Äppelpaj med kolasås och nougat

Hej på er ! Då det var ett tag sedan jag skrev ska jag idag bjuda er på en perfekt efterrätt som ni kan smaska på i helgen. Det är en simpel äppelpaj med en extra twist, äpplena är blandade med kolasås och smulpajen är täckt med nougat. Och som om inte det vore nog serveras det med vaniljgrädde, alltså jag lovar er, det kan vara en av de godaste pajarna jag någonsin ätit!
 
IMG_0478
 
Du behöver:
 
*125 g smör
*3 dl vetemjöl
*1 dl strösocker
*1tsk vaniljpulver
*1 tsk kanel
*5 äpplen
*1 burk karamelliserad mjölk
*100 g nougat
*Lite extra strösocker och kanel
 
Gör så här:
 
1.Sätt ugnen på 225 grader. Blanda vetemjöl, socker, vaniljpulver och kanel. Klicka ner smöret och nyp ihop med händerna till en smuldeg.
 
2.Tärna och kärna ur äpplena, blanda socker och kanel med äpplena och blanda till sist den karamelliserade mjölken.
 
3.Smöra en pajform, häll ut äppelblandningen och strö smulpajen över. Hacka nougaten och strö över pajen.
 
4.Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Serveras med vaniljgrädde ( Vispa 3 dl grädde med 2 tsk vaniljpulver).
 
IMG_0483 IMG_0479 IMG_0484
#1 - - sandra:

åh vad gott, älskar paj!