KitKat tårta

Alltså vänner, jag är verkligen i tårthimlen nu och jag säger bara KitKat tårta - MUMS ! :) Denna tårtan bjöd vi givetvis på min dotters 1-års kalas och den blev omtyckt kan jag säga. Fylld med choklad i mängder, då kan det ju liksom inte bli fel ! :) När ni hör vad just denna tårta innehöll så kommer ni att förstå varför jag är så lyrisk.
 
Jag valde som alltid att ha en kladdkaksbotten i och sedan sockerkaksbotten. Fyllningarna är apelsinmousse och romerska bågar fluff. Spacklad med chokladsmörkräm ( det var sååååå gott ) och dekorerad med massa choklad. En riktig Sara tårta helt enkelt.
 
 
 
 
 
Givetvis ska jag dela med mig av receptet på min smarriga KitKat tårta ! :)
 
Sockerkaksbotten:
 
Du behöver:
 
* 5 st ägg
* 2 dl strösocker
* 1 dl vetemjöl
* 1 dl potatismjöl
* 3 tsk bakpulver
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker tills de blir vitt och poröst. Vispa länge ca 10-15 minuter, då det ska bli luftigt. 
 
2. Blanda i de övriga ingredienserna i en skål och blanda väl. Använd en gaffel så blir det jämt fördelat. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Tänk på att inte blanda så mycket.
 
3. Smöra och bröa en form ( jag använde en form på ca 24 cm ), men tänk på att inte smöra och bröa kanterna. Du får loss kakan från kanterna genom att dra försiktigt med en brödkniv runt hela, när kakan är färdiggräddad.
 
4. Grädda i understa delen av ugnen ca 40-50 minuter. Låt kakan svalna och dela sedan i 3 delar. Går även att frysa in och ta ut och dela när det är dags att fylla tårtan.
 
Här kommer du få en tårtbotten över som du kan använda till att göra t.ex cake pops.
 
 
Kladdkaksbotten:
 
Du behöver :
 
* 100 g smör
* 2 ½ dl socker
* 2 ägg
* 1 ½ dl vetemjöl
* 3 msk kakao
* 1 tsk vaniljsocker
 
Gör så här :
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smör och bröa en form med löstagbara kanter. ( Har använt form som var ca 24 cm )
 
2. Smält smöret. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. 
 
3. Grädda mitt i ugnen cirka 20 minuter. Kakan ska bli låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten.
 
 
 
 
Romerska bågar fluff :
( räcker till ett lager )
 
Du behöver:
 
* 200 g romerska bågar
* 3 dl vispgrädde.
 
Gör så här:
 
1. Värm upp grädden, men låt den absolut inte börja koka.
 
2. Ta bort från plattan och lägg i chokladen, rör tills det smält.
 
3. Ställ in i kylen under natten och vispa upp till fluff dagen efter.
 
 
Apelsinmousse:
 
Du behöver:
 
* 2 st apelsiner
* 4 gelatinblad
* 1/2 dl socker
* 1 msk vatten
* 3 dl grädde
 
Gör så här:
 
1. Skala apelsinerna och skär dem i små bitar. Lägg apelsin, vatten och socker i en kastrull och koka upp. Låt puttra i några minuter och tryck på apelsinbitarna så att så mycket saft som möjligt pressas ut.
 
2. Lägg 4 gelatinblad i kallt vatten några minuter. Ta en finmaskig sil över en bunke och häll i apelsinsaften där. Pressa apelsinerna mot silen så att all saft rinner ner i bunken.
 
3. Ta upp gelatinbladen och krama ur vattnet, rör ner dem i den varma apelsinsaften. Rör tills gelatinbladen lösts upp.
 
4. Vispa grädden och rör sedan ner apelsinsaften i grädden och blanda väl. Sätt in i kylen i några timmar.
 
 
 
 
 
Chokladsmörkräm:
 
Du behöver:
 
* 500 g rumsvarmt smör (gärna osaltat)
* 400 g florsocker
* 500 g choklad ljus choklad
* 2 äggulor
 
Gör så här:
 
1. Vispa smöret fluffigt 10-30 minuter, sikta i florsocker och fortsätt vispa minst 10 minuter.
 
2. Smält under tiden chokladen och låt den svalna en stund. Häll sakta i chokladen när du vispar, när all choklad är i och du har en jämn fin smörkräm rör du i äggulorna.
 
Går superbra att frysa in det som blir över av smörkrämen.
 
 
 
 
Dekoration:
 
* Ca 13 st KitKat
* 2 stora rör med smarties
* Ett sidenband
 
Ihopsättning av tårtan:
 
1. Lägg kladdkaksbotten först och bre på lagret med apelsinmousse. Lägg därefter på sockerkaksbotten, romerska bågar fluff och avsluta med den sista sockerkaksbotten.
 
