Barnfiskplättar

Förra veckan var det dags att fylla på Novas matförråd och då tänkte jag att hon skulle få lite lyxiga fiskplättar med en underbar smak av dill. Dessa blev riktigt goda och ska jag vara ärlig skulle jag kunnat äta dessa flera dagar i veckan, hade bara behövt göra lite större. ;)
 
Om ni har barn som precis börjat äta så mosar ni bara plättarna så det blir finmalet.
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
 
* 400 g torskfilé
* 2 msk potatismjöl
* 2 dl mellangrädde
* 1/2 krm vitpeppar
* 1 dl hackad dill
 
Gör så här:
 
1. Skär torskfilén i mindre bitar. Lägg fiskbitarna i en skål och mixa med en stavmixer. Kör några sekunder.
 
2. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa smeten slät och porös. Färsen ska vara ganska fast i konsistensen så att du lätt kan forma till plättar.
 
3. Skölj en skärbräda och händerna. Forma till plättar och lägg på skärbrädan.
 
4. Värm upp en stekpanna med raps eller olivolja och stek plättarna några minuter på varje sidan. Viktiga är att de blir genomstekta.
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Nea :

Även om jag snart fyller 17 så tänker jag testa dessa, verkar så gott + behöver lära mig att äta mer fisk! :) Hoppas du haft en fin helg!

Svar: Ja men det tycker jag absolut att du ska göra :) Jag hade en toppen helg ! Hoppas även du hade det :)
Baakochmaat

#2 - - Anonym:

Ser så goda ut!

Svar: <3
Baakochmaat

#3 - - Elin:

Naw vad gottit :)

#4 - - Linda:

va söta de var,!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#5 - - Gabriella:

Jag pluggar till danslärare. Det ska bli så skönt när jag är klar och har fått min examen som två ämneslärare, där det ena ämnet är dans:)
Här blir det visserligen inga fiskplättar imorgon, men däremot torskfilé med tomat och dill till morgondagens middag:)

Svar: Ja det kan jag förstå :) Ja men det låter riktigt gott det :)
Baakochmaat

#6 - - c:

so creative with your ingredients! looks yummy hugs<3

Svar: Thanks dear ! :) Hugs <3
Baakochmaat