Nyttiga cookies

Även om jag är en riktig sucker för sötsaker och älskar att baka med just socker och onyttiga livsmedel är det roligt att testa på att göra lite nyttigare varianter, jag menar vem mår bra av att äta massa socker hela tiden ?
 
Dessa cookies blev helt magiska och man kan äta dem med lite mer gott samvete då de inte är lika onyttiga som bakverk med rent socker. Däremot ska man alltid tänka på att inte äta för mycket av det goda, lagom mängd är bäst och det är ju även då man får njuta som mest, när man tar den där lilla kakbiten som smakar som en drömupplevelse.
 
 
 
 
 
 
 
Och om ni nu undrar om ni ska få receptet på mina magiska cookies så är svaret... JA ! :)
 
Du behöver:
 
* 2 dl siktat fullkorns dinkelmjöl
* 2 msk fiberhusk
* 1/2 tsk bikarbonat
* 1 dl rapsolja
* 1 dl sötningsmedel
* 1 ägg
* 1 msk vaniljsocker
* ca 200 g mörk choklad
* 1 dl sötmandel
 
Gör så här:
 
1.  Sätt ugnen på 175 grader. Hacka nötterna och chokladen. Häll alla ingredienserna i en skål och rör ihop degen.
 
2. Ta upp små bollar av degen  ( ca 15 - 20 st ) och platta till dem på en plåt med bakplåtspapper. Degen faller ihop ganska så lätt men det ska vara så, när de är färdiggräddade så kommer kakorna hålla ihop.
 
3. Grädda dem mitt i ugnen ca 10 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
 
 
#1 - - Josephine:

Dom ser riktigt goda ut!

#2 - - Netti:

De ser ju riktigt goda ut och tack för receptet :-).

Svar: Tack fina du <3 Roligt att du gillar receptet :)
Baakochmaat

#3 - - GoForFit:

Så gott! :)

#4 - - Siri |Diabitfit|:

Ska prova direkt när jag kommer hem :D

Svar: Vad roligt ! Hoppas du tyckte om dem :)
Baakochmaat

#5 - - Erika:

Ett bra alternativ med andra ord :)

#6 - - Helen:

De ser galet goda ut:)))

#7 - - Helen:

De ser galet goda ut:)))

#8 - - Nathalie Tegelstam:

Det bara måste jag testa, ser gott ut :) kram

Svar: Åh vad roligt att du tycker det <3 Kram
Baakochmaat

#9 - - emelie - nightfury.blogg.se:

Jag har bara en fråga ang fluff. Jag tänkte göra jordgubbsfluff till min kladdkaka, är det samma princip med det som med romerska bågar fluffet? :)
Tacksam för svar. :)

Svar: Hej, tack för din fråga. Till jordgubbsfluff måste man ha gelatinblad och lite socker med. Så blötlägg 3 gelatinblad. Koka ihop 300 g jordgubbar med några tsk socker, tillsätt socker efter egen smak. Ta av från plattan och blanda i gelatinbladen, blanda därefter i 3 dl grädde.Ställ sedan kallt över natten och vispa upp det dagen efter.

Hoppas du fick lite hjälp av mitt svar och lycka till med baket ! :)
Baakochmaat

#10 - - Lisa:

Mums!

#11 - - Amanda:

ska testa någon gång när jag blir basunen :D
Du har så många roliga recept :)

sv: tack :D

Svar: Åh vad roligt att du tycker det <3
Baakochmaat

#12 - - Boel:

Mums vad gott! :D Måste testa!

Sv: Tack!

#13 - - Celine:

Gud så gott!

#14 - - Henrietta Nylund:

Åh vad gott!

#15 - - nicolinda.blogg.se:

Vad glad jag blir! Det är så kul att du har lite av allt. Visst, socker är underbart men samtidigt så är det bra med variation och ha något nyttigare "komplement" :D

Svar: Åh vad roligt att du tycker det :)
Baakochmaat

#16 - - linah:

så gott!

#17 - - Linda:

bra tips:D

#18 - - Klara Andersson:

såg riktigt smarriga ut!

#19 - - C by Caroline ❤️ :

Ser riktigt goda ut! :)

#20 - - Julia:

åh gott :)

#21 - - MADDISENJ.SE:

Vilket bra tips, såg väldigt gott ut!

#22 - - caroline:

Ser nyttiga och goda ut! :D

#23 - - E m e l i e:

SÅ gott! Måste testa att göra kakor jag med någon dag ;)

Svar: Ja det tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#24 - - Pernilla:

Mmm, ser goda ut. Har man mycket smakrika produkter i så behövs inte så mycket socker. Det som är svårt att baka med sötningsmedel, är att det lätt blir stampigt och hårt. Sötningsmedel som Canderel har en redande effekt.
/P

Svar: Ja precis, tycker exakt som dig att det oftast blir så, men här tog både nötterna och den mörka chokladen över så man slapp det :)
Baakochmaat

#25 - - bella:

åh va gott! :D

#26 - - Clara:

Så perfekt utan socker!

#27 - - Josephine:

Sv; verkligen, skulle vilja ha några :)

#28 - - Alice:

De låter väldigt goda! :)

#29 - - Johanna Marie.se:

Mumsigt! Vad använder du för sötningsmedel?

Svar: Olika men oftast stevia. :)
Baakochmaat

#30 - - josefine:

ser himla gott ut :)

#31 - - Kajsa-Stina:

Det ser verkligen supergott ut! Jag är en riktig gottegris egentligen haha men att testa en variant som är lite nyttigare låter spännande! Ska definitivt testas på :)

Svar: Tack fina du <3 Ja verkligen perfekt när det är " lite " nyttigare :) Kram
Baakochmaat

#32 - - Pauline:

vad roligt med nyttiga! :)

#33 - - marina:

sv. Tack det är bättre med mig! :) Hoppas det är bra med dig med.
Åh mums! Tycker du får köra på lite recept med nyttiga bakverk och kakor i mellan åt. :)

Svar: Det är bara fint med mig :) Ja men ellerhurm? Man kan ju behöva det bland allt socker ;)
Baakochmaat

#34 - - Mamma Malin:

Alltid bra med lite nyttiga alternativ även om jag, som du, föredrar det söta ;)

#35 - - Jossie:

Riktigt bra recept!! Det ska testas :)

Svar: Roligt att du gillade receptet :)
Baakochmaat

#36 - - Elin:

Mumafillibaba vad goda de såg ut att vara! :D

#37 - - Sandra Rosén Dahlgren:

Ser riktigt goda ut! Men om jag ska göra så får jag använda nån glutenfri mjölvariant! :)

Svar: Tack fina du ! Ja testa med det, det borde funka :)
Baakochmaat

#38 - - Sandra Rosén Dahlgren:

Svar: :)!