Kexchokladkladdkaka

Nu ska ni få ta del av en helt magisk kladdkaka jag gjorde för några veckor sedan. Idén har legat och lurat länge och tillslut bara visste jag hur jag skulle göra.
 
Jag ville ha ett robust utseende där den härliga kolasåsen rinner ner längst kanterna. Denna kladdkakan är helt ljuvlig med kexhoklad och vit chokladmousse. Det som binder ihop kakan perfekt är den härliga kolasåsen. Ett måste att prova.
 
 
 
 
 
Här kommer receptet på min kexhokladkladdkaka ! :)
 
Jag valde att göra tre bottnar så gjorde receptet x 3. I två av bottnarna hackade jag ner kexchoklad och på den sista kladdkakan gjorde jag bara en enkel botten utan kexchoklad.
 
Kaddkakan: ( tänk på att göra tre kakor och i två av dem ska det vara kexchoklad )
 
 
Du behöver :
 
* 100 g smör
* 2 ½ dl socker
* 2 ägg
* 1 ½ dl vetemjöl
* 3 msk kakao
* 1 tsk vaniljsocker
* 56 g kexchoklad
 
Gör så här :
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smör och bröa en form med löstagbara kanter. ( Har använt en i diameter 26 )
 
2. Smält smöret. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Hacka kexchokladen i lite större bitar.
 
3. Grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter ta ut kladdkakan och tryck ner kexchokladbitarna och in i ugnen 5 minuter till. Kakan ska bli låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten.
 
 
 
 
 
 
Vit chokladmousse:
 
Du behöver:
 
* 150 g vit choklad
* 2 dl vispgrädde
* 100 g philadelphia
 
Gör så här:
 
1. Dela chokladen i små bitar och lägg i en bunke.

2. Värm grädden till den nästan kokar, den får dock absolut inte koka!

3. Häll den heta grädden över chokladen. Rör om tills det är en jämn smet.

4. Ställ in i kylen för att svalna, gärna över natten.

5. Lägg i philadelphian och vispa upp till en bra konsistens.
 
 
 
 
 
 
 
 
Dekoration:
 
* En burk karamelliserad mjölk 
* 2 påsar med minikexchoklad
 
Jag började med att lägga en av kladdkakan med kexchoklad på ett tårtfat. Sedan bredde jag ut ett lager av chokladmoussen, på med en till kladdkaka med kexchoklad i och ett till lager chokladmousse. Avslutade med en kladdkaka utan kexchoklad och bredde sedan ut kolasåsen, gärna lite slarvigt så att kakan får ett robust utseende och att kolasåsen rinner ner längst kanterna. Delade minikexchokladen på mitten och tryckte ner ganska så tätt uppe på toppen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat !
#1 - - Julia:

Det där ser ut att va för mycket av det goda :O

Svar: Ja man kunde bara ta en liten bit :)
Baakochmaat

#2 - - Elin:

Sjukt vad gott :D

Svar: Tack fina du <3 Var riktigt gott :)
Baakochmaat

#3 - - Erika:

Den ser helt underbar ut :)

Svar: Tack fina du <3 Var riktigt gott :)
Baakochmaat

#4 - - Lina:

Det ser jättegott ut, kexchoklad är ju supergott och i en tårta blir det nog ännu godare =)

www.diningandcooking.blogg.se

Svar: Tack fina du <3 Ja det var riktigt, riktigt gott :)
Baakochmaat

#5 - - Lisa:

mums ännu en god kladdkaka😀

Svar: <3
Baakochmaat

#6 - - Boel:

Men guuuud vad gott :D


Svar: <3
Baakochmaat

#7 - - starsinlife.blogg.se:

OMG!! Vad smarrigt måste prova:))

Svar: Ja detta var mycket smarrigt :) Tror du kommer älska det :)
Baakochmaat

#8 - - Klara Andersson:

omg vad gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#9 - - Cajsa Lindahl:

hehe ja! :D

#10 - - Linda:

åh va gott!:)) ja det måste du.

Svar: <3
Baakochmaat

#11 - - Netti:

Hjälp det där verkar farligt gott ju :-D

Svar: Hihi det var den också ;)
Baakochmaat

#12 - - frida christina:

Åh ser ju fruktansvärt gott ut!

Svar: Tack fina du <3 Denna var riktigt god :)
Baakochmaat

#13 - - Nora Bååth:

Jag som nyss åt godis och cheascake blev precis hungrig.. Haha :)

Svar: Hihi men så ska det vara när man ser något som ser gott ut :)
Baakochmaat

#14 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Men allså, mmmmmhhmm!

Svar: <3
Baakochmaat

#15 - - NICOLE:

Aldrig sett någon sånhär innan, såg så spännande och gott ut :D

Svar: Nej kan tänka mig det, idén kom en sen kväll :) Kram på dig ! <3
Baakochmaat

#16 - - Siliiins.blogg.se:

Ser hur gott ut som helst :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#17 - - MALIN:

Det där ser minsann riktigt gott ut!

Svar: Det var det också. Riktigt, riktigt gott :)
Baakochmaat

#18 - - Gabriella:

Tänk att du alltid bjuder på så smarriga recept!:)
Kram

Svar: Åh men tack fina du <3
Baakochmaat

#19 - - Elin:

Åh, vad gott! Måste göras

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra, så otroligt god :)
Baakochmaat

#20 - - Skogsraah ☾:

Men JISSES, den ser alldeles för underbar ut!!

