Halloumiburgare med mango chutney dressing

Jag har bara EN sak att säga, jag ÄR i himlen efter denna fantastiskt goda rätt ! Jag älskar ju burgare och är inte sen att prova en ny variant, men nu tror jag att jag hittat min favorit, och det som är så bra är att den är vegetarisk. Viktigt att man tänker på att inte äta kött varje dag och med denna burgaren blir helgen räddad ! :)
 
Älskar konsistensen av halloumi då det känns som att man äter kött för det är lite segt att tugga på. Att blanda i morötter och gräslök var ju bara en fullträff och med dressingen så lyfts rätten till oanade höjder !
 
 
 
 
 
 
Om ni blir sugna på denna underbara rätt ( som ni borde bli ) får ni receptet här !
 
Du behöver:
 
* 2 morot
* 200 g halloumiost
* 1 vitlöksklyfta
* 3 ägg
* 2 msk potatismjöl
* 2 msk ströbröd
* 1 krm chiliflakes
* 3 - 4 msk hackad gräslök
* 2 krm svartpeppar
* 2 msk rapsolja
 
Mango chutney dressing:
 
Du behöver:
 
* 2 dl gräddfil
* 3 msk mango chutney
* 3 msk ketchup
 
Gör så här:
 
1. Skala och riv morot och halloumi grovt. Skala och finriv vitlöken. Lägg allt i en bunke. Tillsätt ägg, potatismjöl, ströbröd, chiliflakes, gräslök och peppar och blanda ordentligt.
 
2. Forma smeten till 4 burgare. Stek dem i oljan i en stekpanna på medelvärme ca 3 minuter per sida.
 
Mango chutney dressing: 
 
Gör så här:
 
Blanda ihop mango chutney och gräddfil. Rör till sist ner ketchupen. Ställ svalt.
 
Servera med grillade surdegs bröd, klyftpotatis och de tillbehören du tycker om !
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
 
 
 
 
#1 - - Elin:

Fy vad gott! :D Visade mamma och vi ska absolut göra den!

Svar: Åh vad roligt att ni gillade receptet ! Ni kommer älska dessa burgare :) <3
Baakochmaat

#2 - - Caroline:

Men vilken bra idé! Tack för tips :)

Svar: Åh vad roligt att du gillade tipset ! :)
Baakochmaat

#3 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mums

Svar: <3
Baakochmaat

#4 - - Alice:

Åh, det ser väldigt gott ut! ^^ Sv: Tack, jag känner mig bättre. ^^ <3

Svar: Tack fina du :) Det var väldigt gott ! :)
Baakochmaat

#5 - - annelie:

låter yummi

Svar: Detta var riktigt gott ! :)
Baakochmaat

#6 - - Stina:

Åh det där ser ju jättegott ut! Älskar halloumi :)
sv; Tack så jättemycket!!

Svar: Tack fina du ! Det var verkligen gott !:)
Baakochmaat

#7 - - Mandosa - Mode & Skönhet:

åh gud så gott det såg ut! :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#8 - - milina.blogg.se:

Åh perfekt! Sparar ner receptet direkt!

Svar: Åh vad roligt att du gillade receptet :)
Baakochmaat

#9 - - Lina:

Haloumiburgaren ser väldigt god ut, har inte testat att smaksätta den själv utan bara köpt färdiga haloumiburgare från affären men dina ser ju mycket godare ut =)

www.diningandcooking.blogg.se

Svar: Åh du måste testa att smaksätta dem själv, så otroligt lätt och gott ! :)
Baakochmaat

#10 - - Ida Lindborg ♡:

åh vad gott :)

Sv: Tack så mycket :)

Svar: <3
Baakochmaat

#11 - - Ewa Nilsson:

Har du något recept på mango chutney? Ska testa burgaren, min dotter äter inte kött, blir spännande. Jättefin blogg, nyligen hittat den. Trevlig helg.

Svar: Åh men vad roligt att du hittat hit :) Har faktiskt bara köpt mango chutney till denna rätt, tycker det funkar lika bra :) Hoppas du haft en underbar helg :) Kram
Baakochmaat

#12 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Men jisses så gott, jag blev verkligen sugen på halloumi nu.

Svar: Tack fina du :) Detta var verkligen gott :)
Baakochmaat

#13 - - Mia Forsberg:

Åh så gott det ser ut!! :) Dock har jag aldrig provat halloumiost, haha.

Ja det var en riktigt bra goodiebag, är jättenöjd med kattsakerna :D Sen fick jag ju lite hundsaker också men de gav jag till en kollega som har hund.

Hoppas du har en bra fredag fina du! :) Vad har du hittat på idag? :)

Svar: Du måste testa denna rätt, så otroligt gott ! :) Tack fina du, hoppas även du hade en bra fredag och helg :) Jag bakade och städade, sedan hade jag en spa kväll :)
Baakochmaat

#14 - - Klara Andersson:

mums!!

Svar: <3
Baakochmaat

#15 - - Anita:

Smarrigt :D

Svar: <3
Baakochmaat

#16 - - caroline:

Det där såg hur gott ut som helst! :D

Svar: Tack fina du <3 Det var verkligen gott ! :)
Baakochmaat

#17 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Åh vad gott det ser ut. :)

Svar: Tack fina du <3 Det var verkligen gott ! :)
Baakochmaat

#18 - - Lisa:

Ser jättegott ut, spännande att få smaka😀



Svar: <3
Baakochmaat

#19 - - Elin:

Mums! :D

Svar: <3
Baakochmaat

#20 - - Ida - foto & häst:

men åhh, låter ju supergott! holloumiost är så gott, älskar mango chutney är med såå gott :D

Svar: Tack fina du <3 Ja detta var riktigt gott ! :)
Baakochmaat

#21 - - Gabriella:

Åh vilken rolig idé att riva halloumin! :)

Svar: Åh vad roligt att du tycker det :) Kram
Baakochmaat