2. Ställ in i kylskåpet och låt stå under natten ( minst 12 timmar ).
 
3. Spackla ett lager smörkröm och var noga med att inte smulor kommer med. Ställ svalt och uppreppa proceduren tills tårtan är jämn och fin.
 
4. Dela KitKaten, jag delar hela KitKaten så jag får 4 bitar av en KitKat. Tryck dit dem mot kanten av tårtan. Hacka ner små bitar av det som blir över och dekorera runt kanten på tårtan. Avsluta med att hälla i smartiesen i mitten och fäst ett fint sidenband runt tårtan.
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
 
 
 
 
20 kommentarer publicerat i Baka, Tårtor;
Taggar: Barnkalas, Kitkattårta, Tårta, Tårtor, baka, choklad
#1 - - Kohlers - Makeup Artist - Toppbloggare på Improveme:

Sv: jo tinas är inte lika speciell haha, men hon har jättefina champagnefärgade skuggor, men som inte vill synas på bild tyvärr :(

#2 - - Life of Johanna:

så tjusig tårta.

Vad skall du studera för något? :) Nej studier, barn och extra jobb då hinner man inte mkt. Jag hinner knappt och är "bara" hemma med Hugo :)

Svar: Tack fina du <3 Jag ska läsa samhällsförändring och social hållbarhet på högskolan i 3 år :)
Baakochmaat

#3 - - Alice:

Den ser både ut och låter helt underbar! ^^ Jag älskar choklad och romerska bågar!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#4 - - Pauline:

så fin!

Svar: <3
Baakochmaat

#5 - - Madelene:

Den såg riktigt god ut !! :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#6 - - Elin:

Åh herregud sååå gott :D haha du får baka åt mig ;)

Svar: Tack fina du <3 Självklart jag gör det ;)
Baakochmaat

#7 - - Julia:

men ååh vad gott :')

Svar: <3
Baakochmaat

#8 - - Erika:

Alltså, den ser HELT underbar ut :)

Svar: Tack fina du <3 Så otroligt glad jag blir :)
Baakochmaat

#9 - - Emma Engström :

Den ser verkligen så häftig ut! :D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#10 - - sandra:

men åh vad fin! och säkert jättegod

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#11 - - N:

Men åh vad gott!!!

Svar: <3
Baakochmaat

#12 - - Nelly Shams:

Alltså vilken jäkla drömtårta!!

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#13 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Kitkat är ju så gott :) Fin tårta :D

Svar: Visst är det ? Tack fina du <3
Baakochmaat

#14 - - Ida - foto & häst:

åh den verkar ju underbar! en chokladdröm asså!! :'D

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#15 - - Mia Forsberg:

Mums så gott, låter som en tårta för mig! Älskar choklad, romerska bågar, kitkat och kladdkaka! :D

Tack snälla du! :) Tyvärr var det en rätt jobbig fredag.. Förmiddagen var helt okej men eftermiddagen var riktigt hemsk.. :( Fick ett akutärende typ precis innan jag skulle gå hem, så typiskt! Så fick ringa runt till massa människor och skriva osv och ordna så tanten får hjälp, sen får jag fortsätta med det på måndag. Inte kul att avsluta arbetsveckan på det viset men skönt att det är helg nu!

Har du några planer för helgen? :)

Svar: Ja då är detta den rätta tårtan för dig :) Men usch så jobbigt, inte alls roligt när det blir så :( Det blir massa dans och lite husfix :)
Baakochmaat

#16 - - starsinlife.blogg.se:

Låter hur gott som helst :)

Svar: <3
Baakochmaat

#17 - - JoJo:

men åh så gott! :D

sv; tack! tycker själv att den är riktigt snygg! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#18 - - Mamma Malin:

Den är superfin och ser jättehärlig ut men det är lite väl mycket choklad för min smak, hehe ;)

Svar: Tack fina du <3 Ja denna är ju väldigt chokladig ;)
Baakochmaat

#19 - - Therese Bjärstig:

Gud så fin tårta, och smakkombinationerna..., mums! Du är så påhittig och duktig! Kram

Svar: Tack fina du, så otroligt glad jag blir av att du tycker det :) <3 Ja smakerna var helt underbara :) Kram
Baakochmaat

#20 - - Linnéa :

Hej. Tänkte göra en liknande tårta till helgen, men då använda mig av hallonmousse som fyllning bla. Men såg att du gör din dagen innan och låter den stå över natten. Varför gör du det? Blir inte botten tillsammans med fyllningen "geggigt" då? :)

Svar: Hej Linnea, förlåt för sent svar använder ej denna bloggen längre, utan finns numera på finest.se/baakochmaat/. Därför jag fyller den en dag innan är för att bottnarna inte ska bli torra. Det är alltid bra att låt det stå och dra till sig en dag. Kram
Baakochmaat