Chokladbollsmacarons

Alla ni som läser min blogg, vet att jag har blivit beroende av att baka macarons så när vi skulle fira min mammas födelsedag så slängde jag ihop chokladbollsmacarons, då jag vet att mamma älskar chokladbollar. Dessa macarons blev så otroligt goda, perfekt att lägga chokladbollssmet emellan, lite roligare än att ge bort originella chokladbollar.
 
Alla ni som är chokladbollstokiga måste testa detta recept ! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
 
* 1 3/4 dl mandelmjöl
* 2 1/2 dl florsocker
* 3 äggvitor 
* 1/2 dl strösocker
* 1/2 tsk vaniljsocker
 
 
Gör så här:
 
1. Sikta ner mandelmjölet och florsockret i en skål. 
 
2. Vispa äggvitorna hårt i en metallbunke tills toppar bildas. Vispa sedan gradvis i strösockret så att det blir en tjock och blank marängsmet. Blanda i vaniljsockret.
 
3. Vänd ner mandel och florsockret i marängsmeten, ca en tredjedel i taget med en slickepott. När alla de torra ingredienserna har blandats i ordentligt fortsätter du att dela och vika blandningen tills marängsmeten är tjock och blank med lite seg konsistens.
 
4. Häll marängsmeten i en spritspåse och spritsa ut på macaronsmattan eller på ett bakplåtspapper på en ugnsform. Knacka mot underlaget så att luftbubblorna försvinner. Låt stå och vila i rumstemperatur ca 45 minuter. 
 
5. Sätt ugnen på 150 grader och grädda i ca 10-15 minuter. Viktigt att hålla koll på dem så de inte blir brända. De ska knappt få någon färg på ovansidan, men ska lossna lätt. Efter man tagit ut dem från ugnen låt vila ca 5 minuter och lossa sedan försiktigt.
 
 
 
 
 
Chokladbollssmet:
 
Du behöver:
 
* 150 gram smör
* 6 dl havregryn
* 0,5 dl kallt kaffe
* 1,5 msk vaniljsocker
* 2 dl strösocker
* 3,5 msk kakao 
* 0,5 dl kokos
* Kokos att toppa med
 
Gör så här:
 
1. Dela smöret och häll i sockret i en skål. Använd elvispen och vänd ner havregryn, vaniljsocker, kakao och till sist kaffet.
 
2. Vispa allt tills det har blandats ordentligt. Rör ner kokosen.
 
 
Sätt ihop macaronsen genom att trycka ut chokladbollssmet i handen lika stor som macaronsen och sedan strö över kokos uppe på och runt om. Sätt sedan ihop med en till macaron.
 
Verkligen ett perfekt tilltugg till kaffe eller när man bara vill lyxa till det lite...
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på instagram baakochmaat
 
 
 
 
 
36 kommentarer publicerat i Baka, Macarons;
Taggar: Chokladbollar, Chokladbollsmacarons, Macarons, choklad, fika
#1 - - LIENE:

sv: Det är underbart där så :)

Säkert jättegott!

Svar: <3
Baakochmaat

#2 - - Netti:

Men åh vilken bra ide och det där måste jag prova! Jag älskar också macarons och chokladbollar så liksom varför inte två flugor i en smäll :-D

Svar: Tack fina du <3 Ja men ellerhur ? Kan ju inte bli annat än bra :)
Baakochmaat

#3 - - iisa:

Det ser så gott ut ^^

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#4 - - Nathalie Tegelstam:

Vilken rolig idé, ser gott ut! :) kram

Svar: Tack fina du <3 Kram
Baakochmaat

#5 - - Erika:

De ser verkligen galet goda ut, jag älskar också chokladbollar :)

Svar: Tack fina du <3 Ja det är ju bara för gott :)
Baakochmaat

#6 - - Ida:

Men sluuuta vad gott, måste testa detta nån gång!

Svar: <3 Tycker jag du ska göra. Du kommer inte bli missnöjd :)
Baakochmaat

#7 - - Gabriella:

Åh vilken rolig idé! Så söta de blev :)))

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#8 - - Ida Lindborg ♡:

Mums!

