Jordgubbscheesecake

Hej på er ! Måndag och ny vecka och det kan ju inte bli bättre ? Eller nja kanske haha här hemma börjar vi veckan med att vabba då lilltjejen är sjuk igen och givetvis har jag lite kvar att skriva på mina 4 (!!) hemtentor som ska in så blir väl att sitta sen kväll med det igen, att vara småbarnsmorsa och plugga på Högskolan är inte det lättaste alltså.. Men för att få lite positiva tankar istället så tänkte jag bjuda er på den här underbart goda jordgubscheesecaken som jag gjorde i helgen till min pappas födelsedagkalas. :) Alltså det här är lätt den godaste cheesecaken jag någonsin gjort och den vackraste, men vi alla vet ju att choklad och jordgubb går hand i hand så visste direkt när jag ställde mig och bakade den här magiska efterrätten att den skulle bli ljuvlig. IMG_1901 IMG_1903 Kladdkaksbotten Du behöver: * 2 ägg * 2,5 tsk vaniljsocker * 4 msk kakao * 100 g smält smör * 3 dl socker * 0,5 tsk salt * 1,5 dl mjöl * ströbröd till formen Gör så här: 1. Sätt ugnen på 200 grader. Smöra  och bröa en form ca 24 i diameter. 2. Smält smöret och låt svalna. Rör ihop ägg och socker i en skål. Blanda ner resten av ingredienserna. Blanda till sist i smöret. 3. Häll smeten i formen och grädda i ca 20 minuter. Låt kakan kallna helt. Jordgubbscheesecake Du behöver: * 5 st passionsfrukter * 200 g philadelphiaost * 2 dl strösocker * 2 tsk vaniljsocker * 3 st äggulor * 3 dl vispgrädde * 2 dl mosade jordgubbar (färska) Gör så här: 1. Dela passionsfrukterna och gröp ur dem. Mixa och sila genom en sil så all saft rinner igenom. Mosa jordgubbarna ordentligt. 2. Vispa ost, socker och vaniljsocker till en slät smet. Rör ner äggulorna en i taget. 3. Vispa grädden ganska så hårt och vände ner passionsfruktssaften och jordgubbsmoset. Vänd sedan ner grädden i smeten. 4. Häll smeten över kladdkakasbottnen och ställ in i frysen under natten. Jag dekorerade min jordgubbscheesecake med vit och mörk choklad dekoration och chokladdoppade jordgubbar, otroligt gott blev det ! :)     IMG_1902 IMG_1905 IMG_1908 IMG_1910
#1 - - Lisa:

Inte bara vacker utan även också mycket god!

#2 - - baakochmaat:

<3