Citronbiskvier

Jag har verkligen fått biskvihysteri ! Kan inte få nog av att baka dessa underbara bakverk. Idag blev det citronbiskvier, så där perfekt lagom syrliga nu när sommaren är här. Och den underbara mörka chokladen gifter sig perfekt med citronen. Vill ni ha något sött och helt magiskt gott så ska ni definitivt baka dessa, helst nu !!! :) 
 
 
 
 

 Du behöver:
( Ca 10 stycken )
 
Bottnar:
 
* 250 g mandelmassa
* 2 äggvitor
* 1 1/2 dl strösocker
 
Citronsmörkräm:
 
* 150 g rumsvarmt smör
* 1 äggula
* 2 1/2 dl florsocker
* 1 halv citron, skalet och saften
* 1 msk vaniljsocker
 
Topping:
 
* 300 g mörk choklad
* Små citronbitar
* 1 gelatinblad
* 0.25 dl vatten
 
 
 
 
 
 
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 180 grader. Riv mandelmassan och blanda med äggvitorna och socker tills det blir en jämn smet. Istället för att spritsa så tar jag alltid en matsked och lägger ut en klick och jämnar till. Tycker det blir bättre bottnar då. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Bottnarna ska bli gyllenbruna så ha koll i slutet då de snabbt kan få färg.
 
2. Citronsmörkräm: Rör ihop alla ingredienser  till en jämn smet. Lägg på en klick kräm på varje botten med en slickepott och bre ut ett jämnt lager. Ställ in biskvierna i kylen och låt stelna.
 
3. Smält chokladen över ett vattenbad, doppa biskvierna och låt de rinna av på ett bakplåtspapper, strecka sedan lite choklad över varje biskvi med samma choklad. Ställ in i kylen så de stelnar. Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Skär ut små citronbitar av den ena halva citronen. Ta upp gelatinbladet och krama ur vattnet, lägg det i en kastrull med vattnet och värm på spisen till gelatinet har smält. Häll i citronerna och rör om. När det har stelnat en aning så placerar du en citron på varje biskvi.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - MALIN:

Är inte så stort fan av citron i bakelser men det såg väldigt gott ut!

Svar: Tack fina du <3 Då är vi olika, för jag älskar det ;) Kram
Baakochmaat

#2 - - Ida Lindborg ♡:

Mumsigt!

sv: åh tack så jättemycket! :D

Svar: <3
Baakochmaat

#3 - - ISA:

herrejääääklar vad gott! och vilka bilder du tar. WOW!

Svar: Tack fina du , så otroligt glad jag blir att du gillar mina bilder <3 Kram
Baakochmaat

#4 - - Cajsa Lindahl:

Tycker inte om sådanadära men de där såg ganska goda ut ändå. :)

sv. Tack, visst är den!? :D tycker om den massor. Som sagt inte exakt vad jag va ute efter den den som varit närmast det jag varit ute efter de senaste åren. :P

Svar: Tack fina du <3 Ibland får man bara nöja sig att titta på det då man inte tycker om det ;)
Baakochmaat

#5 - - Stina:

Åh citronbeskvier som är så gott ;)

Svar: Ellerhur ? Supergott ! <3
Baakochmaat

#6 - - Netti:

åh vad mumsigt! Citron med choklad är sjukt gott och dina vackra bilder får dem att se ännu godare ut :-D

Svar: Ja det är ju bara för gott ! :) Tack fina du, det värmer att höra :) <3 Kram
Baakochmaat

#7 - - Erika:

Får nog försöka mig på det, älskar biskvier :)

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#8 - - Elin:

Åh guuu' vad gött!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#9 - - Hanna Westman:

Åh, blir så inspirerad av dina bakverk! jättesmarriga ser de ut av vara! ♥

Svar: Tack fina du <3 Så otroligt glad jag blir av dina ord <3 Kram
Baakochmaat

#10 - - Mamma Malin:

Ååh så gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#11 - - Teresia Wåhlen:

gud så gott!! måste testa detta då jag älskar biskvier, MUMS

Svar: Tack fina du <3 Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#12 - - Lisa:

De är så goda😀

Svar: <3
Baakochmaat

#13 - - Ellie:

Nämen! Jag som tänkte på just biskvier häromdan. Detta måste bakas!

Svar: Åh men vilket sammanträffande :) Tycker verkligen du ska göra det, så gott ju :)
Baakochmaat

#14 - - Elin:

Vad gott! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#15 - - Julia:

så gott! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#16 - - Kattis:

Super! När jag gick i gymnasiet besökte jag konditoriet som låg brevid skolan i stort sett varje dag för att köpa en biskvi. Vågar påstå att jag gillar biskvier!:P

Svar: <3 Åh ja det är ju verkligen en perfekt konditorikaka :) Kram
Baakochmaat

#17 - - Anita :

Gud så gott :D

Svar: <3
Baakochmaat

#18 - - Alice:

Åh, de låter otroligt goda! ^^

Svar: Tack fina fu <3
Baakochmaat

#19 - - Julia Wisniewska:

Nej men guud vad gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#20 - - Julia Wisniewska:

Men herre vad gott det såg ut!

Svar: <3
Baakochmaat

#21 - - Lina:

Det ser jättegott ut, har aldrig bakat biskvier men funderar på om jag skulle baka några minibiskvier i helgen, börjar nog med klassiska så får jag se hur det blir =)

www.diningandcooking.blogg.se

Svar: Tack fina du <3 Tycker verkligen du ska testa det och de klassiska gjorde jag med första gången jag bakade biskvier så bra att börja med dem :)
Baakochmaat

#22 - - Jasmine:

Biskvier är ju himla gott, så citronbiskvier är nog minst lika gott :)

Svar: Ja visst är det, och dessa var verkligen goda :)
Baakochmaat

#23 - - Siri |Diabitfit|:

Jag försökte göra biskvier en gång för inte så länge sen, blev en katastrof...kanske ska prova igen :)

Svar: Det är bara att prova igen, så ska du se att det går bättre :) <3
Baakochmaat

#24 - - Skogsraah ☾:

Ser huuur goda ut som helst!!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#25 - - Vanessa andersson:

åhh så gott. :D

Svar: <3
Baakochmaat

#26 - - VERONICA - fashion blog:

Men OJ så gott! Mums vad härligt :) Låter super gott! Måste verkligen testa detta :) Ha en uuunderbar dag!

Svar: Tack fina du <3 Tycker verkligen du ska prova att baka dem :) Så otroligt goda :) Kram
Baakochmaat

#27 - - starsinlife.blogg.se:

Åhhh vad fina o goda de ser ut:)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#28 - - Emma:

Åhh va gott! :')

Svar: <3
Baakochmaat

#29 - - LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams:

Men så gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#30 - - Pauline:

muuums!

Svar: <3
Baakochmaat