Dragon kryddade kycklingbullar i gräddig sås & förvälld broccoli

Hej på er ! 
 
Nu var det några dagar sedan jag bloggade och i ärlighetens namn har jag inte hunnit, har både en hemtenta och en salstenta nästa vecka och imorgon har jag och min dansgrupp uppvisning på en gala, så ni förstår att det är mycket nu..
 
Men kände att jag behövde en liten micropaus från pluggandet och dansandet så vad passar då bättre än att lägga upp en ny smarrig maträtt ? Dessa kycklingbullar kan vara något av det godaste jag ätit, just nu känns det som jag aldrig kommer äta köttbullar igen ( förutom på julafton ) för dessa kycklingbullar var något utöver det vanliga. Den förvällda broccolin gjorde hela rätten ännu bättre och då gillar jag inte ens broccoli, men åh vad gott det var nu. Rätten kommer även den från Citygross matkasse och den kommer bli en favorit hemma hos oss.
 
Så vet ni inte vad ni ska äta idag ? Inhandla detta och ni får en himmelsk rätt till lördagskvällen. :)
 
 
 
Du behöver:
( 4 portioner )
 
* 800 g potatis
* 0,5 dl ströbröd
* 1 dl mjölk
* 2 msk potatismjöl
* 3 krm salt
* 2 krm vitpeppar
* 2 krm dragon
* 500 g kycklingfärs
* 1 msk smör
* 2 broccoli
 
Gör så här:
 
1. Tvätta och skala potatisen och koka den mjuk.
 
2. Blanda samman ströbröd och mjölk, låt svälla i ca 5 minuter. Koka upp vatten till broccolin och koka den sen i buketter. Spara stammen.
 
3. Rör i potatismjöl, salt, peppar,dragon och kycklingfärs i ströbrödet. Arbeta samman till en smidig färs. Forma färsen med vattensköljda händer till bullar.
 
4. Stek kycklingbullarna i smör och lägg dem sen på ett fat.
 
Gräddig sås:
 
Du behöver:
 
* 1 gul lök
* 2 tsk curry
* 1 msk smör
* 1,5 dl grädde
* 1 dl vatten
* 1,5 msk kycklingbuljongtärning
* 2 tsk maizena och vatten
* Salt och peppar
 
Gör så här:
 
Skala och hacka löken. Stek lök och curry i en stekpanna med smör och vispa sen i grädde,vatten och buljong. Red såsen med maizena. Smaka av med salt och peppar.
 
 
 
Skär stammen till broccolin tunt med hjälp av en potatisskalare, blanda med den förvällda broccolin.
 
 
 
Servera och njut, en riktigt brak middag blir detta :)
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
 
 
#1 - - Johanna Marie.se:

åååh va gott! hade inte så mycket lunch med mig till jobbet idag så är vrålhungrig!

Svar: <3 Åh hoppas du fick i dig något gott på kvällen :)
Baakochmaat

#2 - - matilda:

Åh tack för alla inspo du ger!! Vi har verkligen mattorka här hemma så det är perfekt med massa inspo :)

Svar: Åh vad roligt att du tycker det :) Min blogg ska verkligen vara så, inspo till vardagsmaten :)
Baakochmaat

#3 - - Elin:

Blogga när du KAN, ORKAR och HINNER! Man ska inte tvinga sig blogga om man inte vill eller kan! Man ska göra det man måste innan, sen kan man ta tag i det andra och bloggen :)
Lycka till med tentorna <3 det kommer gå superbra ska du se! Lycka till med dansuppvisningen också :D

Hoppas att allt annars är bra med dig? <3

Gott!

Svar: Tack fina du <3 Annars är allt toppen med mig, hoppas även allt är bra med dig ? <3 Kram
Baakochmaat

#4 - - Angelica Bengtsson:

åh gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#5 - - MALIN:

Mums! Vad gott!

Svar: <3
Baakochmaat