Strasskakor

Var ett tag sedan jag bakade småkakor och så kom jag att tänka på dessa underbara strasskakor. Min mormor bakade alltid dessa och jag kom verkligen ihåg att det var en favorit, den spröda kakan med chokladen var en riktigt fullträff. Strasskakor är nog det enklaste man kan baka, har man bara 20 minuter över så räcker det och det passar mig perfekt nu när man är student och inte får ihop tiden, med jobb, plugg och familjen. :) Kakorna försvann väldigt snabbt här hemma så rekommenderar er att göra en dubbelsats när ni ändå är i farten...
 
 
 
 

Du behöver:

* 100 g rumsvarmt smör
* 1/2 dl florsocker
* 1 1/2 msk vaniljsocker
* 1 dl potatismjöl
* 1 1/4 dl vetemjöl

* 100 g mörk ljus eller mörk choklad till garnering

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Dela smöret och lägg i en bunke med florsocker och vaniljsocker, rör ihop allt. 

2. Vänd ner potatismjölet och mjölet, lite i taget tills du har en kletig smet.

3. Fyll upp stjärnspritsen med smeten och spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper.

4. Grädda i 10- 12 minuter, de ska vara  rätt ljusa i färgen. Låt de svalna.

5. Smält chokladen över vattenbad och doppa sedan ändarna i chokladen. Låt de stelna.

 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
#1 - - Anna:

Ser riktigt gott ut! :D
Tror du det går att göra utan stjärnspritsare? Har slängt mina som var riktigt dåliga? Funderar på vanlig plastpåse? :) Tack för ett bra recept! :D

Kram, Anna

Svar: Åh vad roligt att du gillar mina recept :) Ja men det tror jag går lika bra :) Kramar
Baakochmaat

#2 - - Emma:

Så söta, ibland (läs: alltid...) är det riktigt gott med småkakor!

Svar: Ellerhur ? :) Det är ju bara för gott :)
Baakochmaat

#3 - - Emmelie:

Jag har nog aldrig testat strasskakor man har många gånger suttit och läst recept om dom i bakböcker. Varje gång markerar jag sidan och lägger det i min *att baka hög*, men den är ju så rackarns hög den där "lilla" högen ;-)

Svar: Ja den högen blir ju inte mindre :O Men tycker verkligen du ska göra dessa försvinnande goda :)
Baakochmaat

#4 - - Maria:

Oj, ja det är supergoda kakor ....fina bilder.
Maria

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#5 - - ✫Fru Eriksson:

Åh,de är ju såååå goa´ ❤️ ...
/Kram

Svar: Visst är det ? :) <3 Kramar
Baakochmaat

#6 - - Liborius:

Lät ju himla gott:D

Svar: Det är riktigt gott :)
Baakochmaat

#7 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Som vanligt såg det där riktigt gott ut! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#8 - - Helen :

Mm så goda de ser ut, nästa vecka när september-sockerfria månaden är över. Ska jag äntligen baka nåt smaskigt. Kram fina ♡

Svar: Det tycker jag du gör helt rätt i :) Kram
Baakochmaat

#9 - - Cindy Hong:

Oh gees how yummy does this look?! Scrumptious 😊

Svar: <3 <3
Baakochmaat

#10 - - GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

Men åh så himla gott!! :)

sv: Väldigt! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#11 - - johanna:

så söta småkakor!

Svar: <3
Baakochmaat

#12 - - Elin:

Åh vad gottit :D de ser ju för goda ut!!!

Svar: <3
Baakochmaat