Moussaka på mitt sätt

Hej i stugorna ! Idag blir det ett sent recept, men bättre sent än aldrig. ;) Jag tänker damma av ett gammalt recept som jag tror vi alla har ätit något gång, givetvis pratar jag om Moussaka, men Moussakan är gjord på mitt sätt och så som  vi hemma hos oss vill äta den. En gratäng med köttfärs, potatis, en god sås och ost kan ju aldrig bli fel. :) IMG_0692 Här får ni mitt smarriga recept ! Du behöver: * Ca 800 g potatis * 1 gul lök * 2  vitlöksklyftor * 3 msk olivolja * 500 g blandfärs * 1 förpackning krossade tomater * 2 msk tomatpuré * 1 tsk salt * 1 krm peppar * 3 dl mild naturell yoghurt * 3 ägg * Riven ost Gör så här: 1. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken i olivolja i en stekpanna. Tillsätt färsen och låt bryna med tills den fått fin färg. Häll över tomatkross och tillsätt tomatpuré, salt och peppar. Låt puttra under lock ca 30 min. 2. Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva potatisen. Varva köttfärssås och potatis i en lätt smord ugnssäker form. 3. Vispa samman yoghurt och ägg. Häll blandningen i formen och smula över riven ost. Gratinera mitt i ugnen i ca 20 min. Servera rätten med en blandsallad och du får en måltid som din mage kommer älska. :)   IMG_0693
#1 - - Elin:

Oh men intressant :D