Gräddbullar

Idag är dagen då jag ska bjuda er på en av de smarrigaste godsaken som finns och vad kan det då vara ? Givetvis gräddbulllar, ( kanske ni förstod av min rubrik ;) ) det är ju så enkelt och så otroligt gott. Receptet jag ska bjuda er på är det klassiska receptet och jag tror att en del av er redan har snubblat över detta recept. Men för er som inte gjort det, här kommer det :)
 
 
 
 
Du behöver:
 
* 1 äggvita
* 4,5 dl strösocker
* 0,75 dl florsocker
* 1,5 dl kallt vatten
* 1,5 dl kokhett vatten
* 1,5 msk gelatinpulver
 
Garnering:
 
* Kokos
* Röd hushållsfärg
 
 
Gör så här:
 
1. Häll strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en bunke. Blanda lite lätt.
 
2. Koka upp det vattnet som ska vara kokhett.
 
3. Rör ut gelatinpulvret i det varma vattnet. Rör tills alla klumpar försvunnit. Tillsätt gelatinblandningen till sockerblandningen.
 
4. Vispa allt med en assistent i ca 25 minuter. Går att använda elvisp med, men mycket jobbigare. Smeten  ska vara ganska fluffig och fast när den är färdigvispad.
 
5. Häll kokos på en stor tallrik och några droppar röd hushållsfärg, rör runt så att kokosen blir rosa. 
 
6. Ta en plåt med bakplåtspapper och täck med kokos. Bred ut smeten i formen och strö över så mycket kokos som fastnar. Spara kokosen som blir över, det ska användas till snittytorna.
 
7. Ställ plåten i kylen 2 timmar. Skär smeten i rutor, så stora som du vill ha. Doppa snittytorna i resten av kokosen så att bitarna är helt täckta.
 
 
Förvara dem i kylskåpet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Glöm inte att följa mig på Instagram baakochmaat
 
 
 
 
#1 - - janelle:

Häftiga bullar! Hur smakar dom? :)

Svar: Tack, som gräddbullar fast utan choklad :)
Baakochmaat

#2 - - Emma Grann Fotografi:

Vad fina :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#3 - - Elin:

Gott :)

Svar: <3
Baakochmaat

#4 - - Alice:

Åh, så gott, och fint med rosa! ^^

Svar: <3
Baakochmaat

#5 - - Mizca:

Såna där har jag gjort en gång, tyckte det var supersvårt ... hahaha!! Mina blev inte heller sådär fina som dina.

Svar: Vad synd, hade vart kul å ses ... men kanske blir det tillfälle med bloggfest snart igen :D

Svar: Tror säkert dina blev fina med <3 Kram
Baakochmaat

#6 - - Emma Engström:

Så häftiga de ser ut att vara! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#7 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

De såg ju fantastiskt goda ut och så fint med rosa! :)

Svar: Tack fina du, så glad jag blir av din fina kommentar :) <3
Baakochmaat

#8 - - Christina:

Vad coolt att baka sina egna gräddbullar, det måste jag pröva :)
Tack för recept!

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra :)
Baakochmaat

#9 - - anniepiie:

Ser spännande gott ut! :D Kul med rosa, det gillar jag! :)

Svar: Tack fina du <3
Baakochmaat

#10 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

vad spännande! :)

Svar: <3
Baakochmaat

#11 - - C:

Yumm! So creative :)

#12 - - C:

Yumm! So creative :)

Svar: Thanks dear <3
Baakochmaat

#13 - - MADDISENJ.SE:

Tack så mycket. Mums vad gott

Svar: <3
Baakochmaat

#14 - - Minna:

sv: skönt å höra! jag tar studenten nästa år, ska ut och resa innan jag börjar plugga. Men vet faktiskt inte ännu vad jag ska plugga överhuvudtaget. Därför är det skönt att veta att det inte är någon panik :)

Svar: Ja du behöver verkligen inte stressa :)
Baakochmaat

#15 - - Emmelie:

Yummie! Har aldrig sett denna varianten utav gräddbulle utan bara de där goa som säljs på marknader med choklad runt :-)

Svar: Ja de är så goda med :)
Baakochmaat

#16 - - Ztinas - Motivation att följa dina drömmar:

Såå spännande! Aldrig smakat men måste definitivt testa :)

Svar: Tycke jag du ska göra :)
Baakochmaat

#17 - - starsinlife.blogg.se:

Mmm mums!!

Svar: <3
Baakochmaat

#18 - - sandra:

åh min mamma bakade alltid dessa till kalasen när vi var små. Kallade dem för mums mums haha ^^

Svar: Ja kärt barn har många namn :)
Baakochmaat