Svampnuggets

Nu var det ett tag sedan jag bjöd på en vegetariskt rätt så idag ska ni få en helt magisk vegetarisk rätt. Och det är svampnuggets jag pratar om. Jag serverade det med tortilla, en underbart god tomatsallad och mozarella ost..Mums på det !
 
Dessa nuggets slår allt i hästlängder, önskar att jag hade en bit av dem kvar så jag hade kunnat gå ner och ta en mumsbit tills middagen...
 
 
 
Här kommer detta mumsiga recept !
 
Du behöver:
 
Nuggetsen:
 
* 150 g champinjoner
*  vitlöksklyfta
* 2 msk olivolja
* 2 krm salt
* 1 krm svartpeppar
* 1 pkt kokta vita bönor ( 400 g )
* 2 kokta skalade potatisar
1 dl ströbröd
* 1 ägg
* 1/2 dl hackad persilja
 
Tomatsallad:
 
* 2 pkt körsbärstomater
* 1/ 2 rödlök
* 1 1/2 msk matyoghurt
* 1 tsk sambal oelek
* 1 tsk finrivet citronskal
* 1 krm salt
* 1 krm vitpeppar
 
 
Till servering:
 
* 150 g mozarella
* Tortillabröd
 
 
 
 
 
Gör så här:
 
1. Börja med tomatsalladen. Halvera tomaterna. Skala och skiva löken fint. Blanda alla ingredienser. Krydda med salt och peppar.
 
2. Ansa och hacka champinjonerna. Skala och riv vitlöken.
 
3. Stek champinjoner och vitlök i oljan i en stekpanna tills de får färg, ca 5 minuter. Krydda med 1 krm av saltet och hälften av pepparn. Låt svalna.
 
4. Häll av, skölj och låt bönorna rinna av. Mixa bönor och potatis slätt. Blanda med champinjonröran, ströbröd, ägg och persilja. Krydda med resterande mängd salt och peppar.
 
5. Ta lite olja på händerna och forma smeten till avlånga nuggets. Grilla eller stek dem i olja runt om tills de får fin färg. Skiva mozzarellan tunt. Värm tortillabröden
 
Servera svampnuggetsen i tortillabröd med tomatsallad och mozzarella
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på instagram baakochmaat
 
#1 - - Robex Lundgren:

mums

Svar: :)
Baakochmaat

#2 - - LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams:

Lät intressant! :)

Svar: Ja detta var både intressant och gott :)
Baakochmaat

#3 - - Emma:

Önskar att jag gillade svamp, men tyvärr gör jag inte det! :/

Svar: Tycker faktiskt inte det smakar så otroligt mycket svamp, bönorna tar över mer :)
Baakochmaat

#4 - - Lina:

Svampnuggets låter väldigt gott, älskar svamp =) Längtar tills kantarellerna kommer nu så att man kan göra massa gott med dem =)

Svar: Ja detta var en riktigt god rätt :) Ja det är ju bara för gott med kantareller :)
Baakochmaat

#5 - - Sara Ekman:

Spännande :)

Svar: <3
Baakochmaat

#6 - - Netti:

Åh vad gått det låter och det där skulle jag mer än gärna vilja äta :-D

Svar: Tack fina du <3 Superenkelt att göra med så du får slänga ihop det någon dag :) Kram
Baakochmaat

#7 - - Maria G:

Ser jättegott ut, måste nog testa göra detta. Ha en härlig dag!

Svar: Ja detta var riktigt gott :) Tycker absolut du ska testa detta :) Kram
Baakochmaat

#8 - - Elin:

Intressant :)

Svar: <3
Baakochmaat

#9 - - Therese Bjärstig:

Men så smaskit detta lät, får jag spara till receptsamlingen och testa sen! Och så fina doptårtor! Du är duktigt till 1000 :-) KRAM

Svar: Tycker jag du ska göra, supergod rätt :) Tack fina du <3 Blir så glad av dina kommentarer, man är ju alltid självkritiskt och tycker man kan bli bättre :P Kram
Baakochmaat

#10 - - thipinnen:

älskar att kika in här, alltid massa nya tips! :D

Svar: Åh så roligt att höra <3 Kram
Baakochmaat