Köttfärslimpa med gräddsås

Idag ska ni få ta del av en klassisk husmankosträtt och det är givetvis köttfärslimpa med gräddsås. Hur gott är inte det ? Husmankost är enligt mig grymt underskattat, det smakar helt fantastiskt och man håller sig mätt länge på det. Det jag gillar med just köttfärslimpa är att man får så mycket mat och det är perfekt att frysa in och ha i frysen ifall man inte hinner laga mat.
 
I min köttfärslimpa så blandar jag i lite kryddpeppar för att få starkare smak, vilket jag älskar. Pröva ni med ! :)
 
 
 
 
Här kommer det smarriga receptet:
 
Köttfärslimpa:
 
Du behöver:
 
* 400 g blandfärs
* 0,75 dl ströbröd
* 2 dl mjölk
* 1 liten gul lök ( finhackad )
* 1 ägg
* 20 g smör
* 1 tsk salt
* 2 krm svartpeppar
* 1 krm kryddpeppar
 
 
Gör så här:
 
1. Mät upp ströbröd och mjölk i en. Rör om och låt stå och svälla ca 10 minuter.
 
2. Smöra en ugnsform och hacka löken. Sätt på ugnen på 175 grader. Tillsätt lök, salt, peppar, kryddpeppar och ägg. Rör om så det blandas.
 
3. Tillsätt köttfärsen. Rör tills det är ordentligt blandat men inte längre än så för då kan färsen bli torr. 
 
4. Häll upp färsen i ugnsformen och tryck ut så det blir en limpa. Lägg smörklickar ovanpå.
 
5. Grädda mitt i ugnen i ca 50 -60 minuter så att den blir genomstekt och får lite färg. Låt den vila några minuter innan du skär upp den.
 
Gräddsås:
 
Du behöver:
 
* 3 msk vetemjöl
* 3 dl vispgrädde
* 2 dl mjölk
* 2 msk kalvfond
* 0,5 msk soja
* 0.75 tsk salt
 
Gör så här:
 
1. Vispa ut mjölet i hälften av grädden. Vispa till en slät smet utan klumpar. Vispa sedan ner resten av grädden och därefter mjölken till en tunn klumpfri sås.
 
2. Vispa ner kalvfond, soja och salt.
 
3. Låt koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt småkoka ett par minuter. Smaka av med salt och kalvfond. 
 
Servera rätten med potatis, lingon och rivna morötter.
 
 
 
 
 
#1 - - Elin:

Mums, köttfärslimpa är lätt den godaste husmanskosten! :D

Svar: Ellehur ? Så otroligt gott :)
Baakochmaat

#2 - - Liene Svärd:

sv: Det var det :)

#3 - - MATILDA ROSQVIST:

åh det måste jag göra snart! :) vi har gjort det någon gång med bacon i och det blev sjukt gott!

Svar: Ja det tycker jag du ska göra :) Låter riktigt gott med bacon i :)
Baakochmaat

#4 - - starsinlife.blogg.se:

Jag brukar blanda o fetaost o bacon runt. Jättegott!

Svar: Åh det låter riktigt gott :)
Baakochmaat

#5 - - Ztinas - Motivation att följa dina drömmar:

Mums! Det där såg ju inte helt fel ut :)

Svar: Det var riktigt gott :)
Baakochmaat

#6 - - diningandcooking:

Köttfärslimpa är ju väldigt gott, jag brukar servera den tillsammans med en svampsås och det är också gott =)

Svar: Ja det är bara för gott :) Det låter riktigt gott det med :)
Baakochmaat

#7 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Mumsigt med ordentlig mat! :)

Svar: Visst är det, det bästa som finns :)
Baakochmaat

#8 - - Gabriella:

Köttfärslimpa var länge sedan jag åt, flera år sen nu när jag tänker efter! Jösses så tiden går:) Så gott det såg ut där nedan även med rysk banantårta!

Svar: Ja tiden bara flyger iväg :) Ja den tårtan var magisk :)
Baakochmaat

#9 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Finns inte mycket som slår en riktigt god köttfärslimpa :)

Svar: Ellerhur ? :) Det är verkligen en perfekt maträtt :)
Baakochmaat

#10 - - Emmelie:

Å va gott, jag ska laga köttfärslimpa till kvällsmat, med röd pesto :-D

Svar: Åh det låter riktigt gott :)
Baakochmaat

#11 - - Sara Ekman:

Så gott! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#12 - - Erika:

Så smarrigt, typisk söndagsmat för mig :)

sv. Tusen taack!

Svar: Ellerhur ? :) Verkligen för mig med :)
Baakochmaat

#13 - - Alice:

Åh, det är så gott! :D

Svar: <3
Baakochmaat

#14 - - Olivia:

Men åh så gott det är!

Svar: <3
Baakochmaat

#15 - - Mamma Malin:

Mums vad gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#16 - - LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams:

Gott!

Jag ville bara meddela att jag nu har bytt blogg och hoppas att du vill fortsätta följa mig där! Den nya är: babustyle.forme.se :)

Svar: <3
Baakochmaat

#17 - - Jessy:

Så gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#18 - - Julia:

åh det är ju så gott :)

Svar: Visst är det ? :)
Baakochmaat

#19 - - Boel:

Åh vad gott :D

Svar: <3
Baakochmaat

#20 - - Kattis:

Mmm en klassiker! När jag var liten så mosade jag alltid ihop potatisen, såsen, limpan och sylten till en mumsig röra!:)

Svar: Ellerhur ? :) Ja det är ju så otroligt gott, det gör jag faktiskt fortfarande ibland :)
Baakochmaat

#21 - - Johanna Svensson:

Låter gott :)

Svar: Det var riktigt gott :)
Baakochmaat

#22 - - princessmelis.com:

Muuuuums med köttfärslimpa!! :) Och tack för receptet! :) Kramis

Svar: Det var så lite så, roligt att du gillade receptet :) Kram
Baakochmaat

#23 - - sara:

Gott! :)