Apelsinstekt kycklingfilé med morötter & spenat

Denna rätten har jag helt glömt att lägga upp. Jag lagade den här underbart goda kycklingfilén till julen då jag ville bryta av med all julmaten som man hade. Men bara för att den gjordes till jul kan den fortfarande ätas året om, så här kommer receptet !
 
 
 
Du behöver:
( 8 portioner )
 
* 4 st kycklingfiléer
* 2 msk smör
* Salt och svartpeppar
* 1 apelsin
* 1 dl pinjenötter
* 6  morötter
* 4 bananschalottenlökar
* 3 msk olivolja
* 1 kruka dragon
* 65 g bladspenat
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 250 grader. Bryn kycklingen i matfettet. Krydda med salt och peppar. Lägg dem i en ugnssäker form. Skiva apelsinen. Krama ur saften från apelsinskivorna över kycklingen. Lägg på de urkramade apelsinskivorna.
 
2. Sätt in mitt i ugnen ca 20 minuter. Innertemperaturen ska vara 72 grader.
 
3. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna.  Skala och skär moröttterna i stavar. Skala och skiva löken. Stek morötterna  i olivolja ca 4 minuter. Tillsätt löken och fortsätt att steka i ett par minuter. Ta av morötterna från spisen.
 
4. Häll apelsinskyn från kycklingen över morötterna. Lägg på dragonbladen. Vänd ner spenaten och smaksätt med salt och peppar precis innan servering.
 
5. Skiva kycklingen och servera med spenat och morotssalladen. Strö på pinjenötterna.
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Lisa:

Gott och nyttigt!

#2 - - Erika:

Det lät spännande och gott :)

#3 - - LIL' BABUSTYLE - The truth is mine:

Låter riktigt gott! Älskar kyckling!

Du, jag tänkte fråga dig en sak, du som kan det här med mat (inte min starka sida). Vad skulle jag kunna äta som inte innehåller mjölk, socker eller gluten? Jag behöver inga recept eller så, utan menar mer andra saker. Inte middagar. För vad jag kommer fram till så kommer jag typ få leva på frukt om jag skulle utesluta allt det där? :/

Svar: Åh det är svårt i och med att det är så mycket som ska bort, men jag hade nog gjort eget bröd och sedan fullt det med olika fyllningar ( mindre bröd ) så får man en god macka istället. Annars är det smoothies så du slipper gå runt och tugga på frukt hela tiden. Om du däremot vill stå i köket lite mer hade jag gjort goda bars. Både nyttigt och enkelt :) Hoppas du fick lite hjälp :) Kram
Baakochmaat

#4 - - Jessica Högberg:

Låter Jättegott, ska prova med kålrabi👏

Svar: Åh det låter riktigt gott :)
Baakochmaat

#5 - - Teaafugglas:

Mums, kyckling är ju så gott :)

#6 - - Ida - foto & häst:

kyckling tsm med apelsin är ju så gott! så måste testa detta :D

#7 - - anette:

jag älskar kyckling, skulle kunna äta det sju dagar i veckan...mums. Kram Anette

Svar: Ja jag med, så otroligt gott :)
Baakochmaat

#8 - - Linda:

de såg så gott ut

#9 - - Klara Andersson:

åå det såg super nyttigt å gott ut!

#10 - - Isabella Huynh:

Ser gott ut :)

#11 - - Maria:

men åh vad gott :)

#12 - - Kajsa-Stina:

Mums vad gott det ser ut och låter! Brukar annars inte ha så mycket inspiration och veta vad jag ska laga med just kyckling då jag tycker det kan vara så svårt att komma på något så jag tackar så mycket för detta recept hihi :) Kramar♥

Svar: Vad roligt att du gillade receptet :) Älskar kyckling, så kommer komma ut mer recept på det :) Kram <3
Baakochmaat

#13 - - MALIN:

Det där ser ju inte alls dumt ut!

#14 - - Anonym:

Mycket trevlig rätt!!

#15 - - Johanna Marie.se:

Ser supergott ut!

#16 - - Mia Forsberg:

Tack så mycket, är riktigt nöjd med den då jag gillar massa sånadär citat :)

Ja det är riktigt gott med den köttbullsmackan. Dock föredrar jag att äta kycklingmacka med sallad, gurka, tomat och mangorajadressing :)

Mums det där ser gott ut! Jag älskar kyckling, det godaste som finns och så himla kul att man kan variera det så mycket :)

#17 - - Elin:

Mums så gott!
Kyckling har nog blivit min nya favoritmaträtt, man kan göra så mycket med det :)

Sv; Tyvärr gör man ju inte det, ibland behövs det mer timmar på dygnet! Tack :)

#18 - - Elin:

Mums så gott!
Kyckling har nog blivit min nya favoritmaträtt, man kan göra så mycket med det :)

Sv; Tyvärr gör man ju inte det, ibland behövs det mer timmar på dygnet! Tack :)

#19 - - princessmelis.com:

Mums!! Blir alltid så hungrig när jag går in på din blogg, haha :)

Svar: Tack fina du vad glad jag blir :) <3
Baakochmaat