Nougatpraliner med krisp

Denna underbara fredag tänkte jag bjuda på lite gott till fredagsmyset ! Älskar att göra goda praliner, så mycket roligare att göra egna än att gå och köpa. Ett tips är att ge bort dessa om man är bortbjuden. Paketera in i en fin kartong eller cellofanpåse. Dessa är farligt goda och det är bra om man delar med sig så man inte får ont i magen av att man proppar i sig alla själv. Kripset i själva pralinen lyfter verkligen hela godbiten !
 
Så vad väntar ni på, sätt igång med helgens godsaker redan nu ! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här kommer detta farligt goda recept !
 
Du behöver:
( ca 30 praliner )

* 200 g nougat
* 50 g mörk choklad
* 1 dl vispgrädde
* 1 tsk honung

Krisp:

* 1/2 dl strösocker
* 1 dl cornflakes

Dopping och garnering:

* 200 g mörk choklad
* Ca 50 g vit choklad 
 
Gör så här:
 
1. Börja att göra krispet. Låt sockret smälta och bli brunt i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt flingorna, rör några varv så att de täcks och häll upp krispet på bakplåtspapper. Platta till, låt svalna och lägg sedan i en fryspåse och hamra till små bitar.

2. Hacka nougat och choklad och lägg i en bunke.

3. Koka upp grädden tillsammans med honungen och slå över nougaten. Rör tills allt smält och blivit till en jämn och blank massa.

4. Låt massan svalna. Blanda sedan ner krispet.

5. Låt stelna i kylskåp och dela sedan massan i tre delar som rullas till jämna rullar. Linda rullarna i plastfolie, forma till platta bitar och låt dem stelna i frysen i ca 30 minuter.

6. Bryt chokladen till doppningen och smält över vattenbad.

7. Skär rullarna i jämna skivor, ca 1 cm tjocka, och doppa dem i den smälta chokladen. Låt stelna.

8. Smält den vita chokladen över vattenbad och gör fina streckmönster överst på pralinen. Lättast är att ta en tesked som man fyller och sedan röra handen fram och tillbaka över pralinerna. Man ska vara lätt på handen. Ställ in i kylskåpet och låt stelna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat 
 
#1 - - Julia:

så gott! :)

#2 - - Elin:

Åh mums vad gott! :D Sitter här och dreglar...

#3 - - Lisa:

Man blir så sugen!

#4 - - Prietha:

Gott!

#5 - - Elin karlsson:

Så gott!!

#6 - - ♫♪ sandra:

ser så gott ut!

#7 - - Amanda:

ser ju riktigt gott :)

sv: ja :)

#8 - - sara:

Gott! :D

#9 - - Mamma Malin:

Åh, de såg läckra ut. Ska spara receptet!

Svar: Tack fina du <3 Roligt att du gillade receptet :)
Baakochmaat

#10 - - Mia Forsberg:

ja jag smakade nötchokladkvargen ikväll efter träningen, den var himmelskt god! :D Hoppas det finns fler askar imorgon när jag ska handla på ICA.

Mums så gott! Jag älskar praliner. Gillar även att gå in i te/kaffebutiker och köpa tryfflar, tycker det är så kul och känns lite lyxigt, men det är synd att de är så dyra :(

Svar: Ja jag hittade den äntligen med ! Så otroligt god, perfekt att äta när man blir lite sugen på något onyttigt ! :) Ja det är det bästa som finns älskar sådana butiker :) Kram
Baakochmaat

#11 - - Gabriella:

Åh så smarrigt! Detta blev jag sugen på att prova, slå in fint och ge bort. Jag vet precis vem som skulle få det, någon som gillar choklad lika mycket som jag:)

Svar: Åh så roligt att du gillade det ! Tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#12 - - Alice:

Låter som goda små munsbitar! ^^

#13 - - ♀ THE REVOLT ♀:

Alltså jag tror jag dog lite nu ... vad gott! Helt sinnessjukt vad mkt gott du du kan laga!:o Inte nog med att du är kreativ, du är precis med dina dekorationer och det ser verkligen tilltalande ut :o

Svar: Åh tack fina du för din otroligt fina kommentar <3 Blir så otroligt glad :) Hade velat göra ett helt lass med dessa praliner till dig bara för du är så underbar :) Kram
Baakochmaat

#14 - - ♀ THE REVOLT ♀:

tilltalande var fel ord haha jag vet :P Men kom inte på ordet jag ville skriva, så fick bli det xD

#15 - - anette:

Mmmm vilka små söta godingar. Kram Anette

Svar: Tack fina du <3 Kram
Baakochmaat

#16 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Gud vad gott :D

#17 - - Anita:

Omnom, ser otroligt gott ut :D

#18 - - Boel:

Mums vad gott!

Sv: Det var det :)

#19 - - matmedmera:

Mums!

#20 - - Kajsa-Stina:

Åh så gott! Mums mums mums! Choklad är verkligen mitt favoritgodis och något jag prioriterar högt hör i världen hihi. Blev väldigt sugen att testa på att göra dessa själv här hemma nu i helgen! :)<3

Svar: Ja dessa praliner var så goda ! :) Tycker absolut att du ska göra dem :) Kram
Baakochmaat

#21 - - Liborius:

men åh skicka hit några!!:D

sv. vad roligt att du uppskattade inlägget!

Svar: Sänder över några till dig i tanken :)
Baakochmaat

#22 - - Siri |Diabitfit|:

Mums :D

#23 - - Erika:

Men mums, låter ju som något för mig :)

#24 - - linah:

riktigt gott:D!

#25 - - MALIN:

Mhmm......... Blir lika frestad som alltid!

Svar: Tack fina du <3 Precis så som det ska vara :)
Baakochmaat

#26 - - Klara Andersson:

men åååå så gott!

#27 - - pauline:

Å så gott! Måste prova :)

Svar: Ja det tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#28 - - Pernilla:

Så fina de blev och säkert goda också. Just nu är jag tacksam över att det inte finns alla ingredienser hemma. Tur för mitt midjemått.
/P

Svar: Tack fina du <3 Ja ibland så får man tänka så :)
Baakochmaat

#29 - - Josephine:

Låter riktigt gott!j

#30 - - ida:

Såg riktigt gott nu! :)

#31 - - Helen:

MMmmm vad gott:)))

#32 - - Caroline:

Alltså mums, allt du gör ser så himla gott ut! Dumt att kika in här när man är hungrig ;)

Sv; Ja jag älskar the healthy box ^^ Som lilla julafton en gång i månaden :)

Svar: Åh tack fina du <3 Så glad jag blir :)
Baakochmaat