Sötpotatissoppa med persilja och focaccia

Hej på er !
 
Så var det ett tag sedan jag skrev, jag tog helt enkelt välbehövligt ledigt nu under julen. Hoppas ni allihopa haft en underbar jul med era nära och kära?  Min jul har varit så lugn och skön och med massa gött häng, men nu är det åter tillbaka till verkligheten och då tycker jag det passar perfekt att bjuda på en helt perfekt mustig soppa, nu är man ju så trött på allt sött. Den här sötpotatissoppan med persilja och focaccia är en helt underbar vegetarisk soppa som egentligen är en Linas matkasse rätt, men som jag ändrade om en del vid tillagning. Ni vet ju att jag har svårt att hålla mig till recept och vill alltid ändra om rätterna så att rätten passar mig bättre. :)
 
IMG_0486
 
Du behöver:
 
*1/2 pkt philadelphia ost
*1 gul lök
*1 limé
*1 pkt stora vita bönor
*2 st sötpotatis
*2 vitlöksklyfta
*2 grönsaksbuljong
*1 tsk malen ingefära
*0,5 tsk malen kanel
*9 dl vatten
*Olivolja
*Salt
*Svartpeppar
*0,5 msk vitvinsvinäger
*1 kruka persilja
*Torkad oregano
*1 förp pizzasurdeg
 
Gör så här:
 
1.Sätt ugnen på 250 grader. Platta ut pizzasurdeg i en smord ugnsform och tryck gropar i degen med fingrarna. Ringla över lite olivolja. Strö torkad oregano och lite salt över degen. Baka högt upp i ugnen ca 20 minuter eller tills brödet är genomgräddat.
 
2.Skala och tärna sötpotatisen, grovhacka löken. Fräs lök och sötpotatis i lite olivolja i en stor gryta eller kastrull. Tillsätt pressad vitlök, malen ingefära och kanel.
 
3.Tillsätt vatten, buljontärningar och vitvinsvinäger. Låt sjuda under lock ca 15 minuter eller tills potatisen är mjuk.
 
4.Tillsätt stora vita bönor och philadelphiaosten till soppan, mixa soppan slät med stavmixer. Smaka av med salt, svartpeppar och saften från limén. Strö över färsk persilja. Servera sedan soppan med focaccian.
 
IMG_0487 IMG_0491 IMG_0490  
#1 - - Siw:

Kycklingbuljong är inte ett alternativ för en vegetarian.

#2 - - baakochmaat:

Men herregud vad slarvig jag har varit, det är givetvis 2 grönsaksbuljong jag menar. :) Det är ändrat nu, tack för du var uppmärksam. Kram på dig!