnas chokladtårta

Hej på er !
 
Så var söndagen här och regnet öser ner, vad är då bättre än att baka hela långa dagen ? Idag ska jag ge er en supergod chokladtårta som jag döpt till Drömmarnas chokladtårta. Om ni kommer ihåg mina otroligt populära kladdkakemuffins med kolasås och nougattäcke som Aftonbladet publicerade så har jag nu slängt ihop en tårta just av samma recept, och sedan gjort lager med grädde och täckt med vit sugarpaste. Alltså jag kan ju säga att den här tårtan är så så mäktig och det är ju cirka 1005666749 kalorier men så så så otroligt god och att den är härlig att titta på det är ju bara ett plus i kanten. Även om den här tårtan är mini mini så är den ändå perfekt att bjuda på mellan 6-8 personer då den är just så mäktig och gillar man choklad är det en given vinnare. :)
 
IMG_0532 IMG_0513 IMG_0508
 
Du behöver:
 
* 1 tsk vaniljsocker
* 2 dl strösocker
* 2 ägg
* 50 g smör
* 0.5 dl matolja
* 1 dl ljus sirap
* 1 dl kakao
* 1 tsk bakpulver
* 2 dl vetemjöl
* 1 krm salt
* 100 g mörk choklad
* En burk karamelliserad mjölk
* 500 g nougat
* 3 dl grädde
* Vit sugarpaste
* Ströbröd till formarna
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa vaniljsocker, strösocker och ägg vitt och riktigt pösigt.
 
2. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten. Blanda kakao, bakpulver, vetemjöl och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
 
3. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad och blanda den med smeten.  Smöra och bröa 3 små springformar ca 12 cm i diametern. Fyll formarna till 2/3 med smet. Klicka ut lite karamelliserad mjölk i 2 formar, smeta ut karamelliserade mjölken över hela formen .
 
4. Grädda formarna i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Låt de svalna i kylskåpet.
 
5. Ta sedan 3 stycken minimuffinsformar och fyll upp 1/3 av smeten. Klicka ut en klick karamelliserad mjölk och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
 
6. När muffinsen och bottnarna är kalla smält nougaten över vattenbad och fyll upp rikligt över 2 bottnarna och muffinsen. Ställ in i kylskåpet och låt stelna.
 
7. Vispa grädden hårt börja med att lägga en botten med nougat först bred sedan på ett tunt lager grädde, lägg sedan på den andra botten med nougat och bred på ett tunt lager grädde avsluta med att lägga på kladdkakebotten utan karamelliserad mjölk och nougat. Spackla med ett rikligt lager grädde runt hela tårtan, runda högst uppe på toppen med grädden.
 
8. Kavla sedan ut sugarpaste och fodra locket med matolja, lägg sedan på locket försiktigt över tårtan och stryk försiktigt med handen runt hela tårtan, skär bort överflödigt sugarpaste.
 
Avsluta med att toppa med 3 minimuffins.
 
IMG_0511 IMG_0530 IMG_0517 IMG_0526 IMG_0510 IMG_0531 IMG_0521 IMG_0528
#1 - - Kakor | Pearltrees:

[…] Drömmarnas chokladtårta. Hej på er ! Så var söndagen här och regnet öser ner, vad är då bättre än att baka hela långa dagen ? Idag ska jag ge er en supergod chokladtårta som jag döpt till Drömmarnas chokladtårta. Om ni kommer ihåg mina otroligt populära kladdkakemuffins med kolasås och nougattäcke som Aftonbladet publicerade så har jag nu slängt ihop en tårta just av samma recept, och sedan gjort lager med grädde och täckt med vit sugarpaste. Alltså jag kan ju säga att den här tårtan är så så mäktig och det är ju cirka 1005666749 kalorier men så så så otroligt god och att den är härlig att titta på det är ju bara ett plus i kanten. Du behöver: * 1 tsk vaniljsocker * 2 dl strösocker * 2 ägg * 50 g smör * 0.5 dl matolja * 1 dl ljus sirap * 1 dl kakao * 1 tsk bakpulver * 2 dl vetemjöl * 1 krm salt * 100 g mörk choklad * En burk karamelliserad mjölk * 500 g nougat * 3 dl grädde * Vit sugarpaste * Ströbröd till formarna Gör så här: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. […]

#2 - - Jessica:

Det där såg verkligen jätte gott ut =) Vilken härlig blogg du har, hamnade här då vi är med i samma bakgrupp på Facebook. Blev verkligen inspirerad här inne hos dig.
Jag såg på några bilder på ditt soffbord, jag har ett precis lika dant :) Gillar det verkligen, tycker det är så snyggt! :)

Hoppas du får en bra dag.

#3 - - baakochmaat:

Åh men tack så mycket, vad roligt att du gillar min blogg. :) Du har en super fin blogg med. :) Ja men visst är det soffbordet snyggt ? Älskar det <3 Kramar

#4 - - Dixi Wonderland:

Jag gråter lite för det ser så jävla gott ut xD

#5 - - Netti Starby:

Mums vad smarrigt och nu blev jag så sugen på choklad :-D Kramis

#6 - - Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Men ååh vad gott :)

#7 - - Helen:

Åååå jisses vad söt o god! !

#8 - - Elin:

Den skulle vara något att hugga tänderna i!! Mums!!