Svar: Tack fina du <3 Det var den med :)
Baakochmaat

#21 - - Mamma Malin:

Oh my! Vad gott! Ser nästan nyttig ut också ;)

Svar: Tack fina du <3 Ja men ellerhur ? Bara lite kalorier :O hihi
Baakochmaat

#22 - - Ida Lindborg ♡:

Mumsigt!

Sv: Tack så mycket, så sant!♥

Svar: <3
Baakochmaat

#23 - - VERONICA - fashion blog:

Åh herre vad gott!! Mummmms! :) Kramar fina du!!

Svar: <3 <3 Tack fina du ! :) Kramar
Baakochmaat

#24 - - Caroline:

Men den där såg orättvist god ut! Nu är det extra tungt att vara mjölkallergisk! :p

Svar: Ja du denna var riktigt god :) Ja det förstår jag :( :(
Baakochmaat

#25 - - sandra:

ser såå gott ut!

Svar: Tack fina du <3 Det var den med :)
Baakochmaat

#26 - - Jasmine:

Men åh vad gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#27 - - Kattis:

Men du...den där skulle försvinna snabbt hemma hos mig!:)

Svar: Hihi ja det är ju tyvärr så med sötsaker :P
Baakochmaat

#28 - - patriciac.blogg.se:

Det där ser verkligen livsfarligt gott ut:D

Svar: Det var det med ;) hihi
Baakochmaat

#29 - - princessmelis.com:

Åååh vad gott med kexchoklad! Mums, det här måste jag testa!! <3

Svar: Ja visst är det gott ? :) Tycker absolut att du ska prova denna kladdkaka :)
Baakochmaat

#30 - - ISA:

JÄVLAR! okej, du har två val:

1. blockera mig så jag inte kan gå in på denna blogg.
2. Kom hem till mig med tårta?

Svar: Haha så söt du är ! Jag väljer alternativ nt. 2 :)
Baakochmaat

#31 - - Stina:

Men herregud vad gott!!
Rena drömmen juu :)

Vad gärna med och tävla om att få din blogg marknadsförd i tävlingen jag har på bloggen just nu! Vore superkul om just du ville vara med :) Du hittar tävlingen här http://ztinas.spotlife.se/2015/05/18/fa-fler-besokare-till-din-blogg-tavling/
kram

Svar: Ja men visst är det ? Riktigt, riktigt gott :)
Baakochmaat

#32 - - Alice:

Åh vad gott det ser ut!

Svar: Tack fina du <3 Det var den också :)
Baakochmaat

#33 - - Linn Strömberg:

Åh herregud detta bara måste jag testa!

Svar: Det tycker jag du ska göra :)
Baakochmaat

#34 - - Mizca:

Oh My! Det såg inte helt fel ut ... grymma du :)

Svar: Termometer tycker jag är onödigt att lägga pengar på då jag inte bakar så ofta .. men kanske att jag vispar för mkt/för lite som är fel.
Förresten - vad brukar du göra med allt du bakar? Fikakalas varje dag?

Svar: Tack fina du <3 Denna var riktigt, riktigt god :) Ja men testa det så ska du se att det blir bättre :) Äter inte så mycket själv, men min man tar med till jobbet, vi ger till grannar och bjuder hem mycket folk på fika :)
Baakochmaat

#35 - - Pauline:

mumma!

Svar: <3
Baakochmaat

#36 - - Ida - foto & häst:

men åh såå gott :'DD Du har så himla många bra recept, måste laga/baka alla haha! ;)

Svar: Tack fina du <3 Så otroligt glad jag blir av att du tycker det :)
Baakochmaat

#37 - - Julia:

men ååh låter ju så gott!! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#38 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Wow, vilken maffig kaka!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#39 - - Mia Forsberg:

Gud så gott det ser ut!! :D Älskar ju kexchoklad och kladdkaka så får kanske prova detta recept ;)

Ja jag är verkligen nöjd med min shoppingtur! Absolut, hade en jättebra helg och långledighet men hade velat va ledig lite till ;) Vad har ni hittat på under långledigheten? :)

Svar: Tack fina du :) Ja men då måste du testa denna kladdkaka :) Ja det är alltid skönt med lite mer ledigt. Vi har åkt och köpt tapeter då vi ska göra om här hemma lite och sedan har jag dansat en del :)
Baakochmaat

#40 - - Vendela:

Åh vad gott det ser ut! Jättefina bilder också! :)

Svar: Tack fina du <3 Denna kladdkaka var riktigt god :)
Baakochmaat

#41 - - Cajsa Lindahl:

Hehe ja jag med! :D

#42 - - Cajsa Lindahl:

Hehe ja jag med! :D

#43 - - Fru Boholm:

Ser lite farligt god ut ;)

Svar: <3 Det var den med :)
Baakochmaat

#44 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Åh det där måste jag prova :D

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#45 - - Sarah:

Ja bakade oxå en kexchokladkladdkaka för ett tag sen :)

Svar: Det är ju bara för gott ! :) Har länge gått och klurat på denna idén och det blev riktigt gott :)
Baakochmaat

#46 - - Mizca:

Svar; Så mysigt, då har han glada arbetskollegor, lite bortskämda kanske som får så goda saker titt som tätt ... hehehe ... Vill ju smaka de mesta du gör.

Svar: Ja de är väldigt nöjda :) hihi Åh tack fina du <3
Baakochmaat

#47 - - Neha - Foton, Sömnad, Tips & Trix:

Mums, ser supergott ut:D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat