Vaniljmuffins med chokladganache och daim kolasås

Nu mina vänner ska ni få ett helt underbart recept på muffins. Dessa kan vara de godaste som jag någonsin har smakat. Perfekt saftiga vaniljmuffins med en gömma av chokladganache. Och på toppen rinner daim kolasås med crunchy strössel. Detta är verkligen en perfekt träff och skulle man falla in i muffins koma av att något är så otroligt gott så är detta muffinsen som man gör det av. Älskar att kolan rinner ner på kanterna och sveper in hela muffinsen.
 
Synd att alla redan är uppätna här hemma ( då min man tyckte att detta var det godaste han ätit ) annars hade jag nog tagit och mumsat på en nu.
 
 
 
 
 
 
 
 
Chokladganache:
 
Receptet hittar ni HÄR !
 
Gör gärna ganachen en dag innan då den ska vara fryst när du ska använda den.
 
Vaniljmuffins:
 
 Du behöver:
 
* 75 g smör
* 1/2 tsk vaniljsocker
* 1/2 dl varmt vatten
* 1 1/2 dl mjölk
* 1 ägg
* 3 dl mjöl
* 2 tsk bakpulver
* 2 1/2 dl strösocker
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och tillsätt vaniljsocker, vattnet, mjölken och ägget.
 
2. Rör om och blanda i mjölet, bakpulver och socker. Vispa ihop allt till en slät smet.
 
3. Fyll muffinsformarna till 2/ 3 delar, forma en kula av den något upptinade ganachen och tryck ner i mitten av varje muffins. Grädda mitten av ugnen i ca 15 – 20 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
 
Daim kolasås:
 
Du behöver:
 
* 3 dl grädde
* 3 dl strösocker
* 1 dl ljus sirap
* 50 gram smör
* 200 g marabou daim
* Strössel Crunchy från Dr. Oetker
 
Gör så här:
 
1. Mät upp grädde, sirap och socker i en tjockbottnad kastrull och låt koka upp till 120 grader. Låt puttra ca 5-10 minuter. Ska inte bli knäck eller fudge.
 
2. Ta bort från plattan, bryt och vänd sedan ner chokladen och smöret i den heta smeten och rör tills smeten är jämn och blank. Häll ner crunchy strössel och toppa sedan muffinsen med det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
 
#1 - - Lisa:

Säger bara mums!

#2 - - Therese Bjärstig:

Ser ju supergott ut! Helt i min smak, men vågar nog itne baka dem förrän jag är kry och orkar träna som jag brukar, annars finns risken att man rullar fram ;-D

Svar: Tack fina du <3 Ja det förstår jag, ska man äta dessa vill man kunna träna av det en del iaf ;)
Baakochmaat

#3 - - ♀ THE REVOLT ♀:

Detta ser såååå gott ut!:DD

Svar: Tack fina du <3 Det var verkligen gott ! :)
Baakochmaat

#4 - - marina:

sv. Tack så himla mycket du! :)
Åh låter super gott!

#5 - - Ida:

Åh dom såg ju riktigt goda ut :) Dom ska jag testa att göra nån dag!

Svar: Tack fina du <3 Hoppas du kommer tycka om dem :)
Baakochmaat

#6 - - Fani:

Ae fy sjutton så gott! Och så söta muffins med :)

Svar: Tack fina du <3 Var riktigt gott ! :)
Baakochmaat

#7 - - Helen:

men gud sååå gott! dessa måste jag prova ;)

#8 - - Emelie:

Wooow, så gott det ser ut!! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#9 - - Jennifer Sassi:

HERREGUD VA GOTT!!!!!
Tack så himla mycket för receptet!
Annars vad ska du göra under helgen ? några planer?
Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag! :)

Svar: Tack fina du <3 Vad roligt att du gillade receptet :) Blir mest en lugn helg :) Hoppas du har en underbar vecka.
Baakochmaat

#10 - - Linn Strömberg:

Åh herre vad gott!

#11 - - Siri |Diabitfit|:

Ser sjukt gott ut :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#12 - - Nathalie Tegelstam:

ååh vad gott! :) kram

#13 - - Klara Andersson:

men åååå det ser såå gott ut!

#14 - - Pauline:

mumsigt!

#15 - - Julia:

men åh vad gott, blev så sugen när jag såg bilderna :)

#16 - - Kajsa-Stina:

Åh gud vad gott det ser ut! Blev väldigt sugen nu att testa göra det hemma. Älskar choklad och daim är ju verkligen såå gott! <3

Svar: Tack fina du <3 Det tycker jag du ska göra, blev riktigt goda muffins ! :)
Baakochmaat

#17 - - Amanda:

den med choklad såg så jäkla god ut!!!

sv: vad kul att du tyckte det :D

Svar: Tack fina du <3 Riktigt god var den :)
Baakochmaat

#18 - - Mia Forsberg:

ja precis! Gillar såna där citat, har massor både på telefon och datorn :)

Mums så gott det där såg ut!

#19 - - anette:

Oj oj vad gott det ser ut! Kram Anette

#20 - - ♫♪ sandra:

men åh vad gott det ser ut!

#21 - - Boel:

Mums vad gott!

Sv: Ja, den är hemsk. Men som du säger, kan inte alltid vara nöjd :) Tack <3
Kram

#22 - - Alice:

Åh, så gott! :D

#23 - - Ida Lindborg ♡:

Åh vad mumsigt :)

Sv: Tack så jättemycket! :D

#24 - - Elin:

ÅH mums!! :O inte LITE läskad här!

Svar: Precis så det ska vara :)
Baakochmaat

#25 - - Prietha:

Måste prova att baka dessa!

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#26 - - Josephine:

Så gott! :D

#27 - - Emma:

Mums så gott :D

#28 - - E m e l i e:

Åh jag som var så fikasugen och så ser jag det här! Ser så himla gott ut :D

Svar: Tack fina du <3 Riktigt goda var de :)
Baakochmaat

#29 - - bella:

åhh, mums va gott det ser ut och vara!! :O

Svar: Det var riktigt gott ! :)
Baakochmaat

#30 - - Vegetarians Always Win:

ÅH! Mums! Kanske får lov att försöka skapa en vegetabilisk variant att denna underbara skapelse!!

Svar: Åh det låter verkligen spännande :) Återkom gärna till mig när du testat :) Kram
Baakochmaat

#31 - - sara:

Gott!! :D

#32 - - Linneaellinore - FOTO:

Jösses vad gott, detta måste jag verkligen prova, mums!

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra ! :)
Baakochmaat

#33 - - Christina:

Men Å, nu lyckades du reta min aptit igen... får lust att ställa till med muffinskalas :)

Kram Christina

Svar: Det tycker jag att du ska göra ! :) Kram på dig !
Baakochmaat

#34 - - Johanna - inspo för briljanta bloggare:

Grymt inlägg. Tack för tipset!

Ha en fantastisk dag

Svar: Åh vad roligt att du gillade receptet ! :) Kram
Baakochmaat

#35 - - malin:

Åh fy bubblans vad gott det såg ut! =)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#36 - - Marie Bergman:

Åhhh vad gott!! =)

#37 - - ida foto. ♛:

men såå gott!! :'D

#38 - - Celine:

Alltså gud så gott det där såg ut att vara!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#39 - - Caroline:

Såg så gott ut att jag bara dreggla typ :D

Svar: Åh vad roligt att du tycker det :)
Baakochmaat

#40 - - MALIN:

Inte lätt att försöka bli av med sockersuget och samtidigt kolla din blogg! Ser jättegott ut :)

Svar: Nej det förstår jag :O haha Tack fina du <3
Baakochmaat