Havrebaguetter

Var ett tag sedan jag bakade bröd, har inte riktigt känt att jag orkat med jästiden med mera och där av har det inte blivit något brödbak på ett tag. Men så i helgen fick jag det där suget igen av att hela hemmet skulle fyllas av brödlukt. Har länge funderat på att baka baguetter då det är så fantastiskt gott så det fick det bli.
 
Detta receptet hittade jag i tidningen Hembakat, däremot tog jag fint rågmjöl istället för grovt, då jag tycker det passar bättre.
 
 
 
Du behöver:
 
* 25 g jäst
* 2 dl vatten, fingervarmt
* 2 dl mjölk, fingervarmt
* 1 1/2 tsk salt
* 25 g smör, smält
* 2 dl havregryn
* 2 dl fint rågmjöl
* Ca 7 dl vetemjöl
 
Gör så här:
 
1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt det fingervarma vattnet och mjölken. Blanda tills jästen lösts upp.
 
2. Tillsätt salt, smör, havregryn och rågmjöl. Rör om ordentligt. Tillsätt vetemjöl lite i taget och blanda ihop allt tll en smidig deg. Knåda den kraftigt i några minuter så att glutentrådarna blir starka.
 
3. Låt degen jäsa under bakduk i 1 timme. Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord. Dela den i fyra delar och forma dem till längder.
 
4. Lägg längderna bredvid varandra med 2-3 cm mellanrum på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
 
5. Pensla bröden med vatten och strö över havregryn. Grädda bröden mitt i ugnen i 15-20 minuter. Låt dem svalna på plåten.
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
 
 
 
 
 
#1 - - Lisa:

Nu blev jag sugen på dessa, se ser så goda ut!

#2 - - J E N N I F E R:

bra tips, detta ska testas!

Svar: Åh vad roligt att du tyckte om tipset :)
Baakochmaat

#3 - - Marina Palmé:

Sv. Men tack fina du! :)
Ser ju för himla gott ut!

#4 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Måste fixa nybakad bröd, så gott! :)

#5 - - Elin:

Baguetter är ju så gott, och de där såg riktigt goda ut! :)

Svar: Ellerhur ? Verkligen hur gått som helst :)
Baakochmaat

#6 - - Pernilla :

Jag är också slö med att baka bröd. När man väl kommer igång går det ja fort men innan känns det segt och långdraget.
/P

Svar: Ja men precis så är det. Jag kommer in i perioder då jag bakar bröd hela tiden men sen tappar jag intresset lite och så håller det på. :)
Baakochmaat

#7 - - Nathalie Tegelstam:

Mums, måste testa! :) kram

#8 - - Prietha:

Längesen jag åt baguetter, ser så mumsigt ut!

#9 - - Alice:

Nybakat bröd är så underbart! :D

#10 - - Thea:

SV: Tack så mycket!

Vad goda de ser ut btw!

Svar: Tack så mycket :)
Baakochmaat

#11 - - Mizca:

Svar: Vad skoj :D

#12 - - Klara Andersson:

mums

#13 - - Emma:

Måste testa!! Så gott det ser ut :)

Svar: Tack fina du <3 Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#14 - - anette:

De ser riktigt goda ut. Kram Anette

#15 - - Julia:

åh gott :)!

#16 - - Helen:

Dem har jag oxå bakat tidigare men inte lagt ut ännu... goda:)

Svar: Ja ellerhur är de goda ? :)
Baakochmaat

#17 - - Liborius:

Hur många dagar i veckan bakar du?:)

#18 - - Liborius:

Hur många dagar i veckan bakar du?:)

Svar: Så olika men bakar oftast bara på fredagar och ibland lördagar. Då kan det bli allt i från ett bakverk till 5 - 15. :) Bröd bakar jag bara några gånger i månaden nu :)
Baakochmaat

#19 - - Gabriella:

Åh, doften av nybakat bröd alltså... oslagbart! Förut bakade jag nästan alltid bröd varje helg, helst morotsbröd. Hm, man kanske skulle ta tag i det där igen?:)

Svar: Ja det finns nog inget som slår det ! :) Ja det tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#20 - - MALIN:

Hembakat bröd är ju det bästa!

Svar: Visst är det ? :)
Baakochmaat

#21 - - Siri |Diabitfit|:

Gott :D

#22 - - Siri |Diabitfit|:

Gott :D

#23 - - Kajsa-Stina:

Åh mums vad gott! Älskar verkligen bröd så detta kommer jag definitivt testa på att baka här hemma hihi! :) Hoppas du mår bra och får en fin torsdag vännen <3 Stor kram <3

Svar: Åh vad roligt att du gillade det :) Hoppas även du mår bra och haft en underbar dag ! :) Kramar <3
Baakochmaat

#24 - - Alice:

Noom vad gott det ser ut och låter!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#25 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Åh så gott. :)

#26 - - Jessica Högberg:

Vad har du för tips om man ska baka mycket?? (typ 200 smörgåsar... haha)

Svar: Åh lite olika. Ska du göra brödet själv till ? I så fall hade jag bakat brödet innan och sen gjort smörgåsarna dagen innan. Men svårt, det viktiga är väl att ha tid ;)
Baakochmaat

#27 - - linah:

åh va gott!

#28 - - ida:

åh måste testa detta :D såg riktigt gott ut

#29 - - Fani:

Måste också pröva att baka mitt eget bröd någon dag :)

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#30 - - Therese Bjärstig:

Såg gott ut, blev sugen på gott bröd och soppa nu... Får se vad det blri till middag ;-)

Svar: Tack fina du <3 Ja soppa och ett gott bröd är ju helt underbart :)
Baakochmaat

#31 - - Mamma Malin:

Det lät mysigt! Skulle vilja baka mer bröd men dåligt med tid till det nu.

Svar: Ja tiden är svår att hitta, tyvärr :(
Baakochmaat

#32 - - Helen:

hej igen:) vill du göra mej en liten tjänst... det stod något igår när jag "publicerade ditt inlägg" om spärrat?? om du vill kommentera så jag se om det funkar på min blogg?? jag har gjort det misstaget förut med min vän... TACK!!

Svar: Absolut det ska jag göra :)
Baakochmaat

#33 - - Jessica Högberg:

Vet inte, funderar lite... kanske bakar jag muffins eller nåt istället...

Svar: Ja men det låter riktigt gott det med :)
Baakochmaat