Sv: hihi roligt och höra! :D

Svar: <3
Baakochmaat

#9 - - vanessa:

åå gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#10 - - Hanna Rosell:

Gu så smart! Två favoriter i en!! :D <3

Svar: Men ellerhur ? Verkligen perfekt :)
Baakochmaat

#11 - - Ida - foto & häst:

åh vad gott! himla bra recept :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#12 - - diningandcooking:

Vad gott det ser ut med chokladbollsmacarons, vilka fina macarons du har fått till också =) Har en macaron"plåt" men inte vågat prova den än, ska kanske göra det på fredag kväll när jag har lite tid över =)

www.diningandcooking.blogg.se

Svar: Tack fina du <3 Ja dessa var otroligt goda, tycker verkligen du ska baka dem :) Kram
Baakochmaat

#13 - - sandra:

haha känner mig så efter, har inte ens smakat vanliga macarones och här kommer du med chokladbollsmacarones :D

Svar: Så är det ibland ;) hihi
Baakochmaat

#14 - - Anonym:

men åh va mumsigt :D

Svar: <3
Baakochmaat

#15 - - LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams:

Åh, detta måste jag verkligen prova! Hur kommer du på allt att baka?

Svar: Tycker jag verkligen du ska göra :) Oftast dyker bara en idé upp i mitt huvud och så måste jag testa det :) Annars hittar jag inpso från allt, tv, tidningar och bloggar :)
Baakochmaat

#16 - - Lisa:

Kan garantera att dessa var riktigt smaskiga😀👍

Svar: <3
Baakochmaat

#17 - - Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

Haha vilken smart idé:) Dina blir så fina. Jag vågar knappt testa på att göra macarons igen:(

Svar: Tack fina du <3 Jodå det är bara att prova igen :) kram
Baakochmaat

#18 - - Elin:

Mums!

Svar: <3
Baakochmaat

#19 - - Klara Andersson:

åå mums!! vill prova göra om där!

Svar: Det måste du göra ! Så otroligt gott :)
Baakochmaat

#20 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Men nej vilken rolig idé!

Svar: <3
Baakochmaat

#21 - - michailas.blogg.se:

Åh det kanske man ska testa :D

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#22 - - Erica:

Ser jättegott ut :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#23 - - Ztinas - Motivation att följa dina drömmar:

Är ledig i morgon, så ska nog faktiskt passa på att testa o göra dessa! Ser så himla gott ut :)

Svar: Hoppas de blev bra :) Kramar
Baakochmaat

#24 - - Nora Bååth:

Ser så smarrigt ut :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#25 - - Therese Bjärstig:

vilken kul twist av två goda saker! KRAM

Svar: Ja men ellerhur ? De var verkligen magiska :)
Baakochmaat

#26 - - Alice:

Åh, så otroligt gott och påhittigt! ^^ Sv: Tack så jättemycket, så glad jag blir! <3 Det ska jag göra! ^^

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#27 - - Pauline:

det var nå nytt för mig, lät lite tokigt hihi :)

Svar: Ja idén bara kom över mig och det blev verkligen gott :)
Baakochmaat

#28 - - caroline:

Men vilka coola, säkert jättegoda! :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#29 - - Anita:

Spännande :D

Svar: <3
Baakochmaat

#30 - - Siri |Diabitfit|:

Alltså hur duktig är inte du?! Otroligt vad fina du fått dem :0

Svar: Tack fina du <3 Så otroligt glad jag blev av din fina kommentar :)
Baakochmaat

#31 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Vilken spännande kombo!

Svar: Men ellerhur ? :)
Baakochmaat

#32 - - Sara Ekman:

Mums :)

Svar: <3
Baakochmaat

#33 - - maria at inredningsvis:

OMG vilken ROLIG ide haha och mmmmmmm :) jjag åt en macaron i nice France för två år sen och va nära DÖ så god va den bättre än ALLT sex i världen :)

Om du gillar rockiga prydnadskuddar så kika in till mig :)

Önskar en solig helg :)

LOVE Maria Inredning - it's Swedish for decor

Svar: Ja macarons är så otroligt gott, det bästa som finns :)
Baakochmaat

#34 - - Heidi:

Åh så härligt recept! :D

Svar: <3
Baakochmaat

#35 - - starsinlife.blogg.se:

OMG!!! Så goda de ser ut:))

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#36 - - Elin:

Gott :)

Svar: <3
Baakochmaat