Nougatsnittar

Hej på er mina fina läsare !
 
Igår var ni över 1500 unika besökare som kikade in här och därmed nytt besöksrekord för mig. :) Jag ligger till och med på plats 32 på blogg.se topplista och det gör mig extra varm i hjärtat. Så ett stort tack till er som är här inne och kikar, ni som klickar er in varje dag och även ni nya som hittar hit. Jag är så intresserad av er allihop, vart bor ni i vårt avlånga land, hur gamla är ni och går ni i skolan / vad arbetar ni med ? 
 
Jag själv bor i Halmstad när havet med min underbara familj ( man och dotter på 13 månader ). Blir 27 år i december. Jag arbetar som försäkringsrådgivare och danslärare, men ska börja studera samhällsförändring och social hållbarhet på Halmstad Högskola, 3 år av studier blir det för mig. Och imorgon ( hjälp ! ) sätter nollningen igång.
 
**
 
Men nu över till dagens bakverk...
 
Av alla dessa ljuvliga småkakor så är nog kolasnittar mina favoritkakor och bättre blir det när man har olika fyllningar i som dumle, polly, after eight och som nu senast nougat...Alltså jag säger bara MUMS, så otroligt gott det blev ! Men kan något gå fel med nougat ? Jag tvekar på det. Dessa blev sådär perfekta i smaken och man ville bara vräka i sig alla, tur man har en man som äter snabbare..;)
 
Så mitt tips till er är att baka dessa, helst nu på direkten så ni inte går miste om dem en minut till...
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
 
* 100 g smör
* 1 dl socker
* 1 msk ljus sirap
* 2,5 dl mjöl
* 1 msk vaniljsocker
* 1 tsk bakpulver
* 150 g nougat
 
Gör så här :
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
 
2. Blanda alla ingredienserna med händerna.
 
3. Dela degen i tre delar och rulla ut fingertjocka längder.
 
4. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till längderna lite. Dela nougaten i mindre bitar och tryck i längderna.
 
5. Grädda mitt i ugnen ca 10-15 minuter, tills de har lite gyllene färg.
 
6. Skär längderna medans de fortfarande är varma, låt de svalna under duk.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
#1 - - starsinlife.blogg.se:

Mmm såå gott!! Har oxå provat många varianter; ) ha en fin dag Sarah♡

Svar: <3 Detsamma till dig. Kram
Baakochmaat

#2 - - starsinlife.blogg.se:

Hur ser man den listan på blogg.se förresten?

Svar: På appen blogg.se väljer man topplistan och besökare :)
Baakochmaat

#3 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Mums! Blir alltid så sugen på att baka när jag går in här :)

Svar: Åh tack fina du <3
Baakochmaat

#4 - - Life of Johanna:

Grattis till rekordet! :) Det är du värd! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#5 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Dom såg ju supergoda ut :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#6 - - Mizca:

Är en av dina dagliga läsare =)
Marica heter jag, 30 år och bosatt i Älmhult med sambon (som jag gifter mig med om 8 månader). Kommer ursprungligen från Falkenberg, bott i Halmstad drygt ett år. Jobbar just nu som lokalvårdare. Och älskar att pyssla och just nu är pärlplattor roligast.

Svar: Ja, på något sätt är dem riktigt häftiga =)

Svar: Så roligt at få reda på mer om dig :)
Baakochmaat

#7 - - Netti:

Åh nu vet jag vad jag ska baka i helgen! :-D

Svar: Åh hoppas du gillade dem lika mycket som jag :)
Baakochmaat

#8 - - Ztinas - Motivation att följa dina drömmar:

Men åh vad kul med besöksrekord! Grattis :)

Svar: <3
Baakochmaat

#9 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Men gud så gott :)

Svar: <3
Baakochmaat

#10 - - Angelica Bengtsson:

alltså måste komma över mitt sockersug innan jag går in på din blogg nästa gång.. haha :)

Svar: ;)
Baakochmaat

#11 - - ISA:

meeeen. jag älskar nougat så himla himla mycket!! <3

Svar: Ja det är ju bara för gott :)
Baakochmaat

#12 - - Erika:

Mums! Tänkte att jag också kunde svara på frågorna, bor i närheten av Helsingborg, är 21 år och pluggar till förskollärare på Kristianstads högskola :)

Svar: Så roligt att få reda på mer om dig <3
Baakochmaat

#13 - - Mia Forsberg:

Mums så gott, älskar nougat! :)
Vad roligt att du ska börja studera, håller tummarna för dig! :D

Ah okej, själv är jag helt galen i kvarg - älskar, älskar, älskar det!! Jag har typ alltid 3-4 st á 500 gram kvargburkar i kylen, hihi. Kul att du också gillar vanilj, nötchokladen och kokosen, de är dem jag också gillar bäst, främst nötchokladen :)

Svar: Ja det är ju för gott :) Tack fina du <3
Baakochmaat

#14 - - Skogsraah ☾:

Mmmm, ge mig!

Svar: <3
Baakochmaat

#15 - - Skogsraah ☾:

Mmmm, ge mig!

#16 - - sandra:

ser fina och goda ut!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#17 - - MADDISENJ.SE:

Åh tack så mycket! Oj så du frestar ;)

Svar: <3
Baakochmaat

#18 - - Elin:

Gott :D nougat är ju så gott!!!

Grattis för många besökare, det är du verkligen värd!<3

Svar: Ja men ellerhur det är såå gott :) Tack fina du <3
Baakochmaat

#19 - - Ida - foto & häst:

Åh älskar Nougat så mycket!! :'D Verkar ju supergoda!

Svar: Jag med, så otroligt gott :) Dessa var supergoda :)
Baakochmaat

#20 - - Emmelie:

Men å va kul för dig!! :-D Jag är 27år, Bor utanför Varberg, har en 14månaders dotter och jobbar som Personlig Bankman. Pst, kakorna ser också trevliga ut!

Svar: Åh så roligt att få reda på mer om dig :) Och så nära vi bor varandra <3 Tack fina du <3
Baakochmaat

#21 - - Jasmine:

Det ser riktigt kladdigt, sött och gott ut! :)

(Sent) Svar: Pajen blev helt ljuvlig, den rekommenderas! <3

Kram

Svar: <3
Baakochmaat

#22 - - Lisa:

Dessa kakor är riktigt goda!
Stort lycka till med dina studier och grattis till besöksrekordet😀👏

Svar: <3 <3
Baakochmaat

#23 - - Beatrice Johansson:

Gud va goda dem ser ut och grattis till rekodet:D
sv: Åh, tusen tack:D Kramisar♥

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#24 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Måste helt klart testa dessa :)

Svar: Tycker jag du gör helt rätt i :)
Baakochmaat

#25 - - Sanna | Beauty & Design:

Åh, mums vad gott :)

Svar: <3
Baakochmaat

#26 - - Jasmine:

Åh vad gott :)

Svar: <3
Baakochmaat

#27 - - Alice:

Vad roligt att det går bra för dig med bloggen, grattis! :D Så gott det låter!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#28 - - Vanessa andersson:

mums! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#29 - - N:

Åh vad gott!

Svar: <3
Baakochmaat

#30 - - Maria G:

Grattis till rekordet! Kram

Svar: Tack fina du <3 Kram
Baakochmaat

#31 - - Pauline:

gott! :)

Svar: <3
Baakochmaat